לקראת בין הזמנים • מיוחד

הנופש החסידי: החלפת דירות עם מכרים - במקום בתי מלון

תראו אותם פחות במסעדות, הם לא הלקוחות הבולטים בבתי המלון ויש להם יותר בעיות עם מקומות הבילוי. איך בכל זאת מבלה המשפחה החסידית בימי החופש? 'כיכר השבת' בפרויקט מיוחד (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: Anna Kaplan/ Flash90)

בזמן שכולם בודקים היכן נופשים האדמו"רים, יצא 'כיכר השבת' לעשות סדר בשאלה מעניינת לא פחות: היכן נופשים החסידים?

הרגלי הבילוי של המשפחה החסידית הממוצעת, שונה משמעותית משאר חלקי האוכלוסייה החרדית. ברור כי לא ניתן להכליל את כולם, אך סימנים שונים ניתן לתת בהם.

לדוגמה, משפחה חסידית ממוצעת, לה מספר ילדים גבוה יחסית, לא תצא כמעט לנפוש בבתי מלון. לפעמים, השיקול הוא כלכלי נטו, אך יש גם בעיות נוספות המדירות את רגלי הציבור החסידי מהמלונות.

השיקול הנוסף והעיקרי הוא עניין כשרות המאכלים וההקפדה על חשיפת הילדים לתוכן שאינו חסידי, כדוגמת הופעות של זמרים שונים ותערוכות שונות, המתקיימות מטעם בתי המלון השונים ברחבי הארץ עבור המגזר החרדי, ומהווה בעיה עבור הילד או הילדה הלומדים במוסד לימודים חסידי.

כך גם בנוגע לאכילה במסעדות שונות, משפחה חסידית שמקפידה על קלה כבחמורה, לא יכולה להרשות לעצמה אכילה במסעדה עם כשרות פחותה מזו שהיא אוכלת כל השנה, ומשום כך אפשרויות האירוח הופכות להיות מצומצמות יותר.

תפילה וטבילה במקווה:

חשיבותה של טבילה במקווה מידי בוקר, ידועה לכולם כפרט שחשוב מאד לרוב החסידים, ולכן אירוח בבתי מלון, שבדרך כלל אין בהם מקווה טהרה, מקבלת עדיפות פחותה.

David Cohen/Flash90

כמו כן, עניין התפילה בנוסח חסידי, שחשובה מאד לאדם חסידי, לא תמיד קיים בבתי המלון ובמקומות האירוח השונים, מה שגורם לקושי נוסף לנופש החסידי.

מקומות הבילוי:

גם כאן עומדת בפני המשפחות החסידיות דילמה גדולה, כאשר מקומות הבילוי השונים מלאים בציבור שלא תמיד שומר תורה ומצוות, ולכן הם אינם מעוניינים לחשוף את ילדיהם למראות לא ראויים במקומות הבילוי, מה שמצריך מצד ההורים מאמץ מוגבר כדי לרצות את הילדים.

היכן מתארחים החסידים?

הפתרון שהולך וצובר תאוצה יותר ויותר בשנים האחרונות, הוא החלפת דירות. משפחה חסידית המתגוררת נניח בעיר בני ברק, מחליפה דירה עם משפחה חסידית שמתגוררת באזור החרדי בעיר חיפה.

כך גם משפחות שמתגוררות בריכוזים החרדיים באשדוד מחליפים דירה עם משפחה ירושלמית, וכך זוכים ילדי המשפחות השונות לבילוי של כמה ימים באזור שונה ממקום מגוריהם כל השנה, כאשר אלו שמגיעים להתארח למשל בירושלים, מנצלים את קירבתם לעיר העתיקה ולכותל המערבי כדי לבקר עם הילדים במקומות שרחוקים מהם כל השנה.

כיום מדובר בתופעה של ממש, שעדיפה על אירוח בבתי מלון מבחינת העלויות, וגם מהבחינה של ההקפדה על הרוחניות של המשפחה החסידית.

Nati Shohat/FLASH90

המשפחות מביאות עימם את האוכל ואף מבשלים כרגיל בבית המשפחה, בלי צורך לצרוך אוכל במסעדות ובבתי קפה.

היכן יוצאים החסידים לבלות?

מקומות הבילוי למשפחה החסידית הם בעיקר חופי ים כשרים למהדרין, ואטרקציות שונות במקומות שיש בהם פחות אנשים, כדוגמת פינות חי, ופארקים ברחבי הערים השונות.

אחד המקומות הפופולריים לבילוי למשפחה החסידית הוא האירוח במושב מירון, כאשר משפחות רבות שוהים במושב במשך כמה ימים ואף בשבתות, ונהנים מסביבה של אורחים חרדים, שברובם משתייכים למגזר החסידי.

כפי שכבר הדגשנו בפתח הדברים, האמור אינו חל על כלל המשפחות החסידיות, שחלקם כן מתארחים בבתי מלון, ומקפידים פחות על חלק מהדברים המוזכרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר