ביקורת אלבום: ככה עושים ראפ כמו שצריך

אלבומו השני של הרב דרור משה קסוטו "כוח הרצון" עושה שימוש נכון בראפ לצד מוזיקליות ומלודיה שפעמים רבות חסרה בראפ. מבקר המוזיקה נתנאל לייפר בביקורת אלבום (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אודה ולא אבוש, מוזיקת הראפ לא תמיד נעימה לי. זמרי ראפ רבים משקיעים את כל מרצם וזמנם בטקסטים השנונים (או שלא) ומזניחים פעמים רבות כמעט לחלוטין את המלודיה והמוזיקליות של קטעי הראפ שלהם. הוויתור על המוזיקה הופך פעמים רבות את הראפ לרעש קצבי חופר, מציק ומעצבן שהמאזינים לו ברובם רק נושאים תפילה חרישית או צעקנית במיוחד שהשיר יסתיים במהרה תוך תפילה נוספת שלא ייגרם להם נזק מההאזנה לקטע המיותר בתכלית.

מתוך אותה ביקורת, כאשר יש מי שמצליח לקחת את הראפ גם למחוזות מוזיקליים מגיע לו על כך שאפו גדול. דרור משה קאסוטו או בכינויו בארה"ב "רב דרור" התגורר בעבר בירושלים, אך הפך בשנים האחרונות למרצה מבוקש בארה"ב על תורותיו של רבי נחמן מברסלב.

האלבום "כוח הרצון" הוא אלבומו השני אחרי אלבומו הקודם "על שפת הנחל" שיצא לפני כחמש שנים. שניהם יצאו "מתחת לרדאר" בלי יחסי ציבור ורק במקרה מצאתי את האלבום ברשת ואני שמח על כך מאד.

קסוטו מצליח לשלב באופן מעניין בין מנגינות מוכרות ישראליות וחסידיות לבין הראפ אותו הוא כותב, כך בשיר הראשון מתוך האלבום - "הכבוד שלך" הוא משתמש בפזמון של להקת הרוק הישראלית 'משינה' - "נגע בשמים". בשיר עצמו, קסוטו כותב באופן ישיר על העצמה עצמית ועל הצורך להתנער ולפעול. באופן כללי מסריו של קסוטו ישירים כדרכם של שירי הראפ, מבלי להתייפייף והם יהודיים באופן מובהק כמעט מטיפני. אם עבודת הגיטרות נשמעת לכם מרשימה היא אכן כזו, העיבודים וההפקה המוזיקלית של האלבום נעשו על ידי ליאור משה מאולפני סייעתא דשמיא בירושלים עם נגן הגיטרות המוערך עמית יצחק.

קסוטו משתמש בקטעי מוזיקה מעניינים במיוחד לצד לחנים שלו, כך בשיר "לרחם לוותר לעזור" הוא עושה שימוש בשיר בו מלווים את החתן מבית הכנסת בשבת שבע הברכות שפותח את הרצועה בצורה עדינה עד לפיצוץ ולקולות הפיגועים שמגיעים לאחר מכן. השיר מדבר על דמויות הוד בחייו של קסוטו כסבא יוסף שוורץ שזכה לכינוי 'סבא לב' מנתניה.

שיר מעניין נוסף הוא "שום דבר לא יעצור אותי" בוא מבצע קסוטו "דואט" עם הזמר והיוצר אברהם אבוטבול ז"ל. אבוטבול כתב את השיר "בא חזק" כמה חודשים לפני פטירתו ממחלה קשה, אך לא הספיק להקליט אותו בצורה מלאה אלא רק כסקיצה. קסוטו שהתגורר בעבר בשכונות לאבוטבול בחר להשתמש בפזמון של השיר. מי שליווה את הסקיצה הראשונית של אטבוטבול ז"ל היה עמית יצחק שכאמור גם מנגן באלבומו של קסוטו. קולו העמוק של אבוטבול לצד האנרגיות של קסוטו מעניק לשיר כיוון חדש ומעניין.

האלבום נסגר בשיר "ויהיו רחמיך" בו עושה שימוש קסוטו בלהיט החסידי של אלי ביר כשהוא מתפלל פשוטו כמשמעו בבתים שבין הפזמונים, מתפלל בדיבור מלב אל הקב"ה, תפילה בעברית ברוח מילות השיר.

לסיכום, אלבומו של קסוטו כיאה לאלבום ראפ בעל מסרים חדים וישירים בלי פילטרים. מילותיו של קסוטו מטיפות ומתאימות בעיקר לכאלה שהתכנים האלה קרובים לליבם. מבחינה מוזיקלית עושה קסוטו שימוש נפלא בשילוב בין פזמונים והרמוניות לבין הראפ מה שהופך את האלבום לנעים להאזנה וגם למעניין כדי להבין את השילובים שהוא עושה בין השירים לבין בתי הראפ שלו שגם הם אינם חפים ממלודיה בניגוד לאמני ראפ אחרים.

תקציר משירי האלבום

קסוטו פועל ללא יחסי ציבור כלל, דבר שאני רואה בו בזבוז וסוג של "בל תשחית". האלבום נמכר אך ורק ברשת, אך אם אנשים לא ידעו שהוא קיים כיצד ידעו לחפש ולרכוש אותו? אני מקווה שיותר אנשים יכירו את יצירתו של קסוטו ויעניקו לה את הכבוד הראוי כאמן הראפ מהטובים ביותר במוזיקה היהודית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר