ראיון חגיגי

מרדכי בן דוד מפתיע: אין לי שום הסבר הגיוני להצלחה שלי

גדול הזמר החסידי, מרדכי בן דוד ורדיגר, בראיון חג מיוחד באולפני 'כיכר השבת' בו הוא מסכם 50 שנות קריירה, מדבר על המוזיקה החסידית של היום וחושף מה האלבום שלו האהוב עליו ביותר (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: יוחנן בלייך)

גדול הזמר החסידי, מרדכי בן דוד ורדיגר בראיון חג באולפני 'כיכר השבת' במסגרת תכנית 'המבקר'. ורדיגר בראיון גלוי לב ומלא הומור מספר על תחילת הקריירה, היחסים עם אביו, הביישנות וגם על התכניות לעתיד.

הוא מסרב לתואר "ממייסדי המוזיקה החסידית" ומצהיר, "היה את אבא שלי שהוציא עשרות אלבומים של מוזיקה מכל החסידויות והיה את קרליבך שהיה הראשון, הוא היה מאד דבוק למוזיקה של מודזי'ץ שהייתה מוזיקה של יצירות, שירים מאד עמוקים וארוכים והוא הוציא את ה'צימוקים' מכל השירים האלה".

"אם תשים לב, אצל קרליבך גם המילים מאד פשוטות וגם המנגינות קליטות מאד. בעקבותיו גם אני הלכתי לכיוון הזה, לקצר את האריכות ולהוציא את השירים שאפשר לשיר אותם וכל אחד יכול לקלוט אותם, במיוחד בדור שלנו שאין לאף אחד את הסבלנות לשמוע שירים ארוכים", מסביר מרדכי בן דוד.

הוא מספר כיצד יצא אלבומו הראשון, "הקב"ה חנן אותי בכישרון להלחין. יום אחד ישבתי על הפסנתר של אבי וניגנתי, אני לא נגן מומחה אבל אני יודע לנגן מעט, ובא לי איזה שיר חדש. אבא נכנס ושאל אותי מה זה, אמרתי שזה שיר שלי הוא נהנה ולאחר כמה פעמים שזה קרה הוא שאל אותי למה אני לא עושה אלבום משלי".

"אני ביטלתי אותו לגמרי כי הייתי ביישן בטירוף, אבל אבא התחיל 'לנדנד' לי ואמר שישקיע את הכסף ואכן לבסוף זה היה האלבום הראשון שלי, שאני מכנה אותו היום "מינוס אחד", מספר כוכב הזמר החסידי.

ורדיגר מספר גם כיצד דבק בו הכינוי 'מרדכי בן דוד', "סיימתי את ההקלטות שלו בתקופת הקיץ כשכולם בהרי הקטסקיל, מאד רציתי שהחברים ישמעו את זה ולקחתי טייפ סלילים כבד מאד שהיה באותם ימים כדי להשמיע לחברים. אחד מהם אמר אם אתה הולך להוציא אלבום, אבא שלך מוכר יש לו שם, תכתוב מרדכי בן דוד ורדיגר, שידעו מי אתה בכלל. באלבום השני כבר נפל הורדיגר ונשאר רק המרדכי בן דוד".

הוא מספר כיצד גדל בצלו של אביו ר' דוד ורדיגר ז"ל, החזן והזמר הדגול, "אבא תמיד תמך בי ושמח לשמוע ולראות אותי מצליח. הוא דחף אותי לכיוון הזה. זה היה סיעתא דשמיא ממש, אין פה שום דבר אחר. זה לא מובן בכלל. אני אחד מתוך ארבע אחים שכולם בעלי תפילות ושרים בכל מקום ורק אני עד היום מפחד אפילו מהעמוד בבית הכנסת".

ורדיגר חושף הוא הוא נמנע אפילו מלהיות חזן בבית הכנסת הפרטי שלו, "אני בורח מהעמוד אפילו בבית הכנסת שלי, שנבנה בזכות אבא שלי שהיה מגיע אליי הרבה לשבתות והיה קשה לו להגיע לבית הכנסת. הקמתי בית הכנסת בבייסמנט שלי ואחרי סופת סנדי שהחריבה את הכל עשינו אותו ממש יפה. אני כמעט ולא ניגש לעמוד מלבד ראש השנה ויו"כ שאז אין משהו אחר ואולי גם מידי פעם לפסוקי דזמרא".

"החברים קוראים לבית הכנסת שלי מניין MBD - מניין בלי דיבור זכינו שאצלי לא מדברים בתפילה בכלל מההתחלה ועד לקדיש האחרון", מספר הזמר.

לשאלה איזה טיפ הוא יכול לתת מניסיונו לזמר צעיר שרוצה להצליח אף הוא הוא משיב באופן מפתיע כי אין לו שום טיפ. "זו רק סיעתא דשמיא, רק הקב"ה, כל ההצלחה שלי לא מובנית לי בכלל. אין נוסחה להצלחה. אי אפשר לדעת מה יצליח. הנה לדוגמא, 'שירו למלך', השיר שעשה את יידל, כשקיבל את השיר הוא השמיע אותו לאחד המלחינים הגדולים שלא אומר כעת את שמו, שאמר שזה לא שווה כלום. והיה אף מוכן לחתום על זה שזה לא שווה כלום".

"יש הסבר אחד "אין עוד מלבדו" אין מרשם לזה", מתעקש הזמר המצליח, "יש וורט 'מבהיל' מר' צדוק הכהן מלובלין, שיעקב אבינו אמר "האלוקים הרועה אותי מעודי", אבותיי התהלכו לפניו ואני מעודי, כלומר, אברהם אבינו ויצחק חשבו שההשתדלות שהם עשו היא שלהם אבל יעקב אבינו אמר שאפילו ההשתדלות שלו היא סיעתא דשמיא. כל החיים שלנו כך הכל מלמעלה. וגם אני חש כך שגם ההשתדלות שעשיתי בקריירה היא סיעתא דשמיא גמורה".

מרדכי בן דוד מתייחס גם להשפעה של המוזיקה ואומר, "הרבי ממודז'יץ היה אומר, ש'העולם' אומרים שעולם הנגינה ממש ליד עולם התשובה ואני אומר שעולם הנגינה הוא בעצמו עולם התשובה. אנשים מתרגשים ממוזיקה, במהלך השנים הרבה אנשים אמרו לי שבזכות השירים שלי חזרו בתשובה. יש לי מכר שהיה בגמילה מסמים והוא ממש ירד לגמרי. יום אחד חבר שלו אמר לי שהדבר היחיד שמחבר אותו לקב"ה זו המוזיקה שלי. ב"ה פגשתי אותו והוא חזר לגמרי לדרך".

הוא מתייחס לשירים הפוליטיים שכתב בעבר ומסכם "יש לי הרבה מה לומר אבל צריך להתאפק לפעמים. אולי ברוח הקיץ האחרון אני צריך לכתוב שיר חדש על "השיבה שופטינו לראשונה ולמלשינים אל תהי תקווה", הוא מוסיף בחיוך.

לשאלה איזה אלבום הכי אהוב עליו מתוך שורת האלבומים הארוכה שלו הוא משיב, "בכל אלבום יש לי דברים שאני מאד מאד אוהב, אבל יש אלבום שהוא מיוחד בלב שלי, שהוא היה בתקופה שפגשתי את הרבי שלי, הרבי מרימניץ שהוא השפיע על כל מהלך החיים שלי - "אהבתי תפילתי". יש הרבה אנשים שאומרים שעד היום זה האלבום הכי האהוב שלהם. אני לא יכול לומר שהוא הכי אהוב שלי אבל אני בהחלט מקושר אליו".

"אחת היצירות שאני מאד אוהב היא "י-ה ריבון עולם" שהלחנתי, פגשתי את נכדו של הגרי"ש אלישיב שסיפר לי שכשיצא הקלטת הוא שר את זה לסביו בשבתות ומאז הסבא היה שר את השיר את זה עד לשבת האחרונה שלו. היה שיר נוסף שלי "יוודע בגוים" שגם אותו השמיע הנכד לסביו הגרי"ש אלישיב שהאזין לו פעמים רבות. ופעם אחת כשהלכו יחד הסב ונכדו דרך שער שכם אמר לו הגרי"ש עכשיו צריך לשיר את 'יוודע'".

מרדכי בן דוד הודיע בשנים האחרונות כמה פעמים על פרישתו מעולם המוזיקה, אך לאחרונה שב להופיע ביתר שאת כפי שלא ראינו בעשור האחרון, "כנראה שאני לא מנהיג את העולם, הקב"ה עושה מה שהוא רוצה, אם הוא רוצה שאשיר אז אני אשיר" הוא אומר בחיוך וחושף: "אני כעת בעבודה על אלבום חדש ורוב העיבודים בו יהיו של מונה רוזנבלום "חזרנו" קדימה. הוא גאון מוזיקלי ברמות. כשהקלטנו כינרות באולפן היו שם 14 כנרים אחד מהם שהתחילו לנגן את העיבודים אמר מיד "זה מוזיקה".

צפו בראיון המלא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר