עושים סדר

ממשלה או בחירות חדשות? • כל התרחישים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך במאמציו להקים קואליציה עד לתאריך היעד - יום רביעי הקרוב. האם הוא יצליח? במערכת הפוליטית מעריכים שכן, אך מה יקרה אם לא? כל התרחישים (פוליטי)

השבעת הכנסת ה-21 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך במאמציו להקים קואליציה עד לתאריך היעד - יום רביעי הקרוב, בצל התנגדותו של יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן לפשרה שהוגשה ב'חוק הגיוס'.

האם הוא יצליח להקים ממשלה? במערכת הפוליטית מעריכים שכן, אך מה יקרה אם לא? אלו התרחישים האפשריים.

התרחיש הראשון - מקימים ממשלה

במקביל לקידום החוק לפיזור הכנסת, מצילח ראש הממשלה נתניהו, ברגע האחרון, להרכיב ממשלה. עד יום רביעי בחצות, נתניהו מודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין - יש ממשלה.

איזו ממשלה? האופציה הראשונה והמועדפת, קואליציה עם 65 חברי כנסת, לאחר שמצליח לשכנע את אביגדור ליברמן להצטרף ולקבל את הפשרה ב'חוק הגיוס'. הערכה: סיכויים טובים.

האופציה השניה והקלושה מאוד, נתניהו מותיר את ליברמן מחוץ לממשלה, וכדי לא להישען על 60 חברי כנסת בלבד (הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, איחוד מפלגות הימין וכולנו) הוא מגייס עריק מהאופוזיציה, בתמורה לתפקיד כלשהו, וכך יגיע לרוב דחוק של 61 חברי כנסת. הערכה: הסיכוי קלוש.

התרחיש השני - הולכים לבחירות

יום רביעי מגיע, נתניהו לא מצליח להרכיב ממשלה ולאור כישלון המשא ומתן הקואליציוני, הצעת החוק לפיזור הכנסת שהגיש ח"כ מיקי זוהר מהליכוד עולה להצבעה בכנסת.

אם החוק יאושר, הרי שהכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות, בפעם השניה בתוך כחצי שנה. הבחירות יתקיימו לאחר 90 יום מאישור החוק בכנסת. כפי שנחשף ב'כיכר השבת', החרדים הודיעו לראש הממשלה נתניהו כי הם מתנגדים שהבחירות יערכו ב-ג' באלול - 3 בספטמבר, בשל החשש מפגיעה ב'זמן אלול'. הערכה: הסיכויים גוברים.

התרחיש השלישי - ניסיון שני להרכיב ממשלה

נתניהו מודיע ביום רביעי לנשיא ריבלין כי לא הצליח לגבש ממשלה. הנשיא, מקבל לפי החוק שלושה ימים לסבב התייעצויות בין הסיעות בכנסת. במידה ולא ימצא מועמד אחר במקום נתניהו עם סיכויים להרכבת ממשלה - ועל פי כל התרחישים אין מועמד כזה - הוא יודיע ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על פיזור הכנסת.

הכנסת תקבל 21 ימים כדי להעמיד מועמד מטעמה להקמת ממשלה. על המועמד לגייס לפחות 61 חברי כנסת כדי לקבל את המנדט להרכיב ממשלה, אך במידה ולא ימצא המועמד - הולכים לבחירות. הערכה: הסיכויים אפסיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר