ניצחון חמוץ בקלפיות

הפסידו באסטרטגיה: הגורם לכישלון הפוליטיקאים החרדים

הסברה, המאבק בחילולי השבת וחסרונו של ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן: איש חינוך, אסטרטג ופרסומאי מנתחים את הנסיבות שהביאו לכישלון המסתמן, למרות העלייה בכוח החרדי (אקטואלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
חוגגים בש"ס, ליל הבחירות (צילום: Noam Revkin Fenton/FLASH90)

את מערכת הבחירות סיימו במפלגות החרדיות עם ניצחון מר: בקלפיות רשמו עליה נאה המתבטאת גם במספר המנדטים, אך מצד שני, איבדו את יכולת ההשפעה שלהם וגם אם יצטרפו לקואליציה במקרה של ממשלת אחדות - יהיו ככל הנראה הגלגל החמישי.

רבים מאיתנו שואלים את עצמם האם הניצחון האלקטורלי יגיע אל תוך ביתו של המצביע וישפיע לטובה על תקציבי הישיבות, קצבאות הילדים ושלל התופינים - או, האופציה הנראית כרגע יותר ריאלית, למרות הכל נישאר במדבר האופוזיציוני המשמים.

תחילה, צריך לומר כי בתוך בתקופת הבחירות, עבדה מערכת היח"צ של המפלגות החרדיות בצורה פנומנלית.

החל מקמפיין יהדות התורה שהתמקד ברשתות החברתיות ובחרדים העובדים והצליח ליצור חיבור ושייכות גם אצל כאלו שעשו צעד או שניים בחייהם מחוץ לעולם הישיבות, דרך הליהוק של אלי הרצליך הליטאי ושרוליק אדלר החסידי לג'ינגל "בספרן של צדיקים", וגולת הכותרת: מסעותיו של מרן הגר"ח קנייבסקי המלווים בשיר "צדיק גוזר" לקולו של שלמה כהן. וכלה, בקמפיין של תנועת ש"ס שהצליח לגעת בקהל המסורתי ולהביא לתוצאה מפתיעה בקלפי.

אך, השאלה האמיתית היא מה עשינו בארבע שנים שקדמו לכך שהצליח להשניא אותנו ולקומם עלינו את הציבור הישראלי בצורה כל כך חריפה.

יצאנו לשוחח עם הגורמים המתמצאים בנעשה מאחורי הקלעים לצד אנשי אסטרטגיה שיכולים לשפוך אור מזווית נוספת.

איש פרסום בכיר אתו שוחחנו מתחיל בשאלה: 'מה לדעתך קיבל מהתקשורת חילוני ממוצע מהרצליה על הציבור החרדי בתקופה האחרונה? האם, הוא שמע פעם אחת בארבע שנים האחרונות על ארגוני החסד השונים? האם מישהו סיפר לו שרבבות תלמידי ישיבה יושבים ושומרים על הגחלת היהודית?".

"לא ולא"! אומר הבכיר המוסיף: "המידע שמגיע לציבור הכללי הוא מניעת העבודות בגשר יהודית והפקקים שבעקבותיו, ה"השתמטות" מהצבא, ולקינוח: הפגנות "הפלג הירושלמי" שצצות מעת לעת בתקשורת ומשניאות עוד קצת את המגזר".

עסקן חרדי בכיר מפנה אצבע מאשימה ליעקב ליצמן ואגודת ישראל. "לא די בכותרות המבישות על מלכה לייפר שהביא עלינו, נקיטת הצעדים הקיצוניים של 'אגודת ישראל' בנושא הגיוס, הרכבת, גשר יהודית ועוד, המיטו אסון על הציבור החרדי".

לדבריו, "כשבשנים הבאות נגלה שתקציבי הישיבות, הדתות, התרבות והחינוך יורדים ומצטמקים, והכאב יורגש בכל בית חרדי, תזכרו כולם את 'שיכרון הכוח' של חלק מהחרדים בימי הקואליציה העליזים, וההחלטות הפזיזות והלא מקצועיות".

איש חינוך היוצא ובא בבתי גדולי ישראל נזכר בערגה בימים אחרים: "אם מרן הרב שטיינמן זצ"ל היה איתנו, לא היינו נמצאים במשבר הנוכחי. הוא לא היה נותן ללכת לבחירות על חוק גיוס טוב לחרדים, על מלחמה מיותרת בגשר יהודית, ונפנוף מיותר בהישגים שהחילונים קוראים להם כפיה דתית", אומר איש החינוך.

אסטרטג שאינו נמנה על המגזר החרדי אומר ל'כיכר השבת' כי "הציבור החרדי צריך לדאוג דבר ראשון לקיום של עצמו, לתקציבי עולם הישיבות, לקצבאות הילדים, לחינוך, רווחה ולחוק גיוס סביר שיאפשר לחרדים להשאיר את הסטטוס קוו על כנו, ולהשאיר בצד את ההתערבות בחברה החילונית, עיסוק בנעשה בערים חילוניות לא עושה טוב למגזר החרדי".

לסיום מבהיר לנו הפרסומאי החרדי עמו שוחחנו בראשית הכתבה, כי "על המפלגות החרדיות ללמוד לא להרגיז את הציבור החילוני, לנופף מה שפחות בהישגים פנים מגזרים ולהבליט את ההישגים החברתיים הנוגעים לכל בית בישראל. זאת לצד הקמת הסברה קבוע, חד ותקיף שידע להתנער וליצור בידול מההפגנות המזיקות של "הפלג" תוך הדגשה כי החרדים מנותקים ומתנערים מהקיצוניים והמשוגעים".

לסיום הוא מוסיף: "אולי יש נושאים שלא כדאי להתערב בהם, ולהקריב אותם, עבור זה שלא נשניא את עצמנו ונוכל להמשיך ליהנות מתופני הקואליציה", מסיים הפרסומאי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר