תופעה ייחודית

הפתעה: המצ'ינג מרבה שלום בציבור הליטאי

בני 'הפלג הירושלמי' הרימו את תרומתם לרשת 'עטרת שלמה' ובני הציבור הליטאי תרמו לקמפיין 'הפלג הירושלמי'. איך זה קרה? שיטת המצ'ינג, כך מתברר, מרבה שלום ליטאי (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

בחודשים האחרונים, תופעת קמפיין המצ'ינג, הפכה לחלק בלתי נפרד מחיי המגזר החרדי. מצ'ינג, בעברית פירושו "מימון תואם".

שיטת המצ'ינג נכנסה לעולם גיוס ההמונים בעשרות אתרים המספקים אפשרות לתרומה דרך האינטרנט. המוסדות קובעים את יעד ההתרמה, את מספר השעות בהן תתקיים ההתרמה, ובכדי לעודד את ההמונים נמצא תורם שמתחייב להכפיל או לשלש את תרומות ההמונים.

ההתרמה מתבצעת דרך האינטרנט, כאשר שמות התורמים, סכום היעד, ומספר השעות שנותרו מופיעים באתר האינטרנט של ההתרמה.

התופעה פרצה למגזר החרדי אך השיטה למעשה קיימת מזה למעלה מחמש שנים, כיום גם מוסדות תורה נכבדים, ואפילו מפלגות נחשבות, משתמשות בשיטה זו לגיוס כסף מהציבור.

במגזר החרדי ההתרמה היא בעיקר טלפונית כאשר טלפנים מתנדבים להזין את הנתונים לאתר. ברחוב החרדי הפך לאחרונה למחזה שגרתי לראות מאות צופים במסכים המראים את נתוני התרומות למוסדות של חסידויות, ישיבות וכוללים.

מתברר כי התופעה מובילה לא רק לפתיחת כיסם של המוני חרדים למטרות צדקה, אלא גם לשלום ואחדות בין הפלגים השונים.

דוגמא בולטת לכך מתרחשת במגזר הליטאי. רשת הכוללים 'עטרת שלמה' שהקים מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל הנחשבת לרשת הכוללים מרכזית, רוב ככל תלמידי ואברכי הרשת משתייכים לזרם המרכזי בציבור הליטאי, ובעבר אברכים שפעלו למען מפלגת 'עץ' נקראו לעזוב את הכוללים, וזאת בהוראת גדולי ישראל.

לפני שבועיים ערכה הרשת התרמה בשיטת המצ'ינג, באופן מפתיע, רבים המשתייכים ל'פלג הירושלמי' בציבור הליטאי תרמו גם הם.

גורם ב'פלג הירושלמי' הסביר זאת כי "אלפי אברכים לומדים תורה וזקוקים לפת לחם, זה לא ממש משנה למי משתייכים ראשי הרשת או מה נעשה בעבר לפעילים שלנו. החזקת תורה חשובה יותר מכל דבר אחר. האברכים לומדים את התורה שכולנו קיבלנו בהר סיני - זה הדבר היחיד שחשוב".

התופעה היותר מפתיעה היא שבהתרמה שארגנו ב'פלג הירושלמי' לטובת המוסדות שלא לוקחים כסף מהמדינה, נרשמו תרומות רבות מתורמים המשתייכים באופן מובהק לזרם המרכזי בציבור הליטאי.

'כיכר השבת' שוחח עם אחד התורמים שנחשב לאיש ציבור מוכר מאוד במגזר הליטאי, והוא סיפק הסבר מעניין: "במשך השנים האחרונות, היה צורך להרחיק את אנשי 'עץ', מחשש שנדבק גם בדעות שלהם, אך הפילוג צלח, וכיום מדובר בציבורים שונים לגמרי, אפילו לא לומדים עמם באותם מוסדות לימוד, לכן אין בעיה לתרום להם".

תורם נוסף מסביר כי "יש לי שכנים ובני משפחה המשתייכים לפלג הירושלמי, במהלך השנה אני נעזר בהם, והם נעזרים בי. כשהם מבקשים אני תורם להם כטובה אישית לשכן או לקרוב משפחה שמגיע ומבקש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר