"היום השמיני" סוף סוף התבגרו // ביקורת

להקת 'היום השמיני' של האחים בנצי ושמואל מרכוס הוציאה את אלבומם השמיני. מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, האזין לאלבום וחזר עם ביקורת מנומקת (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

"חזקרוב" אלבומם השמיני (!) של להקת היום השמיני של האחים שמואל ובנצי מרקוס הוא אבן דרך ביצירה המוזיקלית של הלהקה המצליחה מארה"ב. צמד האחים המוכשר מצליח הפעם להציב אלבום ראוי ללא הומור עלוב ולא מצחיק, כפי שפגשנו לעתים באלבומיהם הקודמים.

בניגוד לניסיונות של האחים מרקוס באלבומים הקודמים, לכתוב שירים בעברית, שפה בה הם לא שולטים, הפעם התמקדו האחים בכתיבת שירים באנגלית השפה הטבעית שלהם. מבלי לשים לב, עם התבגרותם או היעלמותם של אמני המוזיקה היהודית באנגלית דוגמת אייבי רוטנברג או משה יס ז"ל, הפכו 'היום השמיני' כמעט ללהקה היחידה שמוציאה אלבומי מוזיקה יהודית מקורית באנגלית וברמה גבוהה מוזיקלית. רוב שירי האלבום רציניים, מלבד גרסת כיסוי אחד לשיר "בוביניו" מתוך אלבומם השני ('ברוקלין') שזוכה לביצוע אלקטרוני מחודש וגם לקליפ משעשע.

חלוקת העבודה בין האחים ברורה, שמואל אחראי למילים ושירת הסולו, בנצי על העיבודים המוזיקליים וקולות הרקע והשניים יחד חולקים את מלאכת ההלחנה של כל שירי האלבום.

האלבום החדש נע מוזיקלית בין מוזיקת רוק, רוקנרול, קאנטרי וגם רגאיי. העיבודים של בנצי מצוינים ונעים בין מוזיקה חיה לשילוב אלקטרוני בעיקר בשירים הסוערים שם התופים מקבלים סאונד אלקטרוני מודרני.

האלבום נפתח בשיר "בשובך לציון" עם לופ אלקטרוני שעליו מנגנים כינורות בסגנון מוזיקת הקאנטרי, השיר שעוסק בגעגועים לציון משלב בצורה מעניינת בין הכינורות המתחננים לבין המקצב המהיר בין נגיעות העברית הקלילות לאנגלית שמהווה בסיס השיר ובעצם מתרגמת את המילים בעברית מתוך התפילה.

השיר השני – "שמח תשמח", אף הוא ממחיש את השילוב של המוזיקה האלקטרונית ביצירה של היום השמיני, שילוב נכון וחכם שלא משתלט. השיר משלב כמה מקצבים ואף הופך בפזמון למוזיקה "מזרחית".

אם ממש התגעגעתם להומור של 'היום השמיני' תוכלו למצוא אותו ב"שטעטעל שלי" - גרסת הכיסוי האלקטרונית לשיר 'בוביניו', בעיבודו המחודש והמקפיץ של ישראל דריהם. לשיר העוסק באווירה של שכונת קראון הייטס הניו יורקית צולם גם קליפ ברחובות השכונה בו השתתפו כדמויות אורחות – הדוד של האחים מרכוס - אברהם פריד, יוני Z ואמנים נוספים.

באלבום יש גם שני שירי סיפור – "שמע ישראל" במקצב הפאנק המספר את סיפורו של הרב סילבר שאסף את הילדים שנשארו במנזרים בתקופת השואה באמצעות קריאת "שמע ישראל" ו"מגן דוד" השקט יחסית, העוסק בסיפורו של דוד, נער הסובל מאנטישמיות בבית הספר שלו עד לחופתו מול הכותל המערבי.

"חזקרוב" הוא פחות האלבום בשבילכם אם אינכם מבינים בכלל אנגלית, תוכלו בהחלט ליהנות עדיין מהלחנים היפים והעיבודים המושקעים, אך עדיין תפסידו רבות שכן תכני האלבום באנגלית ברובם. האלבום הבוגר יותר של 'היום השמיני' הוא בהחלט אלבום שמציב את הלהקה במקום אחר כאחת הלהקות המשמעותיות כיום במוזיקה היהודית באנגלית, בטח בזו הנושקת למוזיקה החסידית מבחינת התכנים והאווירה. כמאזין וחובב גדול של מוזיקה יהודית באנגלית, בנצי ושמואל מרקוס בגרסה הבוגרת שלהם, הם מתנה למוזיקה היהודית ובהחלט מומלץ להאזין ולעקוב אחריהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר