מזל טוב?!

אפשר להיות רגועים, הכול בסדר! – תופעות נורמליות לחלוטין אצל תינוק חדש

ככל שהתינוק גדל ההורים זוכים למנוחה, סדר יומו הופך מסודר יותר, וכך החיים לצידו הופכים קלים ומובנים יותר. אך הימים והשבועות הראשונים הם ללא ספק הקשים והמורכבים ביותר (תינוקות)

אילוסטרציה (צילום: freepick)

הימים הראשונים בתור הורים לתינוק חדש עמוסים בחוסר ודאות לגבי נושאים רבים כגון דרך הטיפול הטובה ביותר לילד, רצונותיו כאשר הוא בוכה, בנוגע להנקה או האכלה ועוד. גם אם זהו הילד השני או השלישי במשפחה, סימני השאלה עולים לא פעם והופכים את התקופה למבלבלת ומאתגרת מאוד.

ככל שהתינוק גדל ההורים זוכים למנוחה, סדר יומו הופך מסודר יותר, וכך החיים לצידו הופכים קלים ומובנים יותר. אך הימים והשבועות הראשונים הם ללא ספק הקשים והמורכבים ביותר.

כדי לעשות מעט סדר ולהבין כמה מהתופעות שעשויות להתרחש אצל התינוק, המשיכו לקרוא את המאמר.

יציאות בכמה צבעים

נושא היציאות של התינוק לא נראה כמעניין או כזה שיש להתייחס אליו, אך כהורים חדשים זהו נושא מעסיק ומטריד במיוחד. כמבוגרים, אנחנו רגילים לצואה בגווני חום שונים ואף גוון כמעט שחור כאשר נוטלים תוסף של ברזל.

אצל תינוק בן יומו ובהמשך תינוק יונק, הקקי שונה בתכלית הן מבחינת הצבע והן מבחינת המרקם. בימים הראשונים לאחר הלידה לתינוק יהיה קקי ירוק כהה, אשר מעיד על ניקוי מערכת העיכול שלו ממי השפיר. צבע זה גם יכול להעיד בשלב מאוחר יותר על משך ההנקה, שכן גם אז ייתכן קקי ירוק, חשוב שתדעו שהדבר טבעי ואין כל סיבה לדאגה.

פליטות אחרי הארוחה

הרמת התינוק על הכתף לאחר כל ארוחה ותפיחות קלות על גבו כדי לעזור לו להוציא לגהק, זוהי פעולה שגרתית שכל הורה חדש או ותיק מכיר, ויודע שעליו לעשות כדי להקל על עיכול המזון. ישנם תינוקות שלאחר כל ארוחה, בנוסף לגיהוק משחרר, פולטים גם כמות מסוימת מהמזון שאכלו בין אם מדובר בחלב אם ובין אם בתרכובת חלב.

כמות החלב שנפלט משתנה מתינוק לתינוק, והתופעה טבעית ונורמלית לחלוטין. יש תינוקות אשר זהו חלק מתהליך העיכול שלהם, וכל עוד הם אינם פולטים כמויות אדירות של החלב וממשיכים לעלות במשקל, סביר שהכול תקין בהתפתחותם.

פריסת הידיים מתוך שינה – רפלקס מורו

תינוק שזה עתה נולד ימשיך להיות "מקופל" בתוך עצמו כמו במנח עוברי, כאשר פריסה ופשיטת האיברים לוקחת כשלושה חודשים. עם זאת, לעיתים ניתן לראות תינוק אשר פורס פתאום את הידיים והאצבעות מתוך שינה ואף פורץ בבכי ללא כל סיבה נראית לעין. רפלקס זה קרוי "רפלקס מורו" על־שם הרופא שגילה אותו.

הסיבה לכך היא בבהלה שחש התינוק, לעיתים אפילו מתוך שינה, שבו הוא מרגיש שהוא נופל. הרפלקס גורם לו לפתוח ידיים ואף לבכות. כדי להקטין את התחושה הזו אצל התינוק, ניתן לעטוף אות בחיתול או בשמיכה דקה בזמן השינה כך שידיו תהיינה צמודות לגופו.

העור מתקלף

בימים ובשבועות שלאחר הלידה ניתן לראות קילופים של עורו של התינוק, לעיתים אפילו עבים וגדולים. זוהי תופעה מוכרת שאין לחשוש ממנה ואין צורך לטפל בה במשחות או בקרמים כמו באדם בוגר.

כאשר תינוק נולד יש עליו שכבת מגן דקה הקרויה "ורניקס". שכבה זו אשר הגנה על עור התינוק ברחם, מתקלפת לאחר הלידה, דבר שעלול ליצור מראה לא נעים של עור יבש וחסר לחות. אין צורך לדאוג, זוהי פעולה טבעית שתסתיים כאשר העור ישיל ממנו את כל שכבת הוורניקס.

אין הוראות מדויקות בכל הנוגע לגידול תינוקות וילדים. כל זוג הורים מפלס את דרכו באופן המתאים לו, תוך למידה, הקשבה ואימוץ טיפים שונים בדרך. הימים הראשונים הם המאתגרים והמפחידים ביותר, שכן התינוק אינו יכול להביע את עצמו והפעולות שלו לא מובנות. לכן, הידיעה שיש תופעות משונות אבל נורמליות לחלוטין, מקלה מעט מהחשש ותורמת לשקט נפשי של ההורים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר