המסמך המלא

בכתב ידו: כך ניסח הגר"ג אדלשטיין את החלטות ה'מועצת'

הקריאה להתחזק בלימוד תורה; הניסוח על עולם התורה; הדרישה להפסיק את הפגיעה בקדושת השבת והחיזוק לנציגים • כך ניסח ראש הישיבה הגר"ג אדלשטין את החלטות המועצת (אקטואלי)

ישי כהן | כיכר השבת |
ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין (צילום: אהרון קרון / Flash90)

בתום התכנסות מועצת גדולי התורה שנערכה אמש (ראשון) בביתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הקריא מזכיר המועצת ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, את נוסח החלטות 'המועצת'. הערב, "כיכר השבת" חושף לראשונה את הנוסח המקורי והמלא של החלטות המועצת, הכולל ניסוחים ותיקונים שכתב בכתב ידו ראש ישיבת פוניבז', הגרי"ג אדלשטיין.

נוסח ההחלטה שהתקבל בידי חברי המועצת בראשות מרן שר התורה פותח בקריאת חיזוק מסורתית לתלמידי הישיבות: "מועצג"ת מחזקת וקוראת לכל האברכים ותלמידי הישיבות ולכלל הציבור", בנקודה זו מתח ראש הישיבה קו על ניסוח מקורי ששימש בעבר בעיתות של מצוקה וסכנה בטחונית ומדגיש בכתב ידו - "להתחזק בהתמדה בלימוד התורה".

בקטע הבא סימן הגרי"ג בסוגריים משפטים נוספים שנכתבו אף הם בעבר בעיתות קשות של רדיפת הדת בידי ממשלות עוינות. מהתיקונים ניתן ללמוד על ההבדל העצום ביחס למדיניות הממשלה כלפי עולם התורה. בעוד בעבר ההחלטות נוסחו בצורה חריפה כנגד מסע הרדיפה המתנהל כנגד עולם התורה, כיום הן עוסקות בקריאה לממשלה "לאפשר לבני התורה לשקוד על תלמודם".

התיקונים בכתב ידו של הגר"ג אדלשטיין

לאחר הקריאה לאפשר לבני התורה לשקוד על תלמודם, הוסיף ראש הישיבה בכתב ידו דגש על כך שהזכות ללמוד תורה שייכת לכל מי שחפץ בכך ולאפשר לכל מי שחפץ ללמוד תורה לשקוד על תלמודם ללא הפרעות.

בנוסף, הגרי"ג בחר להדגיש את חשיבות המאבק על קדושת השבת שהתנהל סביב נושא זה בקדנציה האחרונה, והוסיף משפט העוסק בנושא: "ולהפסיק את הפגיעה בקדושת השבת, ולפעול למען חיזוק שמירת השבת".

בהמשך המכתב ניתן לראות תיקון נוסף בניסוח המשפטים, ולאחר מכן הוסיף הגרי"ג התייחסות אקטואלית למערכת הבחירות שבפתח, בה הוא קורא "לכל מי שיכול להשפיע ולפעול להרבות רשימת ג' וכל הפועלים והמצביעים מקדשים שם שמים בפעולתם".

בקטע זה אף ניתן לראות תיקונים לנוסחאות שונות שנכתבו על ידו, כך למשל, הגרי"ג בחר למחוק את המילים - כלל הציבור - ולכתוב "מי שיכול לפעול", כך שיובן שהקריאה מכוונת לאלו שיש בידם האפשרות להשפיע.

תיקון נוסף שערך הגרי"ג, בחר להשתמש בנוסח הקריאה "להרבות המצביעים עבור רשימת ג", במקום הנוסח של "לפעול להצלחת רשימת ג".

עם זאת, ניתן אף לראות, כי דווקא נושא שזכה לתשומת לב תקשורתית רבה כמי שעומד בלב הנושאים שנדונו בישיבה - אישור הרכב הרשימה, לא זכה להתייחסות בכתב היד בו טרח ראש הישיבה להדגיש נושאים בעלי משמעות חינוכית וציבורית.

כאן הוסיף הגר"ג: "מועצג"ת מחזקת את ידי העוסקים בהצלחת רשימת יהדות התורה בבחירות הקרובות, וקוראת לנציגי דגל התורה בעצמם, ולכל מי שיכול להשפיע ולפעול להרבות המצביעים עבור "ג". וכל הפועלים והמצביעים מקדשים שם שמים בפעולתם. מועצג"ת ממנה את ...... להיות נציגים, ומברכם שיזכו להרבות כבוד שמים".

גורמים ב'דגל התורה' מציינים בפני "כיכר השבת" כי "קלי הדעת התרגלו לזלזל בכינוסי מועצת גדולי התורה, אולם מכתב זה מוכיח את אשר נוכחנו זה מכבר, כי חברי המועצת שקבלו את ההחלטות בראשות מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי רואים חשיבות רבה ומשקיעים רבות בניסוח החלטות המועצת על דקדוקיהם ותגיהם. אשרינו שזכינו לכך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר