טור אישי

קידוש ה' בערב פסח // הרב ישראל גליס

הרבה ארגוני חסד עוסקים בחלוקת קמחא דפסחא. לכל אלו מגיע ישר כוח גדול, וזה גם גורם לקידוש ה' כאשר אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות מתוודעים לחלוקת קמחא דפסחא (טור)

הרב ישראל גליס | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

שעת לילה מאוחרת, בעוד בני הבית נמים את שנתם, שנת ישרים, אחרי עוד יום קשה ומפרך של ניקיונות הבית בערב פסח, נקישה קטנה על הדלת ובריחה במדרגות. אלו הם המתנדבים והפעילים של טוב וחסד שסיימו לשים את המשלוח של הקמחא דפסחא ליד הדלת ולהיעלם.

יעקב אליעזר שישא, חסיד 'תולדות אהרון', שעומד מאחורי המבצע המורכב הזה אומר לי "אנו פעילים גם ביום ואולי גם עדיף ביום, המשאיות שלנו הם בלי כתובת או פרסומת כלשהיא, גם על הארגזים אין שם וכתובת לארגון, לכן הפעילים נראים כמו שליחים של עוד אחד מהסופרמרקטים הגדולים".

ירדתי לתוככי מאה שערים החדשה, ברחוב המסגר, רחוב לא ידוע רק לאנשי ירושלים הוותיקים, חיפשתי את החנויות של פעם, את הסודה של אונסנקרוג, את הנגריות, את חרטי הברזל, אבל פגשתי במקום משהו אחר לגמרי. עשרות הפעילים במנוחת תפילת מנחה, כולם שזופי פנים מעבודה קשה במהלך היום תחת שמש הקופחת, יחד בני חסידות תולדות אהרון עם צעירים מישיבות ליטאיות וספרדיות כתף אל כתף הם אורזים בקצב מהיר את ארגזי המשלוח שיצאו לרחבי הארץ.

מדובר ב-5,200 משפחות שמקבלים את ארגזי קמחא דפסחא בירושלים [1500 משפחות], בבית שמש [ששם יש מחסן בנפרד], ביתר עילית, מודיעין עילית, אשדוד, בני ברקי צפת, טבריה ועוד, בכל יום מתחילת השבוע יוצאים עשרות משאיות עם המשלוחים.

ניגשתי לראות ממה מורכב המשלוח, יש ארגז בסיס שבו: שמן, סוכר, מלח, שקדים, שוקולד, עוגיות, תבלינים, נרות ונרות נשמה, מיץ ענבים, יין, קרטון עופות, ירקות שונים, פירות ממגוון פירות העונה, ירק שורש, מצות יד, ועוד.

צריך לברך את הארגונים האלו שנטלו על עצמם לעסוק במצווה הגדולה הזאת בכבוד ובדרך ארץ. ממש לקנא בעבודת קודש שעושים, התרגשתי לראות באיזה מסירות נפש אנשים עובדים יום ולילה מסביב לשעון.

העיקר הוא הדרך ארץ, גם מי שנזקק למוצרי מזון לא מגיע לו העונש להתבזות ברחובה של עיר.

הרבה ארגוני חסד עוסקים בחלוקת קמחא דפסחא. שנים רבות לפני כן עשו את זה הכוללים ואנשי החלוקה המסורתית, ויש גם היום כוללים שמכבדים את עצמם ונותנים לחברי הכולל סכומים נכבדים ותלושי קניה, הכל בצורה צנועה ומכובדת. לכל אלו מגיע ישר כוח גדול, וזה גם גורם לקידוש ה' כאשר אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות מתוודעים לארגון המופלא של חלוקת קמחא דפסחא.

בעבר הכרנו את רחוב עזרא בירושלים שהיה נחסם על ידי חלוקת מצרכי מזון על ידי הארגון של משפחת דויטש ואנשים מרי נפש היו מתכנסים כדי לקבל את מצרכי המזון, בד בבד הייתה חלוקה של מצרכי מזון על ידי הצדיק רבי אושר פרוינד, במסגרת יד עזרה שעד היום הם מחלקים אוכל בצורה צנועה ונחבאת אל הכלים.

בשנת תש"מ באתי בפני הצדיק רבי אושר פרוינד וסיפרתי לו שעולם התשובה נזנח בחלוקה איש לא חושב עליהם.

התשובה שלו היתה, תשיג מחסן או דירה בקומה ראשונה ואני אספק לך מזון. עזבתי את המקום ויחד עם הרב משה רחלזון מראשי ישיבת 'אור שמח' השגנו מקום. הוא פנה אל הרב יעקב שאול, אחיו של הרב חכם בן ציון אבא שאול, שנתן לנו את הדירה שלו ברחוב יקים ליד ארזי הבירה.

חזרתי אחרי כמה שעות לרב אושר פרוינד, כלתו בלה פרוינד הצדקת אמרה מיד אין בעיה תלך למחסן שלכם ואני אדאג שיהיה לכם מזון. הם לא בקשו רשימה של שמות, אני יצאתי משם ברגל לדירה/מחסן ברחוב יקים, איך שהגעתי לשם הגיעו שתי משאיות ופרקו מצרכים למאה משפחות ובנוסף לכך נתנו לי תלושים לבשר עופות ודגים. העברתי הודעה לבעלי התשובה ועד סוף הלילה לא נשאר כלום, לפנות בוקר הלכתי לתפילת בוקר. שמח שזכיתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר