מחקר: החום בחוץ גורם לנו להיות אנשים פחות טובים

חבר מתקשר ומבקש טובה. מוכנים ברצון לתת לו יד או לא? הכל תלוי בגורם אחד בלתי צפוי: החום. כן, ע"פ מחקר שבדק את הנושא, סביבות חמות ולא נוחות מפחיתות את הסיכויים שלנו לעזור לאחרים (תרבות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מחקרי עבר הוכיחו - ובוודאי שכולנו יכולים להסכים - שיום חם באמת יכול לעורר רגשות של כעס ואפילו עוינות כלפי כל הסובבים אותנו. אך זהו המחקר הראשון שמראה קשר בין טמפרטורת הסביבה להתנהגויות "פרו חברתיות", שהן בעצם אותם מעשים מתחשבים המועילים לאנשים אחרים, לארגונים או לחברה כולה, אך לא לעצמנו באופן ישיר.

כדי לחקור קשר זה, חוקרים מאוניברסיטת ליהי ואוניברסיטת נורת'ווסטרן ביצעו שלושה ניסויים. ראשית, הם גילו כי עובדי חנויות קמעונאיות היו בעלי סיכוי נמוך ב-50 אחוז להתנהגויות שקשורות בעזרה מרצון לזולת - כמו התנדבות לסייע ללקוחות, האזנה פעילה והצעות - כאשר הם עבדו בחנות חמה ולא נוחה, בהשוואה לתנאים רגילים.

בניסוי השני, די היה רק בחשיבה על טמפרטורות חמות כדי להשפיע על התנהגויות עוזרות. מחצית מהמשתתפים שענו על סקר מקוון בתשלום, התבקשו להיזכר במצבים בהם הם סבלו מחוסר נוחות עקב טמפרטורות גבוהות ואז כל המשתתפים התבקשו לבצע סקר נוסף ללא תמורה נוספת. רק 34 אחוז מהאנשים שדמיינו שהם סובלים מחום היו מוכנים להשלים את הסקר החינמי, לעומת 76 אחוז מקבוצת הביקורת.

לבסוף, החוקרים ביקשו מסטודנטים במכללה שישבו בחדר עם 20 מעלות או בחדר עם 26 מעלות, כדי למלא סקר שיועיל לארגון ללא מטרות רווח. רק 64 אחוז מהתלמידים בחדר הלוהט הסכימו לענות על שאלה אחת לפחות, לעומת 95 אחוז בחדר הקריר ואלה בחדר הלוהט שכן השתתפו ענו רק על שישית מכמות השאלות שאלו בחדר הנעים ענו עליהן.

החוקרים הצליחו להראות כי סביבות חמות ולחות הגבירו את העייפות והפחיתו את מצב הרוח החיובי, מה שהוביל ישירות להתנהגות פחות נעימה. הבנת קשר זה עשויה לעזור לאנשים לחזות טוב יותר - ואולי גם למנוע - התנהגויות מזיקות או בלתי רצויות, הם אומרים. "למרות שאי אפשר לשלוט או לשנות את מזג האוויר עצמו, ניתן לשלוט על הסביבה המקיפה אותנו", כתבו בהצהרה שלהם.

מחברת המחקר הראשית, ד"ר ליובה בלקין, אומרת שהמחקר יכול לנדב עצות חשובות למפקחי מקומות עבודה ומנהיגי קבוצות. "אם המנהלים ירצו לעודד התנהגות פרוסוציאלית בארגונים שלהם תחת סביבה שלילית, עליהם לנסות למזער את הלחץ הקשור בעבודה וליצור סביבות נוחות לעובדים", היא אומרת. הבעת אמפתיה וניסיון לחשוב על מצבים מנקודת מבטם של העובדים עשויים גם לעזור, היא מוסיפה.

כפסיכולוגית ארגונית, לבלקין אין עצות ספציפיות לאנשים שעשויים למצוא את עצמם במצבים לא נוחים אלה. אבל עכשיו, כשאנחנו יודעים על תופעת לוואי מוזרה זו של מזג אוויר חם, זה נותן לנו עוד יותר תמריץ להישאר קרירים כל הקיץ. בנוסף, אנו נקפיד לעשות מאמץ נוסף בכדי להועיל לסובבים אותנו - לא משנה מהי הטמפרטורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר