בברכת גדולי ישראל

בשוויץ: הרבנים הבכירים דנו בסוגיות הבוערות

בבית הכנסת 'בית ישראל', בז'נבה שוויץ, התכנסו הרבנים והדיינים הבכירים של אירופה, בראשות הנשיא הגר"פ גולדשמידט ודנו בנושאי החקיקה האנטי-דתית ביבשת (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
השולחן העגול בכנס (צילום: אלי איטקין)

הוועידה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', נפתחה הערב (שני) בהיכל בית הכנסת הגדול 'בית ישראל' שבז'נבה שוויץ, הרבנים דונו וימשיכו לדון בחקיקה האנטי -דתית הגוברת ביבשת אירופה

בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים בראשות נשיא הוועידה הרב פנחס גולדשמידט וגאב"ד אירופה, הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי שליט"א. יו"ר הועדה המתמדת ראב"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי.

ובנוסף, אבות בתי הדין ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, רוסיה, פולין, לוקסנבורג, שווייץ, איטליה, אוסטריה. ראשי ארגונים יהודיים באירופה ובארה"ב. הכינוס מתקיים בחסות ועד הקהילה היהודית בז'נבה ורבה הרב יצחק דיין ומועצת הפטרונים של הועידה בראשות מר בוריס מינץ.

בפתיחת הכינוס הוקרא מכתבם של מרן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין - ע"י נציגם בועדה המתמדת ישראל פרידמן,

במכתב שהוקרא נאמר בין היתר: "והנה בעת הזאת כאשר נתרבו מקרי אנטישמיות בהרבה מקומות, על היהודים להצפין עצמם ולא להתבלט בדבריהם ובמעשיהם, וכמאמרם הוי קבל וקיים. במכתבם הדגישו מרנן ורבנן שליט"א כי 'על אודות הגיורים יש לעורר ולהזכיר את הידוע לגייר רק על ידי בית דין קבוע וחשוב, ולקבל רק גירי אמת שהתגיירו בבתי דינים כאלו כפי שכבר הורו בעבר".

לאחר מכן, נפתח שולחן עגול כאשר ראשון הדוברים היה, נשיא הועידה ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר בפתח הכנס, כי "עם כל ההתפתחויות השליליות יש לנו אמונה בעידן החדש של המנהיגות ובאיכות הידידות ביניהם ובין 'ועידת רבני אירופה'".

"אנו שומעים כל העת על חשיבות היהודים ומעמדם באירופה. אנו שמחים על בחירתה של ההנהגה החדשה, מודים להם על תמיכתם העקבית ביהודים ובישראל, ומתפללים שהם האנשים המתכוונים באמת להמיר דיבורים למעשים".

יו"ר הועדה המתמדת, הרב מנחם געללי נאם מיד לאחר מכן ואמר: "לצד הכאב בנושאים רבים שנשמע במהלך הכינוס אנו יכולים לדווח בנושא הגיורים בסיפוק רב על שדרוג משמעותי בקבלת הקריטריונים האחידים ושיתוף פעולה בנושאי הגיורים בכל בתי הדין באירופה ובישראל'.

הרב געללי דיווח למשתתפים על התקדמות משמעותית בנושא תקנות וסדרי העבודה בבתי הדין באירופה לפי המתווה עליו הוחלט בועידת אנטוופן שהתקיימה לפני כחצי שנה. במהלך המושב דנו הרבנים במצב הפוליטי המשתנה באירופה והאנטישמיות הגואה. החשש מהשלכות חיזוק הימין הקיצוני בגרמניה צרפת ובאוסטריה והחקיקה נגד השחיטה בבלגיה במיוחד ויוזמות חקיקה נגד השחיטה וברית המילה במדינות נוספות.

בשלב זה, הרב גולדשמידט סקר בהרחבה את פעילות הועידה בהצלחה מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה ובמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה שונות בנושאי השחיטה הכשרה, ברית המילה. הוא דיווח על תוצאות פגישתו עם נשיא הפרלמנט האירופי הנבחר דויד מריה סאסולי ועל השיח עם גורמים נוספים באירופה כדי להיאבק בחקיקה האנטי דתית.

הגר"פ גולדשמידט הבהיר, כי "נמשיך במאבק בגיורי הקפיצה כהחלטתנו המשותפת עם הרה"ר לישראל בהכוונת גדולי ישראל, המדיניות ברורה ולפיה יתקיימו גיורים אך ורק בבתי דין חשובים וקבועים. יישום ההחלטות שנתקבלו יביאו לתיקון בנושאים הנוגעים לציפור נפשם של הקהילות באירופה".

הרב משה לבל ממוסקבה פתח את דבריו בסקירה של הקשר האדוק בין ה'ועידת רבני אירפה' לגדולי ישראל.

עוד ציין הרב לבל, את שיתוף הפעולה ההדוק עם הרבנות הראשית לישראל שעצרה את כל התופעה של גיורי הקפיצה, ואינה מכירה יותר בגיורים אלו.

הוא אף סקר בהרחבה את יוזמת הועדה בהסכמים עם בתי הדין באירופה ולאחרונה אף נחתם הסכם עם ארגון הקהילות של ספרד רבתי, להפעלת בית דין בשיתוף פעולה הדוק עם בית הדין דאירופה בראשות הגר"ח ארנטרוי שליט"א.

ערב פתיחת הועדה המתמדת נועדו הגר"פ גולדשמידט והגר"מ לבל עם הרה"ר לישראל; הראשל"צ הגר"י יוסף ונשיא ביה"ד הגדול הגר"ד לאו לתיאום עמדות חיזוק והידוק הקשר הרצוף עם רבני ודייני הועידה.

הרב גדליה אולשטיין, הממונה על תחום המקוואות בועידה סקר בהרחבה בפני הרבנים את פעילות פרויקט המקוואות 'איילת השחר' ע"ש מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל והציג בפני הרבנים פעילות מיוחדת לשימור שקיים הפרויקט בפולין.

הרבנים קיבלו דיווח על ההיערכות לסיום הש"ס העולמי ועל השתתפות רבני הועידה בטקסי הסיום בארה"ב ובאירופה מפי הרב שלמה נח מנדל מנהל קרן רייכמן ונציג הועידה בקנדה והרב אליהו שמחה במברגר נציג 'אגודת ישראל' מארה"ב.

במהלך הכינוס ייפגשו הרבנים עם מנהיגות הקהילה, אישי ממשל משוויץ ומדינות נוספות והנהגת אירופה, יבקרו במוסדות הקהילה, ישמעו חברי פרלמנט, מומחים וראשי ארגונים יהודיים על הבעיות והדרכים למאבק ולפתרונות אפשריים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר