פרסום ראשון

ראשי ישיבות אשכנזיות פנו לדרעי: 'תגדיל את מלגת האברכים'

הכתובת שאליה בחרו ראשי ישיבות לפנות, בבקשה להשיב את גובה מלגות תלמידי הישיבות והכוללים לקדמותו, היא זו של יו"ר ש"ס דרעי. ב'דגל' השיבו להם, לטענתם: 'תפסת מרובה, לא תפסת' (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אברכי 'כולל'. אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

פרסום ראשון: בשיאו של המו"מ הקואליציוני, התאגדו כמה ראשי ישיבות וכוללים מובילים במגזר החרדי-ליטאי, על מנת לנסות ולהחזיר את תקציבי ה'כוללים' והישיבות לקדמותם - טרום ימי לפיד כשר אוצר. הכתובת שאליה הם פנו, היא זו של יו"ר ש"ס השר אריה דרעי.

במכתב מפורט, שנוסח על ידי אנשי מקצוע, נפרסים בהרחבה הסכומים אותם קיבלו הישיבות והכוללים עבור אברך ובן ישיבה קודם ל'גזירות לפיד' בשנים 15'-2013.

במסמך, שתוכנו הגיע לידי 'כיכר השבת', מבקשים ראשי הישיבות להכניס בבסיס התקציב, כחלק מההסכם הקואליציוני עם הליכוד, את הסכומים המלאים שהאברכים קיבלו בעבר.

למרבה ההפתעה, בחרו כאמור בכירי ראשי הישיבות - ליטאים כולם - לפנות דווקא ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי, למרות שבאורח טבעי היעד הרגיל לפניותיהם אלו כמובן חברי הכנסת של דגל התורה.

דרעי וגפני, ראשי ש"ס ו'דגל'. ארכיון (באדיבות המצלם)

לא זו בלבד, אלא בפתח המכתב אף תוקפים הרבנים את חברי הכנסת של 'דגל', מבלי לנקוב בשמותיהם.

אחד מאותם ראשי הישיבות שוחח עם 'כיכר השבת', והסביר כי זכה להתעלמות מוחלטת מחברי הכנסת הליטאים. "הם ענו לי 'תפסת מרובה לא תפסת'", הוא טוען.

וכך נפתחת הפניה ששוגרה כאמור ללשכתו של יו"ר ש"ס: "לכבוד שלוחה דרבנן הרב אריה דרעי שליט"א, העומד לפני המחנה למען עולמה של תורה".

"בראשית דברינו רצינו להבהיר שאין כאן טענות ח"ו, וברור שגם עד היום פעלו הנציגים ביתר שאת, רק ברור שהיה חוסר נתונים וכדומה. ועוד, שבעת הזאת, שב"ה נציגות עולם התורה הגיעה להישגים, מי יודע, ויותר נכון וודאי, שלעת הזאת הגעת למלכות; עת קשה בעולם הישיבות והכוללים, שעומדים תחת נטל שאין לו כמעט אח ורע".

הרבנים ממשיכים: "ורצינו להוסיף, שאין רצוננו לבקש ולשבת בשלוות נפש גם אחרי זה. העול כבד מנשוא, כיתות רגלי ראשי הישיבות, מרביצי תורה וראשי הכוללים על פתחי נדיבים, רק רוצים קצת להקל העול".

בשלב זה כאמור מעבירים הרבנים ביקורת על חברי הכנסת של דגל התורה: "ושמענו כבר בעבר ביטוי של 'תפסת מרובה לא תפסת' - אמרה שתצילנה כל אוזן שומעת, כי אין כאן מרובה, כי זה רק קצת יותר ממה שהיה כבר (במצב שהנציגות הייתה פחותה מהיום). ויותר מכך, שכל מי שמכתת רגליו על פתחי הנדיבים ומוסר נפשו על זה, וגם רואה את המצב הגשמי של עמלי תורה וסבלם האמתי של אברכי הכוללים, המלגה הזעומה שגם לא תמיד מגיעה בזמן, איך שייך בכלל לעמוד מנגד".

כעת עוברים ראשי הישיבות לפרט את התקציבים שהיו בעבר, לעומת אלו הנוכחיים, בצירוף היסטוריית התקצוב של בני הישיבות והכוללים: "תעריפי התמיכה בשנים 2007 עד 2012 התעדכנו וגדלו מעת לעת. בשנת 2013 חל קיצוץ דרסטי ולאחריו התייצבות, אולם בכל מקרה לא עודכן תעריף התמיכה לתעריפי התמיכה שהיו נוהגים עד לשנת 2012".

"בשנת 2012 סכום התמיכה לתלמיד עמד על 927 ש"ח לאברך ו-515 ש"ח לתלמיד ישיבה. לאחר שערוך תעריפי 2012 למדד יוקר המחיה לשנת 2019 ב-2%, מתקבלת התוצאה הבאה: 946 ש"ח לאברך ו-525 ש"ח לתלמיד ישיבה".

ואלו הנקודות העיקריות בהן מציעים ראשי הישיבות והכוללים להתמקד, "בכדי לשפר את תקציבי המוסדות התורניים", כהגדרתם:

1. ביטול גזירות לפיד מ-2012 והחזרת התקציבים לשיעור שנהג עד אז. בהתאם לכך, יש לקבוע את ערכה של נקודה בתקנת תמיכה של אגף מוסדות תורניים במשרד החינוך עבור תלמידי הישיבות הגבוהות ואברכי הכוללים על 525 ש"ח, במקום 425 ש"ח כיום.

2. בנוסף לכך, נבקש להעלות את זכאותו של אברך ל-2 נקודות לעומת 1.8 כיום, ואת זכאותו של בחור בישיבה גבוהה ל-1.4 במקום 1 כנהוג היום. יודגש, כי בחור בישיבת הסדר שאינו מחזיק משפחה זכאי היום ל-2.5 !!! נקודות.

3. הכנסת תקציב תלמידי הישיבות הגבוהות ואברכי הכוללים לבסיס התקציב, כך שיהיה מבוסס לפי בחור/אברך, בשונה מהמצב היום שבו התקציב לבחור/אברך נתון לשינויים מידי חודש בהתאם לכמות התלמידים. בדומה למוסדות תרבותי ייחודי ומוכש"ר.

4. הקמת 'כולל' הנתמך בתקציבי משרד הדתות לא תותנה בכך שבשנתיים שקדמו למועד התמיכה הוא הופעל ממקור מימון עצמאי. הדבר מקשה על התנהלות הכוללים, ומפריע לסדרי המנהל התקין על ידי שימוש בעמותות וותיקות, על ידי פתיחת סניפים במקומות שונים.

5. שעת לימוד בכולל אברכים תחושב לפי 45 דקות כשעה אקדמית, ולא 60 דקות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר