41 המלצות

מבקר צה"ל: למרות פערים וחוסרים, אנו מוכנים למלחמה

דו"ח תשובה מסווג של מבקר צה"ל תא"ל אילן הררי לדו"ח קודם של נציב תלונות החיילים יצחק בריק, נחשף בחלקו. בדו"ח 41 המלצות אך לפיו הצבא מוכן למלחמה (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חיילי צה"ל מתאמנים, ארכיון (צילום: חמד אלמקט, פלאש 90)

דו"ח ביקורת שהוגש למערכת הביטחון על ידי מבקר צה"ל תא"ל (במיל') אילן הררי קובע, כי למרות שורת ליקויים וחוסרים הצבא מוכן ומאומן היטב הרבה יותר מאשר היה בשנים האחרונות. הדו"ח נכתב בתגובה לדוח ביקורת אחר של נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון האלוף (במיל') יצחק בריק שקבע כי צה"ל סובל ממחסור חמור בכוח אדם ואינו מוכן למלחמה.

הדו"ח של הררי שהועבר כבר לפני כמה חודשים לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת הוא סודי, אך חלקים קטנים ממנו נחשפו בתדרוך של צה"ל לכתבים הצבאיים, בהשתתפות הררי וקצינים בכירים, כשהצבא מנסה להוכיח בעוז, כי לא מדובר בתקלות במוכנות הצבא למלחמה, אלא רק בפערים שיש צורך ויכולת להשלימם.

על פי הדו"ח יש חוסר באלפי משאיות להובלת תחמושת וציוד בזמן מלחמה ומובילים לכלים המשוריינים של צה"ל. בנוסף יש חוסר בתחמושת ובימי מילואים לאימון המילואים. הדו"ח מתייחס גם לכך שסביבת האימונים אינה מדמה באופן מספק את שדה הקרב. כך לדוגמא, אימונים במדבר בצאלים אינם מדמים את סביבת הלחימה בלבנון.

בנוסף, המבקר מלין על כך, שישנם פערי איוש בקרב הקצינים תומכי הלחימה, כלומר מחסור בכוח אדם וקשיים בהשארת קצונה איכותית בצה"ל בדרג הקצונה הזוטרה, כשפה ככל הנראה מדובר בסיבות כלכליות שכן המשכורות ברמות אלו אינן גבוהות מספיק כדי למנוע קצינים לצאת לאזרחות.

על פי הררי, ישנם גם פערים בהטמעת הטכנולוגיה של מערכות השליטה והבקרה שבה צה"ל משתמש באימונים ובלחימה, במיוחד הטמעה ברמה נמוכה בגדודי החי"ר וההנדסה במילואים.

על פי דוח הוועדה בראשות הררי ישנו מחסור משמעותי במספר ובאיכות של חיילים סדירים במחסני החירום וצורך מיידי לשפר את התגמול לנגדי הלוגיסטיקה בימ"חים כדי לשמר אותם במערכת.

כמו כן, טוען הררי לפערים גדולים ברפואת השגרה בצה"ל.

כאמור, למרות כל הפערים טוען הררי יחד עם קציני צה"ל כי הצבא עדיין מוכן יותר מבעבר למלחמה, וכי ניתן לגשר על הפערים האמורים באמצעות תקציב מתאים של שני מיליארד ש"ח שיסייע לסגור אותם.

אחד הקצינים הבכירים שהשתתף במפגש טען, "הגדרת הרמטכ"ל לרמת הכשירות של צבא היבשה היא 80%, ואנחנו עומדים על 78%, לפי מדדים אמפיריים, כמו כמות ואיכות האימונים, ציוד ללוחמים, מלאים ואמצעי לחימה תקינים. אנו משקיעים 2.25 מיליארד שקלים בשנה לאימוני המילואים".

כזכור, נציב קבילות החיילים, אלוף במילואים יצחק בריק, שלח לפני כשלושה חודשים מסמך מסווג בן כ-200 עמודים לשר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, לוועדת חוץ וביטחון ולרמטכ"ל גדי איזנקוט, ובו ביקורת נוקבת על מצב כשירות הצבא והמוכנות למלחמה, וקריאה להקמת ועדת בדיקה חיצונית שתבדוק את מצב הצבא.

בצבא טענו כי הדו"ח של בריק אינו מדויק וכי הנתונים שיש לו אינם מסתמכים על מידע מספק, בריק טען בתגובה שהקמת הוועדה בראשות הררי אינה מספיקה וכי יש צורך בוועדה חיצונית שלא תיישר קו עם הצבא.

הררי הגיש בדו"ח שלו 41 המלצות לרמטכ"ל, ולדבריו, הוא קיבל את כולן כולל המלצה דרמטית במיוחד של הוספת סכום שנתי של מיליארד וחצי עד שני מיליארד שקלים לזרוע היבשה שיממנו רכישות נוספות של טנקים ונגמ"שים כמו האיתן, הנמ"ר וטנקי מרכבה סימן 4, מעיל רוח ואמצעים לראיית לילה שחסרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר