תשע"ט החסידית; 5 האירועים של השנה - בציבור החסידי

שימי שפר, כתב בחצרות הקודש של 'כיכר השבת', מסכם את שנת תשע"ט בציבור החסידי, ומונה את חמשת האירועים המשמעותיים שהתחוללו השנה והשפיעו יותר מכל על הציבור החסידי (סיכום שנה)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

במקום הראשון - סערת הקעמפ בחסידות גור - פרשת ברלינר

הפרשה שגרמה לסערה רבתית בחודשים האחרונים היא פרשת הקעמפ בחסידות גור והתנגדותו של העסקן ד. ברלינר לקיום הקעמפ לבנות החסידות למרות הוראתו המפורשת של הרבי.

הפרשה גרמה למהומות בעת ביקורו של ברלינר בארץ לרגל חתונת נכדתו, כאשר מאות מחסידי גור הפגינו מתחת לביתו בו שהה, ואף רדפו אחריו לכל מקום.

בנוסף, בפעם הראשונה מזה שנים רבות יצאו כלל רבני חסידות גור בחרם ונידוי כלפי העסקן, וקראו שלא לצרפו למניין ומודעות ענק נתלו ברחבי כלל השטיבלאך של החסידות ברחבי הארץ.

בסכסוך הקשה בלטה מאד מעורבותו של הגאון רבי שאול אלתר, שתמך בברלינר, ואף הוציא מכתב שגינה בחריפות את מעשי האלימות אליה נגררו חלק מחסידי גור נגדו.

יצויין כי בכל הקהילות החסידיות נשאו עינים בסקרנות רבה כדי לראות כיצד הפרשה תסתיים, וכזכור בית המשפט הכריע לטובת חסידי גור, אך המתח בין החסידים לאנשיו של הגר"ש אלתר לא פסק ונמשך גם בימים אלו.

חסידי גור מחוץ לביתו של העסקן (צילום: חיים גולדברג)

במקום השני - פטירת האדמו"ר מקאליב

העולם היהודי והחסידי איבד השנה את אחד מהדמויות הנערצות והוותיקות במשך עשרות שנים, האדמו"ר מקאליב, רבי מנחם מנדל טאוב זצוק"ל, שנסתלק לגנזי מרומים לאחר הידרדרות במצבו כשהוא בן 96

בתאריך כ"ג בניסן התמוטט האדמו"ר בביתו שבירושלים ולאחר מאמצי החייאה ארוכים, נאלצו גורמי הרפואה לבשר לחסידיו את הבשורה הקשה.

במסע ההלוויה השתתפו אלפי אנשים ואדמו"רים רבים, ולקראת סיום ההספדים הוכתר נכדו לאדמו"ר.

האדמו"ר זצ"ל הותיר בצוואתו שלל הוראות וציוויים, בין היתר ציווה לחסידיו להקפיד על לימוד משניות ונתינת צדקה.

האדמו"ר מקאליב זצ"ל (צילום: Yaakov Lederman/Flash90)

במקום השלישי - הסכסוך בסאטמר

אירוע נוסף שהסעיר את הציבור החסידי בשנה האחרונה הוא הסכסוך בחסידות סאטמר בין אנשיו של ראש ישיבת סאטמר בבני ברק הגאון רבי חיים צבי מייזליש, לאנשיו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר.

רקע הסכסוך הוא מאבק שליטה בין אנשי המוסדות של סאטמר בארה"ב, לבין אנשי המוסדות בבני ברק שמוגדרים כתומכי ראש הישיבה הגרח"צ מייזליש, שהחל בעיקר לאחר עזיבתו של אחד ממנהלי המוסדות בבני ברק, וקרוב משפחתו של אחד מגבאי האדמו"ר את תפקידו הניהולי.

המאבק גרר את הצדדים לביצוע מעשי אלימות שכלל בין היתר משיכת טליתו של אברך, מאנשיו של הרב מייזליש, שעלה לתורה בחג הסוכות האחרון בבית המדרש בבני ברק, שבירת מצלמות אבטחה והגשת תלונות בתחנת המשטרה, וכמובן דברים חריפים אותם נשא האדמו"ר מסאטמר נגד ראש הישיבה, בהם הורה להחרימו ואף לא לתרום למפעלי החסד שברשותו.

בחודש תמוז האחרון נדמה היה לרגע כי הצדדים הגיעו לעמק השווה ובהוראת האדמו"ר מונו אנשי 'ועד השלום' שהגיעו להסדר בנוגע לניהול המוסדות בבני ברק, הסדר שנראה היה שיביא את הסכסוך לסיומו, אך כמה שבועות לאחר מכן הסכם השלום קרס והביא את הצדדים לנקודת רתיחה מחודשת, כאשר השיא היה זריקת פח אשפה לעבר הגרח"צ מייזליש, בעת שרקד עם ספר תורה, במהלך מעמד הכנסת ס"ת חדש לבית מדרשו, מעשה שהביא את ההנהלה לבטל את סעודת ה'יארצייט' לאדמו"ר מסאטמר זצוק"ל.

הגרח"צ מייזליש עם חמיו האדמו"ר מויז'ניץ (באדיבות המצלם)

במקום הרביעי - המשפיע שחיתן את בנו ב-1,000 דולר בלבד

בחודש סיוון האחרון התקיימה חתונת בנו של המשפיע המפורסם הרה"ח יואל ראטה, שמטיף במשך תקופה ארוכה בדרשותיו נגד הרגלי החתונות בציבור החרדי, שגורם לכל אחד מהצדדים להוציא ממון רב, ורבים נכנסים לחובות עצומים רק בגלל ההרגל והבושה לערוך חתונה במחיר מוזל וברמה פחותה.

בחתונה נקט המשפיע בדוגמה אישית והוכיח לתלמידיו כי ניתן לעשות חתונה זולה ולא יקרה.
את החתונה ערך בבית הכנסת שלו כאשר האוכל היה פשוט והוגש בכלים הכי פשוטים, גם התזמורת הייתה מנגן פשוט בה ערכו את שירי החתונה לפני האירוע.

בנוסף בתיעוד שפורסם נראה המשפיע מעניק למחותנו את השעון המיועד לכלה, כאשר הוא מציין ללא בושה כי הוא רכש את השעון במחיר מוזל של 195 דולר.

יש לציין כי מדובר בארוע משמעותי ויוצא דופן משום שגם לפי הכללים והתקנות בקהילות שונות בנוגע לשמחות, כאן לראשונה מישהו נקט בדוגמא אישית, והצליח להגיע לסכום שהוא נמוך משמעותית מכפי שנהוג בציבור.

החתונה (צילום: באדיבות החיזוק היומי)

במקום החמישי - הירצחו של האברך ר' פנחס מנחם הי"ד

בתאריך ל' בניסן, בשעות הערב, נחרדה היהדות החרדית לקבל את הבשורה הקשה על הירצחו של האברך ר' פנחס מנחם פשווזמן הי"ד, כתוצאה מפגיעת רקטה שירו מחבלים מרצועת עזה לעבר העיר אשדוד.

הבשורה היכתה גלים כאשר התברר גודל האסון בכך שמדובר בטרגדיה משולשת באותה משפחה וכי בעבר דודו של האברך נרצח אף הוא בפיגוע קשה בסמוך להר מירון.

ע"פ עדות של אחד האנשים שהיה בסמוך אליו בזמן האזעקה, ר' פנחס מנחם פינה את מקומו לטובת ילדות קטנות שנמלטו יחד עמו לבניין, מה שגרם לו להישאר חשוף לפגיעת רסיסי הרקטה הקטלנית.

הלוויתו התקיימה ברחבת בית המדרש גור ברח' ירמיהו בירושלים בהשתתפות רבים מחסידי גור.

בחודש האחרון התקיימה שמחה גדולה במשפחה, כאשר לאלמנתו של ר' פנחס מנחם נולד בן שנקרא על שמו של אביו הי"ד.

ר' פנחס מנחם הי"ד (צילום: לוי דביש, אלרואי אסרף)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר