פתח תקווה

רבני הקהילות התאחדו נגד חילולי השבת בבריכה

אחדות חוצת מגזרים בפתח תקוה; רבני הקהילות מכל הזרמים הצטרפו לפסק ההלכה של רב העיר, שקבע כי אין היתר בשימוש בבריכה הפתוחה בשבת בפרט כאשר קיומה תלוי בציבור הדתי

כינוס רבני הקהילות (באדיבות המצלם)

רבני הקהילות בשכונות הדר גנים וגני הדר בפתח תקווה, מכל המגזרים - ליטאים, חסידים, ספרדים ודתיים לאומיים - יחד עם רב העיר, הגאון רבי מיכה הלוי, התאחדו בקריאה משותפת למען קדושת השבת.

הקריאה באה ברקע הכוונה לפתוח בשבתות את הבריכה המקורה החדשה שנחנכה בשכונת עמישב הסמוכה, במשך כל ימות השנה, מה שלא היה עד היום ועלול להרחיב באופן דרמטי את היקף חילול השבת במרחב הציבורי.

בפגישה שקיימו עם רב העיר, הביעו הרבנים את עמדתם, לפיה נדרש לעורר את הציבור על חילולה של השבת במרחב הציבורי. לדבריהם, לא מתקבל על הדעת "לשתוק על חילול שבת קדשנו, להתעלם מחילולה בפרהסיה ועוד לתת לכך לגיטימציה באמצעות רישום לבריכה".

במהלך השבוע, נשאל הרב הלוי האם מותר להירשם כמנוי לבריכה, ופסק להלכה כי הדבר אסור כאשר אל תשובתו הצטרפו רבני הקהילות.

במכתבו, הביע הרב הלוי את כאבו על חילול השבת במרחב הציבורי והסביר כי לגופם של דברים, במקרה זה לא מדובר בשאלה חינוכית גרידא, אלא בסיוע של ממש לחילול שבת וכי איננו רואה דרך להתיר את הדבר מבחינה הלכתית.

במכתב, שאליו הצטרפו כאמור רבני הקהילות, קרא הרב הלוי "לכל אשר קדושת השבת חשובה לו ולכל אשר חינוך ילדיו לקדושה בכלל ולקדושת השבת בפרט חשוב לו, להתרחק מכל סיוע שהוא לחילול היום הקדוש".

במהלך השבת האחרונה הקדישו רבני הקהילות את דרשותיהם בבתי הכנסת לקריאה לציבור להקפיד על קדושת השבת, והבהירו כי מכיוון שהמציאות בבריכה זו היא שהמנויים של הדתיים והחרדים מממנים לפחות חלק מהפעלת הבריכה בשבת, הרי שמדובר במקרה בעייתי עוד יותר מאשר ב"סתם" רכישה בעסק המחלל שבת ויש כאן בעיה של סיוע ממשי לחילול שבת.

בשיעורים שמסר הרב הלוי עצמו במהלך השבת בקהילות השונות בשכונת הדר גנים, ציין הרב כי שוחח על הנושא באופן אישי עם ראש העירייה רמי גרינברג, והבהיר כי ההתעוררות והגברת הרצון של כולם היא למען קדושת השבת ושמירתה במרחב הציבורי. "זוהי מחאה על קדושת השבת ולא מחאה אישית נגד ראש העיר או ציבור זה או אחר", הבהיר הרב הלוי.

מכתב הרבנים

חבר המועצה ישראל פרידמן מ'יהדות התורה' מסר ל'כיכר השבת' כי "לתושבי הדר גנים וגני הדר יחסי שכנות וכבוד הדדי לתושבי שכונת עמישב הוותיקה. יחד עם זאת, מובן וברור כי בניית הבריכה החדשה נעשתה עקב בואם של אלפי משפחות דתיות לאזור, ולכן תוקצב בניית קאנטרי חדש במיליוני שקלים מקופת העירייה.

"משלב התוכניות סוכם על פי הנחיית הרבנים הראשיים לעיר כי במסגרת הסטטוס קוו לא תופעל הבריכה החדשה העתידה לפעול כל השנה עקב היותה מקורה וצפויה למשוך אליה תושבים רבים והדבר יגרום לזילות השבת במרחב הציבורי בצמוד לשכונה בעלת מאפיינים דתיים.

"הסיכום הזה שמופר ברגל גסה על ידי הקואליציה הנוכחית גרם לאחדות נדירה של כלל רבני העיר, הן מהציונות הדתית הן רבנים המזוהים עם ש''ס והן רבני הקהילות השונות לצאת בקריאה של חיבה לקהל עדתם לא לרכוש מנויים בבריכה שכל קיומה הינו בזכות הציבור שומר השבת. אין זו התרסה והפגנה אלא חיזוק לשמירת השבת במרחב הציבורי העירוני ובקשה לפרנסי העיר לשמור על מרקם החיים העדין בעיר ולהקפיד על הסטטוס קוו".

מהנהלת המתנ"ס סירבו להגיב והפנו לראש העיר.

גורמים בלשכת ראש העיר רמי גרינברג הגיבו ל'כיכר השבת' כי "מדובר בבריכה שפועלת מזה עשרות שנים בעיר, ומאז הקמתה פתוחה בשבת, ראש העיר לא שינה את הסטטוס קוו בענין זה".

בלשכת ראש העיר הוסיפו, כי "כשהוחלט במועצת העיר - תחת כהונתו של ראש העיר מר איציק ברוורמן, בעת שנציגי סיעת יהדות התורה שימשו כחברים בכירים בקואליציה - לשפץ ולהרחיב את הבריכה, ראש העיר הנוכחי מר רמי גרינברג היה אז חבר אופוזיציה, ופעל בשעתו להגביל את העברת הכספים לצורך שיפוץ והרחבת הבריכה שעתידה הייתה להיפתח שוב בשבת, ואף נפגש לצורך כך באופן אישי עם מי ששימש אז כפטרון הרוחני של נציגי יהדות התורה בעיר, הרב יגאל רוזן, וביקש ממנו סיוע ועזרה בפעילותו לסגירת הבריכה בשבתות, אך הרב רוזן השיב לו כי עליו לכבד את הסטטוס קוו ולהימנע ממהומות בענין. הרב רוזן ציין בפניו כי הוא בעצמו יפעל בענין.

הכניסה לבריכה (באדיבות המצלם)

"יצויין עוד כי שיפוץ הבריכה הסתיים כבר לפני הבחירות המוניציפאליות בתחילת החורף, אך נציגי יהדות התורה ביקשו מראש העיר הקודם מר איציק ברוורמן, בו תמכו לראשות העיר בבחירות המקומיות, להמתין עם פתיחת הבריכה שעתידה להיפתח בשבתות, לתקופת אחרי הבחירות המקומיות, וזאת לטענתם אז, כדי שלא לעורר מהומות בנושאי דת בעיר פתח תקווה לפני הבחירות המקומיות.

"כעת, בצביעות שאינה יודעת גבולות, ומתוך מטרה ברורה לנגח בראש העיר מר רמי גרינברג, אותם נציגים מפעילים מחאה מזויפת, כביכול בשם חילול השבת הקדושה, נגד פתיחת הבריכה - אותה הם אישרו בעצמם".

ב'יהדות התורה' טוענים מנגד כי הוחלט שלא לפתוח את הבריכה עד אחרי הבחירות, בהתחשב בכך שתקופת הבחירות הייתה מתוחה ונפיצה, תוך כדי שברוורמן מפקיד הבטחה בפני נציגי 'יהדות התורה' על סגירת הבריכה החדשה בשבתות, זאת לאחר שעוד קודם לכן, היתה החלטה של הנהלת המתנ"ס שהצביעו בעד פתיחת הבריכה בשבת בעוד רק נציגי 'הבית היהודי' התנגדו לפתיחה בשבת, אך מיד לאחר ההחלטה התכנסה ישיבה בלשכת ברוורמן, בהשתתפות רב העיר הגאון רבי מיכה הלוי, ונציגי ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי, בה הוחלט כי הבריכה לא תפתח לפני הבחירות ואחרי הבחירות היא תעבוד לפי הסטטוס קוו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר