הגיור, השבת, אלעד ו...טבריה

מכה אחר מכה: כך יו"ר ש"ס נושל מסמכויותיו - כשר הפנים

יו"ר ש"ס אריה דרעי משמש בשנים האחרונות כשר הפנים, אך נראה כי מכל ההחלטות הגורליות שיכל לקבל - הוא מודר • מאלעד, דרך המרכולים בשבת בת"א ועד חוק הגיור; ומהיום - גם טבריה (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
השר אריה דרעי (צילום: Noam Revkin FentonFlash90)

אריה דרעי, יושב ראש תנועת ש"ס, משמש בשנים האחרונות כשר הפנים, לאחר שחזר למשרד עם כניסתו לממשלת נתניהו. אך נראה, כי מההחלטות הגורליות שיכול היה לקבל, הוא מודר על ידי בית המשפט העליון.

המכה האחרונה, היתה כמובן היום (שני), עם הודעת בג"ץ כי תינתן ארכה נוספת לרון קובי בתפקידו כראש עיריית טבריה, ואימוץ טענותיו של הפרובוקטור מהגליל נגד דרעי - שהתבטא נגדו בעבר בכינוי 'טרול'.

המתקפה של דרעי שחזרה כבומרנג (כאן חדשות, כאן 11)

בדבריו הקצרים הללו, בכנס בחירות לפני כחצי שנה בטבריה, הפך דרעי ללא אובייקטיבי בעיני השופטים, בכל הקשור לטיפול בהליכי הדחתו של קובי.

המרכולים בתל אביב

בתפקידו כשר הפנים, ביקש דרעי דיון נוסף בבג"ץ בנושא אישור פתיחת המרכולים בשבת בעיר. הוא תכנן להציג בפני השופטים את החלטתו, במסגרת סמכותו כשר הפנים, לפסול את חוק העזר העירוני בתל אביב, וכך לסגור את המרכולים בשבת קודש.

אך נשיאת בית המשפט העליון דאז מרים נאור פרסמה את החלטתה, האחרונה בתפקידה, ודחתה את בקשת שר הפנים דרעי.

בהחלטה כתבה נאור: "הכרעתי אינה מבטאת הכרעה ערכית, ואינה מבקשת לשקף השקפה חילונית או דתית. פסק הדין משקף את מה שבעיניי הוא פרשנות נכונה של החוק".

בג"ץ הנחית מכה הגונה על דרעי, כשהטיל את האחריות להחלטתו על השתהותו של השר מקבלת החלטה. וכך נכתב בפסיקה: "הימים נקפו, ואת מאה הימים הנקובים בהחלטה הקודמת רדפו מאות ימים נוספים. המדינה, כזכור, הודיעה כי הוחזרה הסמכות לידי שר הפנים דרעי, וכי החלטתו לגופו של תיקון תתקבל בתוך 60 ימים, אך גם מועד זה חלף עבר. בנסיבות אלה, יש לראות את ההימנעות מקבלת החלטה לגופו של עניין - כהחלטה".

הקרב באלעד

בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות תמך יו"ר ש"ס אריה דרעי במועמדותו של יצחק פינדרוס, איש 'דגל התורה', לתפקיד ראש עיריית אלעד, כחלק ממלחמתו הישנה בראש המכהן ישראל פרוש, והשיג לכך את אישורה של מועצת חכמי התורה.

דרעי יצא אז לשטח, ופעל בכל כוחו לבחירתו של פינדרוס ולהדחתו של פרוש. אך סמוך לבחירות, פסלו שופטי בג"ץ את מועמדותו של פינדרוס מאחר ונקבע כי הוא אינו תושב העיר.

בהחלטתם זו מנעו השופטים את בחירתו - הכמעט ודאית - של מועמד דרעי ו'דגל התורה' לתפקיד.

לאחר הכרעת בג"ץ, ניסו בש"ס לדחות את הבחירות בעיר, אך הסמכויות של דרעי כשר הפנים, הועברו לידיו של השר צחי הנגבי - שלבסוף קבע כי אין מקום להיענות לבקשה לדחות את הבחירות בעיר.

המאבק ברון קובי

מאז נבחר רון קובי לתפקיד ראש עיריית טבריה היה ברור שהסיעות החרדיות לא יוכלו להיות חלק מהקואליציה שלו, משום שהוא הכריז מלחמה בקדשי הדת: פתח את מרכזי התיירות בשבת, הפעיל תחבורה ציבורית בשבת ועוד ועוד.

התקווה היחידה שהייתה לתושבי העיר המתנגדים למהלכיו, ולסיעות החרדיות, הייתה הדחתו מהתפקיד בשל אי העברת תקציב העירייה.

דרעי, ששמר על שתיקה בכל הקשור לקובי מלבד התבטאותו ערב הבחירות כי הוא 'טרול', העניק לקובי ארכה בכדי לאשר את התקציב, בכדי שלא יוכל לטעון נגדו בבג"ץ שהוא אינו אובייקטיבי בנוגע אליו.

שופטי בג"ץ, היום (צילום: כיכר השבת)

אך היום כזכור קיבלו שופטי בג"ץ כמעט את כל טענותיו של קובי והציעו מתווה לפיו הוא ימשיך לשמש כראש העיר ותינתן לו הזדמנות נוספת להעביר את התקציב מול וועדה המקצועית שימנה משרד הפנים.

במידה ואכן זו תהיה החלטת בג"ץ הסופית, כפי המסתמן, הרי שגם בעיר טבריה נושל דרעי מסמכותו כשר הפנים, להדיח את ראש העיר שכשל בתפקידו, רון קובי.

חוק הגיור

אריה דרעי, בכובעו כשר הפנים, ביקש להעביר את חוק הגיור שלו, שקבע כי רק גיורי בתי הדין הרשמיים יוכרו כגיורים התקפים בישראל. בהמשך, בעקובת עתירה לבג"ץ וסערה ציבורית שפרצה בנושא, מינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את השר לשעבר משה ניסים לקיים דיון ולהגיש מסקנות והמלצה להצעת חוק.

אלא שניסים הגיש הצעת חוק המנוגדת לעמדת הרבנים הראשיים והסיעות החרדיות, משום שהיא מאפשרת באופן רשמי גם את גיוריהם של הרפורמים.

עד כה טרם התקבלה החלטה בנושא, ו"חוק דרעי" בענין עדיין תקוע לאחר שראש הממשלה דחה את דרישתו להעלות אותו להצבעה, ומנגד ביקש מבג"ץ ארכה לדון בהמלצות משה ניסים.

דרעי התבטא בנושא ואמר: "אני דורש לחזור מיידית להצעת החוק בנושא, שהפצתי ואושרה בממשלה, שעיקרה - רק גיור ממלכתי של הרבנות הראשית יוכר בישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר