הלחנים והשירים

'שירת הציפור' של האדמו"ר מקאליב זצוק"ל

האדמו"ר מקאליב, שנפטר היום בגיל 96, הנחיל למוזיקה החסידית כמה שירים מיוחדים ובעלי משמעות חלקם מושרים כבר שנים רבות בעולם הישיבות בסעודות שבת (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

האדמו"ר רבי מנחם מנדל טאוב, מקאליב, הלך לעולמו הבוקר (ראשון), והוא בן 96. האדמו"ר זצוק"ל נולד בשנת תרפ"ד, כדור שישי לרבי יצחק אייזיק מקאליב זי"ע, לאביו רבי יחיאל יהודה טאוב, שכיהן כאדמו"ר בעיר רוזלא שבאוקראינה, ובעיר מארגארטן שברומניה.

האדמו"ר אהב מאד שירה והלחין שירים. רבים היו מגיעים לבית מדרשו בבני ברק כדי לראות אותו רוקד בהתלהבות בקבלת שבת בבית 'בואי בשלום' שבפיוט 'לכה דודי'.

האדמו"ר שר את הניגון לפוליטיקאי הונגרי, ראש עיריית בודפסט

הטישים שלו היו ידועים בשירים המושרים בהם, דוגמת "אני מאמין" והשיר המפורסם ביותר שמזוהה עם דמותו של האדמור - "סולו קוקוש מר" - "התרנגול קרא". על פי המסורת בחסידות, את השיר "פדה" האדמו"ר הראשון מקאליב, מרועה צאן הונגרי כשזיהה שמדובר בניגון שמקורו בניגוני בית המקדש. על פי האגדה האדמו"ר שילם לרועה שילמד אותו את השיר ולאחר שלמדו נשכח הניגון מלבו את הרועה.

האדמו"ר כתב לשיר מילות כיסופין לבית המקדש והשיר הופץ מחדש לאחר השואה על ידי האדמו"ר מקאליב, שהיה שר אותו באירועים מיוחדים ולעתים נדירות, כשהשיר הפך למזוהה מאד איתו.

ר' בן ציון גרובייס עם הגרסא עם המילים המקוריות

במהלך השנים השיר תורגם גם לעברית וזכה לביצועו של בעל המנגן ר' בן ציון גרובייס, שביצע את השיר עם המילים המקוריות בהונגרית וגם בעברית. הסרטון בו הוא משחק את היהודי המשתוקק וכמה לגאולה, בבימויו של בנו יהודה גרובייס זכה בפרס "הסרט הטוב ביותר" בתחרות 'סינמה ירושלים'. הביצוע בעיבודו המוזיקלי של דניאל בנסמיאן, הוא הביצוע המוזיקלי הטוב ביותר לשיר המרגש.

גרובייס סיפר, "טרם יציאת הסרט נכנסנו לאדמור מקאליב לקבל את ברכתו, ולהראות לו את התוצאה של הסרטון, האדמו"ר צפה שוב ושוב ושוב, והתרגש עמוקות".

הגרסה המתורגמת

אל מול השיר הישן אותו שימר, האדמו"ר אחראי בעצמו גם לאחד הלחנים הידועים ביותר בעולם הישיבות "וכולם מקבלים" אותו ביצע במקור, בן ציון מילר ור' דוד ורדיגר ז"ל שלאחר מכן ביצע אותו בדואט יחד עם בנו מרדכי בן דוד באלבום 'כולנו יחד'. השיר הפך לאהוב במיוחד ועדיין הוא מושר בישיבות רבות בסעודות השבת.

שיריו של האדמו"ר יצאו באלבום "ניגוני קאליב" בביצועו של החזן בן ציון מילר, כשהוא מלווה בתזמורת 'נגינה'. מהאלבום בלטו ו'כולם מקבלים' והשיר 'אתה חונן'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר