צפו ב'המבקר'

שלמה שמחה: "הרב אמר לי - מי הרשה לך להפסיק לשיר?"

הזמר החסידי מקנדה בראיון בתכנית 'המבקר', על הקריירה המוזיקלית הארוכה, כיצד היא התחילה באופן מפתיע ומדוע במשך כמה שנים הוא נעלם מבמות המוזיקה הגדולות (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: יוחנן בלייך)

הזמר החסידי הוותיק מקנדה, שלמה שמחה, בראיון בתכנית 'המבקר' באולפני 'כיכר השבת', על הקריירה המוזיקלית הארוכה וההתחלה המפתיעה במיוחד שלה, להיכן הוא נעלם בשנים האחרונות ומה החזיר אותו לאחרונה אל במות המוזיקה החסידית.

"זה היה ניסים ונפלאות איך זה התחיל, אני אחד מ-13 ילדים בלע"ר בבית שלי, היינו שרים במשך שעות וחשבתי שזה מה שהולך בכל בית... זמן עם אבא ואמא לבד היה מאד קשה מטבע הדברים. אבל כשאברהם פריד הגיע להופיע בלונדון, שם גדלתי, אמא שלי עשתה את המאמץ ולקחה אותי להופעה, היא ראתה שיש לי משיכה לדבר הזה. בהופעה אמרתי לה "אמא יום אחד אני בעז"ה אני אעשה את זה".

"לאמי היה תואר במוזיקה, כנגנית כינור מקצועית, אך היא לא ניגנה ורק במקרה נודע לנו דרך המשפחה, היא מסרה את עצמה לבית ולמשפחה לא היה זמן לכלום. למרות זאת, היא התחילה ללמד אותי תווים ומוזיקה דבר שהיא לא עשתה עם אף אחד בבית".

"גם בשנה הראשונה אחרי שהתחתנתי היא הגיעה לבקר אותי, ושלחה אותי לקנות ספר והתחילה ללמד אותי כללים של מוזיקה".

שלמה שמחה מספר כי הקריירה המוזיקלית שלו החלה בכלל בתחום החזנות, הייתי מתפלל הרבה שנים כבעל תפילה בימים נוראים כפרנסה, הייתי בכולל במונטריאול ונודע לי שיש בית כנסת שמחפש חזן. כשהגעתי לשם ראיתי שמדובר בבית כנסת ענק כשבאתי לשם למלאות טופס ראיתי את הגודל ונמלטתי. אך חבר שנודע לו על המשרה לא המשיך לשגע אותי להגיש טופס בקשה למשרה. לבסוף הגשתי את הטופס אך לא שמעתי מהם מאומה".

כמה ימים לאחר ר"ה, עבד שלמה שלמה כאברך צעיר במכירת ארבעת המינים ולפתע אל אולם המכירה נכנס נשיא בית הכנסת המדובר כשהוא מבקש לרכוש 150 סטים של ארבעת המינים, "בעל הבית של המכירה לא הסכים למכור לו כמות כזאת לפני החג, אני שזיהיתי את ההזדמנות ניגשתי אליו והצגתי את עצמי, הוא כמובן לא זכר בכלל במי מדובר אך הצעתי לו עסקה, אני אדאג לארבעת המינים שהוא רוצה והוא יסדר לי את משרת החזן הנחשקת וכך היה ובמשך חמש שנים הייתי חזן בבית הכנסת הזה".

לאחר מכן התגלגל שלמה שמחה דרך חתונה בה עלה לשיר שיר אחד לבצע אלבומים של סאטמר שנקראו "בתוף ומחול", "את הכסף שהובטח לי עליהם לא קיבלתי אבל זה השתלם לי מכיוון אחר... המפיק שייע מנדלוביץ' בדיוק נפרד מאברהם פריד אותו הפיק במשך שנים, והוא חיפש אמנים חדשים ומנדי ורדיגר השמיע לו את הקסטות של סאטמר בהן שרתי. הם התקשרו למפיק של האלבומים שנתן להם את המספר שלי וכך הוצאתי שלושה אלבומים עם שייע".

"זה היה כמו חלום, שזה היה כאילו הקב"ה לקח אותי ואמר לי - עכשיו זה הזמן שלך. כשפגשתי את שייע אמרתי לו ששלחתי לו בעבר קסטות והוא לא הגיב אליהן והוא הראה לי את ערימת הקסטות הענקית שמתחת לשולחן שלו ואמר "אין זמן לשמוע את הכל".

שלמה שמחה שהיה במשך שנים אחד מכוכבי המוזיקה החסידית הגדולים עם אלבומיו האישיים ואלבומי 'אש' אותם עשה עם המלחין האגדי אייבי רוטנברג מספר להיכן נעלם במשך כמה שנים, "במוזיקה זו מחזוריות יש שנים טובות יותר וכאלה שהן פחות ולכן במשך כשמונה שנים עבדתי בעיקר במסחר של חומרי בניין ולכן העיסוק שלי במוזיקה קצת נחלש וחיכיתי להזדמנות להיכנס חזרה למוזיקה".

"לפני שנתיים עברתי תקופה שהפרנסה הייתה קשה והלכתי לדבר עם איזה רב והוא אמר לי "מי נתן לך רשות להפסיק לשיר. פרנסה זה דבר נפרד אבל הקב"ה נתן לך מתנה שאתה צריך להשתמש בה". באותו יום לקחתי חבר עם גיטרה לבית החולים והתחלנו לשיר לחולים. ב"ה הדבר הזה התפתח מאז לצוות של 250 אנשים שמשמחים חולים במוזיקה בבתי החולים".

שלמה שמחה מסביר כי עולם המוזיקה היהודית גדל מאד בשנים האחרונות, "אפשר היום לשיר ולהתפרנס באירועים באמריקה גם אם לא מגיעים לברוקלין ב"ה העולם גדל והתפתח מאד. כשאני התחלתי לא היו זמרים חסידיים גדולים בחתונות זה היה רק יחידי סגולה והיום זה הפך לדבר רגיל ולמרות התחרות הגדולה יש מספיק פרנסה לכולם".

צפו בראיון המלא:

לשירים המלאים בפינת 'המסננת'

ברק כהן - לב אחד גדול

מידד טסה - והריני עבד

הלווים עם ברי סחרוף ושי צברי - הושענא

ניר כהן - יומם

מיכה גמרמן - רבים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר