פרויקט מיוחד ב'כיכר'

"שאבעס!": אלו האנשים שסוגרים את מאה שערים בשבת

נהג רכב שייקלע לשכונת מאה שערים והסביבה ביום השבת, יזכה לצעקות רמות - אך יש גם נהגים חרדים עליהם צועקים, לפני זמן כניסת השבת • סדרת כתבות חדשה: השבת של מאה שערים (ארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
בוידאו: סגירת הכביש. בתמונה: ר' משה אורי בלוי (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מרבית הרחובות באזורים החרדים של ירושלים, סגורים לנסיעת כלי רכב ביום השבת - אך באזור מאה שערים, זה שונה. אם בכל המקומות המשטרה היא שסוגרת את הכביש, כאן יש ממונים מיוחדים העומדים על משמרתם כבר שנים ארוכות.

נהג רכב כי ייקלע בטעות לשכונה הירושלמית הוותיקה או אל הרחובות הסמוכים, ישמע בוודאות את זעקות השבת: "שאבעס!". אבל מתברר כי גם על נהגים חרדים צועקים בשכונה.

המחזה של נהגים חרדים השועטים בדקות האחרונות לפני השקיעה, אינו מחזה נדיר לצערנו במרבית הריכוזים החרדים ברחבי הארץ, ובשכונה כאן מנסים להילחם בהם.

את המחסומים, אותם סוגרים כאמור אברכים מהשכונה, יסגרו הם דקות ארוכות לפני השקיעה, מיד עם כניסת השבת כמנהג ירושלים. הם לא יזוזו משם כל כך מהר, בעיקר כדי למנוע מאותם נהגים חרדים ממהרים לפתוח את המחסום.

צפירות, צעקות וכמובן הרבה "שאבעס", זה מה שתשמעו אם תעמדו בזמן זה בכניסה לשכונת מאה שערים מכיוון רחוב יחזקאל - שם יש אנשים קבועים האחראים על המחסום, חלקם כבר 18 שנה ברציפות. לא החום ולא הגשם ירתיעו אותם מעמידתם על המשמר.

גם בכיכר השבת יש מי שסוגר את המחסום לכיוון מאה שערים לפני כניסת השבת, על ידי תושב מאה שערים העושה זאת מאז ילדותו.

"לא סוגרים 40 דקות לפני - בגלל הספרדים"

הרב משה אורי בלוי, הוא יהודי ירושלמי שורשי, והאחראי על המחסום המדובר ברחוב יחזקאל. לראשונה, הוא מסכים לספר ל'כיכר השבת' על פעילותו במקום.

"כבר 18 שנה שאני סוגר מידי ערב שבת את המחסום. אין כיום עוד מקומות כאלה בירושלים, למרות שבעבר היה ברחוב שטראוס מחסום דומה, אך בני המשפחה שהייתה אחראית על כך גדלו, התחתנו ועזבו את המקום ואת המחסום".

מנהג ירושלים, להכניס את השבת 40 דקות לפני השקיעה. מספר ר' משה אורי כי בעבר היו מציבים את המחסום בזמן זה, אך הם נתקלו בהתנגדות לא צפויה.

הרב בלוי ליד המחסום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"הגיעו אלינו רבנים ספרדים שטענו כי הם מכניסים את השבת רק 20 דקות לפני השקיעה. בלי להתווכח, החלטנו מאז לסגור את המחסום עשרים דקות אחרי הצפירה המכריזה על בואה של שבת המלכה".

גם לבני משפחתו אין הנחות. הרב בלוי מספר על מחותן בני ברקי שהגיע אליו לשבת חתן ונאלץ לצאת מרכבו אותו החנה ליד המחסום, ולפתוח בהליכה רגלית.

הרב בלוי מוסיף, "אצלי במשפחה יודעים שכאשר מגיעים אלינו לשבת, לא באים ברגע האחרון אלא כמה שעות לפני זמן כניסת השבת".

והיו גם אירועים אלימים: "יש אנשים שקשה להם עם זה שסוגרים להם את הכביש. קיבלתי כמה פעמים מכות מנהגים, ולפני כשנה אף היה נהג ששחרר עלי את הכלב שלו - שנשך אותי ברגל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר