פסיקה תקדימית

בג"ץ: גם אם הישיבה לא מוכרת, מעמד 'בן ישיבה' לא ייפגע

בחור הגיש עתירה לבג"ץ לאחר שצה"ל ביקש לגייס אותו בנימוק כי הכולל בו למד, לא נמצא ברשימת המוסדות המוכרים לצורך קבלת דיחוי. השופטים קבעו כי יינתנו לו 90 יום להסדרה מחדש (אקטואלי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
תמונת אילוסטרציה (צילום: Uri Lenz/FLASH90)

שופטי בג"ץ קבעו היום (רביעי) כי בחור ישיבה, אותו ביקשו שלטונות הצבא לגייס למרות שניסה להסדיר דיחוי, בנימוק כי הכולל בו הוא לומד לא נמצא ברשימת המוסדות המוכרים, לא יאבד את מעמדו כבן ישיבה ויוענקו לו עוד 90 יום על מנת להסדיר מחדש את מעמדו.

את העתירה, הגישו עורכי הדין נדב גדליהו וגל נשרים, שייצגו את הלומד בכולל ואת איחוד הישיבות בארץ ישראל, ובו נטען כי ראש הכולל בו הוא לומד, פנה לועד הישיבות בבקשה כי ינפיקו עבורו את המסמך הנדרש, על מנת לדחות שוב את שירותו.

'ועד הישיבות' סירב להנפיקו עבורו, בטענה לפיה תלמידי הכולל כלל לא זכאים שינפיק עבורם את הטופס הרשמי. לאחר מספר ניסיונות טלפוניים שכשלו, מסרה הנהלת הכולל לעותר כי 'ועד הישיבות' ממאן להנפיקו עבורו.

בין הצדדים התנהל שיח, אך בסופו של דבר הוא הגיע למדור בני הישיבות בלשכת הגיוס בתל השומר, עם הטפסים הרלוונטיים, מלבד האישור של ועד הישיבות.

עו"ד נדב גדליהו וגל נשרים בדיון היום

בתמורה, בצה"ל ביקשו להסיר את מעמדו כבן ישיבה, ולהאריך את דחייתו בחודשיים בלבד. בצה"ל הגיבו כי "פנייתך הועברה לגורמים הרלוונטיים אשר מצאו כי מרשך אינו לומד במוסד אשר מוכר לצורך דחיית שירות ולכן לא ניתן היה לאשר את בקשתו".

"אף על פי כן, הוחלט לקבל את אישור הלימודים שהגיש מרשך לתקופה בת חודשיים בלבד. בתום התקופה, יהיה על מרשך להמציא טופס בקשה לדחיית שירות מישיבה מוכרת לצורך חידוש צו דחיית הגיוס לתקופה המקובלת. מקום בו לא יגיש מרשך את המסמך, יוסר ממעמד 'בן ישיבה' ותחל עליו חובת השירות בפועל".

עורכי הדין טענו בעתירה כי הוא תושב הפריפריה, בה היצע מוסדות הלימוד הרלוונטיים עבורו נמוך ביותר, לא יכול, לא צריך וגם לא מעוניין לעבור למוסד לימודים אחר ולהגיש בקשה נוספת מטעמו, ודאי כשאין לכך סיבה סבירה או מוצדקת, ודאי שלא בהתראה כה קצרה שנתנו לו המשיבים של כחודש וחצי בלבד ובעיצומה של שנת הלימודים. מכאן עתירתו לצו על תנאי, ומכאן דחיפותה של עתירתו לצו ביניים.

השופטים נתנו החלטה מוסכמת על הצדדים, ולפיה הוא יקבל 90 יום לצורך הגשת דיחוי. תחילה הציעו השופטים 45 ימים, אך עורכי הדין נדב גדליהו וגל נשרים התעקשו, עד שהם העלו ל60 יום ובהמשך ל-90.

מטעם עורכי הדין נדב גדליהו וגל נשרים נמסר ל'כיכר השבת' כי מדובר בהישג גדול ותקדימי. בהחלטה היום נקבע שלמרות שהישיבה של העותר אינה מוכרת ואינה מאושרת לצרכי דיחוי לתלמידיה כבר מיום א' אלול תשע"ח (יותר משנה אחורה), הרי שמעמדו של העותר כבן ישיבה לא ייפגע, ואפילו יינתנו לו 90 ימים נוספים לצורך הגשת טופס דיחוי מישיבה מוכרת. זאת, לאחר שהמדינה הציעה להסתפק ב-45 ימים בלבד, אך בג"ץ קיבל את בקשתנו להאריך תקופת ארכה נוספת זו.

"למיטב ידיעתנו, ישנם בחורים ואברכים רבים במצבו של העותר שייצגנו היום, ובהחלט מומלץ להם להשתמש בהחלטה התקדימית של היום לשם קבלת ארכה נוספת דומה לצורך שמירה על מעמדם", אומרים עורכי הדין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר