אולי צדק הרב

במה אנחנו ספרדים? // טור דעה ישיר ונוקב

איך קורה שדווקא הדמות הרבנית הספרדית הכי אותנטית, תומכת בבחירות הנוכחיות לכנסת, שיתקיימו בסך הכל בעוד חמישה ימים - דווקא במפלגה האשכנזית • בואו חשבון (דעה)

שמואל יוסף | כיכר השבת |
תלמידי ישיבות ספרדים. אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/FLASH90)

הטור הזה במבט ראשון אולי ישמע סתם מתריס, אבל בקריאה שנייה, תגלו שהוא נוקב ויתכן אף מעורר לקריאת השכמה עבור היהדות הספרדית.

ללא ספק המהלך הדרמטי של הבחירות הללו זו תמיכתו של מרן הגאון רבי מאיר מאזוז ראש ישיבת 'כסא רחמים ספרדית (כך במקור)' ביהדות התורה.

ההפתעה במהלך הזה, היות שמאז ומעולם הגר"מ מאזוז היה סמל הספרדיות האורגנית. גם בתקופות הכי קשות שהיו למרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, כאשר היה מתח בין עולם הישיבות של מרן הרב שך לרב עובדיה, הרב מאזוז התייצב יחיד לצידו.

כמו כן, הפסיקה השמרנית הספרדית של הרב מאזוז, האחיזה האדוקה במסורת הספרדית, במנהגים, בהיגוי, בתפלה ובשיטת הלימוד - איך ששלא תבדקו את הרב מאזוז ב"ציציות", תגלו אותו הכי ספרדי. הכי אותנטי.

הגר"מ מאזוז בכנס יהדות התורה (מתוך קמפיין הבחירות)

בלי לחפש לזה תשובה, בשבועות האחרונים מסתובב פולמוס למי צריכים להצביע הבחורים בעולם הישיבות? בהחלט פלונטר מורכב; בין העדה - לישיבה.

בין כל הצדדים והפסיקות הרבניות בענין, תקשיבו רגע לאיזה קול הגיוני שנשמע על כך.

בינינו, בלי שאף אחד ישמע: חלוקה עדתית בין המפלגות, בתכל'ס, בשביל מה? יותר נכון - על מה? הרי ברור שזה לא בגלל צבע העור של הנציגים... את מי מעניין מה המוצא של הטייס או הנגר, אם הם עושים עבודתם נאמנה.

אז למה, כי ש"ס תדאג להקמת מוסדות ספרדים? הרי בפועל אנחנו עוסקים בבחורים שכלל לא מתחנכים במוסדות ספרדים, ובטח לא בשיטת לימוד ספרדית. בפועל, גם בישיבות 'ספרדיות' שיטת הלימוד היא ליטאית, וראשי הישיבות הם בוגרי עולם הישיבות הליטאי, שמחוייבים לרבותיהם.

ועוד: אם את הברכות אנחנו מקבלים אצל מרן שר התורה רב חיים קנייבסקי, ואת ההתייעצויות וההכוונה אצל המשגיח הליטאי מה'ישיבה גדולה', ועל הבנות אנחנו מנהלים מלחמה לדחוף אותן לסמינר אשכנזי, וגם הסידור הוא בכלל 'בית תפילה' - שיהיה ע"מ אבל הכי דומה לא' או לס'... - אז במה אנחנו ספרדים?! בשביל מה ש"ס?!

קירוב? לו הייתם יודעים איזו מהפכה מחולל החינוך העצמאי ברשת 'שובו', 'קרן ההצלה', ערכים, ועוד ועוד גופים נהדרים שעושים עבודת קירוב מעוררת השארה, לא הייתם מעלים את הענין הזה כשיקול כלשהו.

אז למה חיקוי, כאשר אפשר ללכת למקור.

תובנה מטלטלת זו, הציפה לפתע הבנה עמוקה במה שמתרחש כאן. אולי דווקא מכיוונו של הגר"מ מאזוז זה היה אמור להגיע: כמי שכאשר עלה ארצה אחרי רצח אביו הגדול, וגילה עולם תורה אשכנזי, הקים כשבניו גדלו את הישיבה המפוארת 'כסא רחמים' שהעמידה מאות רבנים ברחבי הארץ, ואחריה עוד סניפים רבים; כמי שכאשר נכדיו גדלו הוא הקים למעלה מעשרה תלמודי תורה מובחרים ברחבי הארץ; כמי שכאשר בנותיו בגרו הוא הקים סמינרים לתפארת, בתי ספר מצוינים לבנות, ישיבות כוללים ועוד ועוד, עד שכיום ניתן לומר שהוא מפעל יחיד שהעמיד את עולם החינוך הספרדי האותנטי הגדול ביותר, עם רבבות תלמידים ותלמידי תלמידים.

אתם יודעים מה? אולי באמת רק מהמקום הזה של גאווה ספרדית, עמידה על המורשת וערכים, ניתן להגיע לאחדות אמיתית. תאמינו לי, גם אחינו האשכנזים מעריכים את מי שמעריך את עצמו ומורשתו.

ולא. הבטחת בחירות להילחם על דחיפת בנות ספרדיות לסמינרים אשכנזים - זו לא ייעודה של מפלגה ספרדית...

אתם שואלים מה השתנה בין ימינו אנו לבין ימיו של מרן הרב עובדיה? בזמנו, פלטפורמה עדתית, הדרתו של מרן ונועם תורתו, היו אבן שואבת לעמך בית ישראל. כיום, תסתכלו על הסקרים, ותבינו לבד... הם כבר לא כאן.

אם ראשי המפלגה הספרדית כך סבורים, ולכן הפעילו את מלוא מאמציהם עד לפני מספר שבועות לאחד את ש"ס וג', מה שלא קרה בחיי מרן - מה נאמר אנחנו?!

אז אם כבר לא קיים שום הבדל מנטלי בין ש"ס לג', וגם הציבור הוא אותו ציבור, אולי באמת צדק הגר"מ מאזוז שעדיף להיות ספרדי במהות, כל הזמן, ופעם בארבע שנים להצביע למפלגה אשכנזית שאינה מחרימה ומבזה עדה קדושה, מאשר כל הזמן "להשתכנז" - ופעם בארבע שנים להצביע למפלגה ספרדית...

יש לי הרגשה, שזה גם מה שאבא היה אומר מלמעלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר