מיומנו של הרב דב פופר- רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה ומתמחה בגנטיקה קלינית במרכז הרפואי הדסה.

אני יושב במשרדי במכון פוע"ה כשהפלאפון מצלצל. על הצג מופיעות המילים "דוקטור רענן טל". אני עונה והוא בלי לומר שלום אומר לי "הרב פופר, אני חוזר בתשובה" • יומן מטלטל (חרדים)

כיכר בשיתוף פוע"ה | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

יום רביעי יז' באייר תשע"ט - בתפקידי כרב יועץ ופוסק במכון פוע"ה ('פוריות ורפואה על פי ההלכה'), אני מוזמן להעביר הרצאה בכנס מקצועי במרכז הרפואי רמב"ם. בהרצאה נוכח דוקטור רענן טל שמנהל את היחידה לפריון הגבר בבית החולים. הנ"ל מבחירי המומחים לפריון הגבר במדינת ישראל, רופא מדהים שמתייחד במסירות, מקצועיות וענווה. בסיום הכנס הוא מזמין אותי לכוס קפה.

באותה תקופה, מגיעים לפגישה במכון פוע"ה זוג ללא ילדים שהתחתן לפני כחמש שנים בנישואים שניים. הבעל סובל מ'אזואוספרמיה' – מצב של עקרות מוחלטת.

הנוהל הרגיל במקרים אלו, הוא להפנות לניתוח שבמהלכו מבצעים "חיפוש" על מנת לנסות לאתר תאים בודדים בתוך הגוף, התהליך מורכב ולא קל בכלל, אבל כמובן שהזוג המשווע לחבוק ילד בזרועותיו, יעשה הכל בשביל זה.

כשאני מביט בתיק הרפואי, נחמץ ליבי בקרבי. התנאים הרפואיים של אותו אדם לא נותנים הרבה סיכוי ואני מבין שהרופאים אליהם אני אמור להפנות אותו אפילו לא יסכימו לנתח בשל הסבירות הנמוכה ביותר למציאת תאים חיים.

אנחנו נפגשים במכון פוע"ה ואני מסביר להם בעדינות את המצב. הם ממררים בבכי ובין הדמעות אומרים לי "אנחנו לא מסוגלים לוותר, מגיע לנו ילדים... מבחינתנו הניתוח הוא אפילו כדי לדעת שניסינו הכל, כל עוד ולא נעשה ניתוח לא נוכל להשלים עם המציאות המרה".

בשלב זה אני מבין כי עליי להפעיל את "נוהל רענן". "נוהל רענן" זה אומר שאני מפנה את הזוג לדוקטור רענן טל, הרופא שמתוך היכרותי איתו אני יודע שאפשר לדבר איתו אפילו במקרים כאלה וליבו הרחום ומסירות הנפש שלו לא תתן לו לסרב לבצע את הניתוח.

לצורך כך אני מנצל את פגישתנו בחיפה ומבקש ממנו לשקול את ביצוע הניתוח לאותו אדם. הוא בוחן את המסמכים הרפואיים ואז מרים את עיניו אומר לי " הרב פופר, אתה מבין כי הסיכוי כאן הוא פחות מחצי אחוז, נכון?"

אמרתי לו "נכון, אבל אי אפשר להשאיר את הזוג במצב כזה. ועוד דבר- בשביל הקב"ה חצי אחוז זה לא נס גלוי..."

דוקטור טל מסיים לשתות את כוס הקפה ואומר לי: "תראה, באופן רגיל, אני לא הייתי עושה את זה אבל כשמכון פוע"ה מבקש אני מתייצב כי אני יודע מה אתם עושים שם".

"ועוד דבר", הוא אומר לי ספק בבדיחות ספק ברצינות, "אתה יודע שאני אדם חילוני שלא מאמין בניסים וגם לא כ"כ מאמין בהשגחה. אם אני מצליח למצוא לו תאים תקינים שיאפשרו לו לבצע טיפול פוריות- אני חוזר בתשובה".

***

יום רביעי ב' בסיון תשע"ט – אני יושב במשרדי במכון פוע"ה כשהפלאפון מצלצל. על הצג מופיעות המילים "דוקטור רענן טל".

אני עונה לטלפון והוא בלי לומר שלום אומר לי "הרב פופר, אני חוזר בתשובה".

לרגע לא הבנתי על מה הוא מדבר ואז הוא ממשיך ואומר בהתרגשות.

"אתה לא מאמין, הניתוח הצליח! מצאנו תאים חיים"

בסוף אותו היום הוא שולח לי מסרון, ובהומור האופייני לו הוא כותב "עדיין לא החלטתי אם ליטאי או חסידי ואולי ברסלב, אבל זה פשוט לא יתכן בלי השגחה של אלוקים".

***

יום רביעי ט' בסיון תשע"ט – אני מגיע אל המכון. אל החדר נכנסת המזכירה ומבקשת להכניס "מקרה דחוף" וזורקת לי מילה אחת – "סרטן".

אני מבין מייד כי מדובר על עוד בחור צעיר שאובחן אצלו סרטן והוא הופנה למכון פוע"ה לפני תהליך שימור פריון מחשש שטיפולי הכימותרפיה יפגעו בפוריותו.

אל החדר נכנס בחור ישיבה צעיר. הוא מתיישב בכבדות על הכסא ומספר לי- "לאחר מספר שבועות בהם אני סובל מכאבי רגלים, מתרוצץ בין רופאים ובדיקות, אתמול הגיעה תשובה שאובחן אצלי סרטן ברגל – אוסטאוסרקומה".

והוא ממשיך, "אני מרגיש מבולבל לחלוטין. אני באמצע 'שידוך' ואני מוצא את עצמי מתרוצץ בין כל הרופאים, הכירורגים, האונקולוגים וכו'. ולבסוף נשלחתי גם להיפגש עם רופא פוריות שהסביר לי כי עלי לדאוג לשימור פוריות בדחיפות".

"מכיון ששימור פוריות אצל בחורים הינה שאלה מורכבת וקשה מבחינה הלכתית, החלטתי לעשות שאלת רב בנידון". ואכן, בסוף אותו היום הגיע הבחור עם אביו לרב יצחק זילברשטיין שליט"א ששמע את השאלה ופסק להם "לכו למכון פוע"ה ותבצעו את תהליך שימור הפריון בצורה של גרמא".

הסברתי לבחור כי הצורה שבה משמרים פריון באמצעות גרמא כוללת פרוצדורה שנעשית בהרדמה וכי רק מספר רופאים בארץ יודעים לבצע זאת. לשאלתי, מתי הוא צריך להתחיל את הטיפול הכימותרפי, ענה לי הבחור "הבנתי כי מודבר בגידול אלים. הרופאים רוצים כמה שיותר מהר. מבחינתם אפילו היום".

הבנתי כי עלי לפעול בהקדם. ולכן שוב החלטתי כי עלי להפעיל את "נוהל רענן". אני מרים טלפון לדר' טל והוא לא עונה לי. אני שולח לו מסרון ואומר לבחור, "הסר דאגה מלבך. הוא יחזור אלי ובע"ה נארגן את הניתוח כבר היום".

דוקטור רענן טל לא חזר אלי. למעשה הוא לא חזר אלי עד היום ולא יחזור אליי כנראה עד ביאת משיח מפני שכמה שעות לאחר מכן מתקשרת אלי חגית מזכירתו ומעדכנת אותי שדוקטור רענן טל נפטר בשנתו והוא בן 51 בפטירתו.

הלם תקף אותי. המשפט שעלה לי מייד היה "הרב פופר אני חוזר בתשובה..."

דוקטור רענן טל הצדיק שעזר להביא נשמות רבות לעם ישראל לא השאיר אחריו זכר - ת.נ.צ.ב.ה

***

מכון פוע"ה נותן מענה לכ-250 פניות ביום, ללא תמורה, בעשרות נושאים, לכל שואל ובכל שעה.

מכון פוע''ה מקיים בימים אלו קמפיין התרמה לצורך תחזוק ופעילות שוטפת כדי שיוכל להמשיך ולסייע לאלפי משפחות בישראל.

בואו להיות שותפים בהוספת חיים ותזכו למליץ יושר ביום הדין - כנסו לכאן>>

הכותב הוא הרב דב פופר – רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה ומתמחה בגנטיקה קלינית במרכז הרפואי הדסה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר