תיעוד מיוחד

המחווה של 'הוועידה' למיליונר עבדאללה שתילה שרכש את חפציו של היטלר

לקראת רגע השיא של כינוס 'ועידת רבני אירופה', הגר"פ גולדשמידט הזמין את המיליונר הלבנוני, עבדאללה שתילה, שרכש את חפציו של היטלר במכירה הפומבית והעניק לו כבוד ומחווה מרגשת • צפו (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגאון רבי פנחס גולדשמידט, נשיא הוועידה מעניק מחווה לשתילה (צילום: אלי איטקין ו'ועידת רבני אירופה')

רבני הוועידה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', נעלו אמש (שלישי) את הכינוס, במחווה מיוחדת לאיש העסקים הלבנוני שרכש את פרטי הצורר היטלר ימ"ש בכדי לתרום אותם למוזיאונים.

בנוסף, סיכמו הרבנים את הועידה בשיתוף פעולה עם ארגון ESJF לשמירה ולהגנה על בתי העלמין באירופה ובפעילות חינוכית בתחום. עוד הם דנו על השחיטה בבלגיה, הכשרת רבנים צעירים, כנס החינוך האירופי והחקיקה בארגון אונסק"ו.

הגאון רבי פנחס גולדשמידט, נשיא הוועידה מעניק מחווה לשתילה

לקראת רגע השיא של הוועידה המתמדת ורגע לפני נעילת הכינוס, הפתיעו הרבנים את איש העסקים השוויצרי-לבנוני עבדאללה שתילה שרכש את החפצים של היטלר במכירה הפומבית בגרמניה במטרה להעבירם למוזיאונים. האות בצורה של שופר הוענק על ידי נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט וראש מטה נשיא הועידה גדי גרוניך.

לפני המכירה, ניסו ראשי ועידת רבני אירופה לסכל אותה באמצעות לחץ ציבורי, אך למרות זאת היא יצאה את הפועל, חרף המחאות מסביב לעולם. חשיבות הרכישה של הלבנוני היא, מאחר והייתה התעניינות מצד ניאו נאצים לרכוש את הטובין הנ"ל כדי לשמר את מורשתו של הצורר.

שתילה, איש עסקים שנולד בביירות ופועל בשוויץ וברחבי אירופה, השקיע כ-600 אלף אירו ברכישת שורת הפריטים המובילים, אך בכמה מהמקרים הפסיד לקונים אחרים. בין השאר רכש שתילה את הצילינדר של היטלר ב-50 אלף אירו עותק מוכסף ונדיר של "מיין קאמפף" ב-130 אלף אירו, קופסת סיגרים מוכספת של היטלר ב-19 אלף אירו, מכתבים אישיים ועוד.

הסיכומים של הוועידה

אתמול (שלישי), נמשכו הדיונים במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה על רקע החקיקה המלווה באנטישמיות גלויה נגד שחיטה כשרה וברית מילה. בכינוס השתתפו רבני מדינות וערים בראשות גאב"ד אירופה הרב חנוך הכהן ארנטרוי.

ממהלך הוועידה

מנהלה הרוחני של הועידה, הרב משה לבל דיווח לרבנים על הסכם נוסף לשיתוף פעולה בנושאי הגיורים עם ביה"ד בוינה. במקביל להפעלת בית דין בשיתוף פעולה הדוק עם בית הדין דאירופה בראשות הגר"ח ארנטרוי שליט"א.

במהלך הוועידה, קיבלו הרבנים בכאב סקירה על החששות מחפירות בקברים במקומות רבים באירופה. בדיון שהתפתח נדונו דרכי המאבק בפרשת הנסיון של הממשלה להעברת בית העלמין העתיק בוילנא ודרכי הפעולה למניעת עקירת בית העלמין בו טמונים גדולי הדורות זי"ע ועניין הקבורה היהודית בצרפת.

נשיא ארגון ESJF הרב יצחק שפירא, הציג בהרחבה את ההתפתחויות בנושא בתי העלמין באירופה ועל התיאום עם רבני אירופה בתחום.

בתפילת שחרית

הגר"פ גולדשמידט הזכיר לנוכחים את את ההסכם שנחתם לפני כשנה במונקו בין 'ועידת רבני אירופה' ומר פאול פארקר יו"ר המועצה הנשיאותית לשמירת המורשת העולמית של ארה"ב המסייע רבות בתחום השמירה וההגנה על בתי עלמין יהודיים ברחבי העולם, לשת"פ להגנה ושמירה על בתי העלמין והמוסדות היהודיים ההיסטוריים באירופה.

במהלך היום שמעו הרבנים שיעורים מפי הרה"ג ר' יחיה טובול אב"ד ליאון. ורבה של אמסטרדם לשעבר הרה"ג ר' אריה רלבג.

נושא השחיטה בבלגיה

המשתתפים גם קיבלו סקירה בנושאי; השחיטה בבלגיה מפי מנהל ארגון שחיטה UK מר שמעון כהן מאנגליה וחבר הפרלמנט בבלגיה מר מיכאל פרויליך, הכשרת רבנים צעירים, כנס החינוך האירופי, החקיקה בארגון אונסק"ו להגנה על חופש הדת ועוד.

אמש אירח ועד הקהילה את הרבנים בקבלת פנים מרשימה בהשתתפות נשיא וחברי ועד הקהילה. נשיא המועצה האזורית בזנבה ז'אן מרי וומר ונשיא הקהילה בזנבה מר פיליפ גרומבך בראשות האירוע עמד המארח רבה של ז'נבה וסגן יו"ר הועדה המתמדת הרב יצחק דיין. את הנאום המרכזי נשא נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט. באירוע השתתפו; רבני וראשי הקהילות. נציגי ממשלה ועירייה. והשגרירה גב' אביבה רז שכטר ראש נציגות הקבע של ישראל ליד האומות המאוחדות בז'נבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר