סערה ב'שמואל הנביא'

אלימות וביזוי ספרי הקודש: פינוי בית הכנסת החל - והופסק

באמצע הלילה החל פינוי בית הכנסת הספרדי בשכונת שמואל הנביא - בצל אלימות כלפי המתפללים וביזוי ספרי קודש, אך כעבור זמן קצר, הפינוי הופסק. רבה של מעלות דפנה נפצע ופונה לבי"ח (בארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילומים: חיים גולדברג, כיכר השבת)

דרמה לילית ב'שמואל הנביא': בית המדרש 'היכל התורה - שערי ציון' בשכונת שמואל הנביא בירושלים, העומד בפני הריסה ופינוי, עמד הלילה (ראשון) שוב במוקד הסערה, בשל הפינוי שכמעט ויצא לדרך, אך ברגע האחרון נמנע.

כזכור, בית הכנסת של קהילת בני הישיבות הספרדים בשכונות שמואל הנביא ומעלות דפנה נבנה על שטח של העירייה, כאשר לטענת המתפללים היה להם הסכם בנושא אך לטענת העירייה הם בנו תוך חריגה מההסכם - לאחר שקיבלו היתר לבנייה 180 מ"ר ובפועל בנו 230 מ"ר באמצעות בנייה לגובה, כעת המצב הוא שעל השטח מתקוטטים מחד הציבור הספרדי בשכונה ומאידך חסידי קרלין המתגוררים גם הם בשכונה, כאשר בפועל את ההחלטה לפינוי מובילה העירייה.

המתפללים ליד בית הכנסת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כפי שדווח ב'כיכר השבת', ביום חמישי הגיעו פקחים לבית המדרש ועדכנו את המתפללים כי עזרת הנשים של בית הכנסת תיהרס במהלך הלילה, המתפללים נערכו למנוע זאת אך בסופו של דבר הפינוי וההריסה לא יצאו לדרך.

אמש, מוצאי שבת, קיבלו המתפללים מידע כי בית הכנסת ייהרס במהלך הלילה. הם התארגנו במהירות לפעולה במספר דרכים, הן דרך הנציגים החרדים בעירייה והן בשטח.

וכך בשעת לילה נערכה פגישה בין נציג ש"ס אברהם בצלאל, מנהל סיעת ש"ס רוני דהן, הרב אהרונוב, הרב יצחק כהן ורבנים נוספים, וסיכמו כי יערכו שינויים במבנה ביממה הקרובה וזאת כדי למנוע את הפינוי.

אלא שכעבור מספר דקות הגיעו למקום כוחות גדולים של משטרה, יס"מ ופיקוח עירוני יחד עם עובדי העירייה והחלו לפנות את הציוד מבית הכנסת.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"נשים וגברים החלו לפנות את ספרי הקודש בביזיון נוראי", מתאר אחד מעדי הראיה ל'כיכר השבת'. לדבריו, "חלק מהספרים נזרקו על הרצפה בעזות מצח וזלזול חמור, הפקחים פעלו באלימות כלפי כל מי שניסה להיכנס לבית הכנסת".

לדבריו, "הרב מאיר יונה, הרב של מעלות דפנה ומגדולי מזכי הרבים בירושלים, הגיע למקום וניסה להיכנס, אך אחד הפקחים זרק אותו על הריצפה, הוא נפצע ופונה בניידת טיפול נמרץ לבית החולים, אשתו הרבנית הגיעה לשם וצעקה בכאב שהדבר היחיד שיכול לעזור לו עכשו זה שיפסיקו לפנות את בית הכנסת".

כעבור כ-20 דקות מאז שהחלה המהומה, עזבו לפתע הפקחים והעובדים את המקום, כאשר התברר כי כפי הנראה הם קיבלו את ההוראה לפנות בלילה את בית הכנסת, אך לאחר מכן הושגו ההבנות לשינויים שיערכו במבנה ובעקבות כך ההחלטה על הפינוי - הוקפאה, אך עד שההוראה הגיעה לשטח - הפקחים החלו בפינוי.

יצוין כי המשטרה ניסתה שלא לקחת צד בפינוי של בית הכנסת ושהתה במקום רק כדי למנוע כל גילויי אלימות.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אחד המתפללים של בית הכנסת אומר ל'כיכר השבת' כי "עצוב שכל זה קורה במשמרת של משה ליאון, ראש העיר, שזכה בתפקיד בזכות אותם מתפללים שעבדו בבחירות 24 שעות ביממה למען בחירתו".

תושב השכונה אומר ל'כיכר השבת' כי "יש לנו ראש עיר שלנו, שש"ס הביאה לבחירתו לא פחות מכל ציבור אחר. אבל כשמדובר בציבור הספרדי - ליאון לא נרתע ומאשר פינוי, גם אם יהיה אלים. אם היה מדובר בציבור חסידי או ליטאי, ליאון היה חושב פעמיים אם לשלוח צוותים של עירייה ומשטרה לפנות בית כנסת ספרדי בלב השכונה הספרדית. זה היה מחזה מזעזע".

בתוך כך, חבר המועצה היחיד ששהה בשטח במהלך הלילה ופעל כדי למנוע את הפינוי הוא אברהם בצלאל, נציג ש"ס, אך גם הוא הותקף מילולית על ידי חלק מהמתפללים שטענו כי הוא מוביל להסדר כניעה מול משה ליאון.

גורם בעירייה אומר ל'כיכר השבת' כי "כרגע הכל תלוי באנשי בית הכנסת, הם התחייבו לבצע שינויים הכרחיים בחריגות שנעשו, אם הם יעשו זאת לבד - הפינוי ייחסך, אך אם הם שוב יתעכבו עם זה, אנחנו נאלץ לראות מראות קשים של פינוי בית כנסת בידי פקחים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר