אאא

לפני מספר חודשים, תחושת השחיקה במקום העבודה הוכרה באופן רשמי על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כ"תופעה תעסוקתית". השחיקה הוגדרה על ידי חבריו כ"תסמונת שהומצאה כתוצאה ממתח כרוני במקום העבודה שלא נוהל בהצלחה".

אם הנכם חושבים שאתם עובדים יותר מדי, עייפים מהרגיל או סתם לחוצים יותר מבדרך כלל, עליכם להכיר את המושג "ניקסן".

בהתאם להלך הרוח של הְיוּגָה (המושג הדני שמתייחס למציאת הטוב בכל מצב שהוא), ניקסן היא מגמת אורח חיים סקנדינבי-הולנדי, שהיא בעצם האמנות של לא לעשות מאום, פשוט כך.

בתרגום מילולי, פירושו של ניקסן הוא לנפוש או להתהלך בעצלתיים. בפועל, זוהי טכניקת הפחתת לחץ, שאינה כוללת ביצוע של שום פעולה כדי להלחם בשחיקה ובעבודת יתר.

דורין דודן-מאגי, פסיכולוגית העוסקת בשעמום, אמרה לניו יורק טיימס שניקסן דומה למכונית שהמנוע שלה פועל אבל לא הולך לשום מקום. "הדרך בה אני רואה את השעמום, היא לחיות את הרגע בלי לתכנן דבר מלבד פשוט להיות", אמרה לעיתון.

אל תבלבלו בין ניקסן לבין עצלנות, הרעיון הוא יותר טעינה (כך שתוכלו להיות מאושרים ובריאים יותר) מאשר להתבטל. דהיינו, אם הגעתם למבוי סתום בעבודה, לפעמים כל מה שצריך זה לצאת לטיול קצר במשרד (ולא לחשוב על שום דבר מיוחד) כדי להניע מחדש את המוח שלכם ולקדם את המשימה המוטלת עליכם.

למעשה, במאמר משנת 2013 שנערך ב"נשיונל ג'יאוגרפיק", אמר הפסיכיאטר מאוניברסיטת פלורידה, יוג'ניו רות'ה שכשמוחנו משוטט, פועל בהילוך איטי, יותר חלקים בו נעים. מצב זה מאפשר לנו לגשת למידע שעשוי היה להיות רדום בעבר. בהתאם לרות'ה, "הוא מניע ליצירתיות, לתובנות של חוכמה ולעתים קרובות לפתרונות לבעיות שהאדם לא שקל אותם קודם".

האופן בו אתם מתרגלים את שיטת ניקסן תלוי בשיקול דעתכם, אך פירוש הדבר יכול להיות לקחת כמה דקות נוספות במהלך ארוחת הבוקר רק כדי להביט דרך החלון תוך כדי סיום הקפה, או להפסיק את שגרת ההאזנה למוזיקה הרגילה שלכם באוטובוס כדי פשוט לשבת שם ולתת לראש שלכם לשוט. עם זאת, שימו לב שאסור לכם להישאר רדומים במשך יום שלם: רק כמה דקות עד שעה או שעתיים זו הנורמה.

אז בפעם הבאה שאתם חשים הצפה רגשית מהכל ומכולם, קחו כמה דקות ואפשרו לעצמכם פשוט להיות. יש לכם אישור לחלום בהקיץ.