ביקורת אלבום

'צמאה': האם אפשר לחדש בפעם חמישית?

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין כבר לאלבום החדש והחמישי של פרויקט 'צמאה' ובדק האם עדיין ניתן לחדש ולהפתיע עם ניגוני חב"ד עתיקים ונשכחים (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אין הרבה אלבומים/פרויקטים מוזיקליים שאני יכול לומר שהם משני תפיסה ובעלי השפעה שקשה להפליג בעוצמתה. אין ספק שמדובר בפרויקט המוזיקלי המצליח והמשמעותי ביותר בעשור האחרון. מי שטיפה מבין במוזיקה יהודית מבין מיד שאני מדבר על פרויקט 'צמאה' של הרב משה שילת ובהפקתו המוזיקלית של המוזיקאי המשובח, נאור כרמי.

פרויקט 'צמאה' התחיל לפני כשש שנים עם אלבום ובו כמה מהניגונים שלימד הרבי בעצמו במהלך השנים, לרוב ניגונים חב"דיים עתיקים. ההצלחה האדירה של האלבום שהצליח לקחת את היין הישן ולשים אותו בקנקן חדש שהעצים את כמות הלקוחות שלו הביאה אחריה עוד ארבעה אלבומים נוספים עם מיטב שירי חב"ד הידועים והידועים פחות.

מלבד העיבודים העדכניים והמחודשים לשירים העתיקים גייס כרמי את מיטב הזמרים במוזיקה היהודית והישראלית כדי להשתתף בפרויקט המפואר, כך שמענו באלבומים את אברהם פריד לצד האחים רזאל, ישי ריבו, שולי רנד, אביתר בנאי, אריאל זילבר, עקיבא וחנן בן ארי, אך גם ברי סחרוף, אהוד בנאי, רמי קליינשטיין, שלמה גרוניך, נתן גושן, עמיר בניון, שי צברי, אמיר דדון, קובי אפללו, קובי אוז ודוד ד'אור.

השילובים הייחודיים, והביצועים של זמרים שלא שמענו אותם מעודם מבצעים שירי קודש הפכו את הפרויקט קודם כל למעניין במיוחד וככזה שמעורר עניין ורצון להאזין, אך זה כמובן לא מספיק, אם הביצועים לא היו טובים דים הסקרנות הייתה מסתיימת אחרי האזנה אחת. כרמי הצליח גם להתאים את השירים והביצועים לזמרים בצורה שלקחה את השירים למחוזות חדשים וכיפים להאזנה והשירים הפכו להצלחה מתמשכת עם השמעות רבות מאד.

האלבום החדש שיוצא בי"ט כסליו באופן רשמי יצא כמעט כולו, מלבד שני שירים (מתוך 13) כסינגלים לתקשורת. ההיכרות שלי עם רוב השירים לא שינתה לי את החוויה של ההאזנה לאלבום. העובדה שמדובר ב-13 יוצרים שונים לחלוטין, שלושה מהם שזו הפעם הראשונה שלהם בפרויקט, הופכת כל אלבום כזה למרענן באוזן, אם כי כמובן אפקט ההפתעה שהיה באלבומים הראשונים נעלם. ההתרגלות לטוב הזה רק מלמדת עד כמה 'צמאה' שינה את כל ההסתכלות שלנו על ניגוני חב"ד הישנים והטובים.

האלבום החדש נפתח בביצוע מלא עוצמה ורגש של חנן בן ארי שמתאים לחלוטין למילות השיר - "כל עצמותיי", שיר שהולחן על ידי חסידי חב"ד בעיר נוול. בן ארי שהפליא גם בביצוע הקודם שלו באלבום השלישי (ולדעתי הטוב ביותר של הפרויקט) מצליח לקחת את השיר הפשוט יחסית למקום שראוי וכיף להשמיע גם בשנת תש"פ. אל תפספסו את "פעימות הלב" האלקטרוניות המדהימות שמשלב כרמי בעיבוד, שממחישות לעומק את ה"כל עצמותיי".

האלבום משלב הפעם גם עיבודים אלקטרוניים יותר לשירים מוכרים שיהפכו בלבוש החדש שלהם בקלות לשירי אירועים כמו "אין עוד מלבדו" המוכר והאהוב בביצועו מלא השמחה של יונתן רזאל ו"מאימתי קאתי מר" המנון ההפצה של חב"ד בביצועו של אברהם פריד שמקבל גוון אלקטרוני מקפיץ ומלא שמחה אף הוא.

אחד הביצועים היותר טובים באלבום הוא "אנא עבדא" המקסים ששר רמי קליינשטיין בצורה מצוינת. השיר שמיוחס לחסידי האדמו"ר האמצעי קיבל עיבוד פולקי/פאנקי כיפי עם עבודת אקוסטית מלטפת ונהדרת (כרגיל) של עמית יצחק, הגיטריסט החשוב ביותר לדעתי כיום במוזיקה היהודית, הן בשל יכולות הנגינה המופלאות שלו והן בשל ה'פיל' והרגש הרב שמורגש בנגינתו.

ביצוע מצוין נוסף באלבום שייך ל'עקיבא', הלא הוא עקיבא תורג'מן, האיש שהיה אחראי באלבומים הקודמים על הפקת השירה ואף על חלק מהעיבודים. עקיבא שהפך בשנתיים האחרונות לאמן מצליח בזכות עצמו שר את "הללו" שיר שמחה מההלל, בביצוע כיפי מאד להאזנה. ביצוע קורע לב או יותר מדויק נשמה, שייך לשולי רנד לשיר "הנשמה יורדת". קולו השבור של רנד יורד עד למעמקי הלב ולוקח את הניגון בעל השתי תנועות אל על.

מתוך המופע בבניני האומה - הנשמה יורדת

באלבום משתתפים גם ביני לנדאו, ארז לב ארי, יהושע לימוני, נועם בנאי בנו של מאיר בנאי ז"ל, אהרן רזאל, אריאל זילבר ועמיר בניון.

פרויקט צמאה זכה לפריבילגיה מיוחדת, היכולת לבחון את שירי האלבום על עשרות אלפי אנשים בתוך כמה ימים, מידי שנה זו כבר השנה השביעית נערכת בי"ט כסליו והימים הסמוכים לו, סדרת הופעות בבנייני האומה בירושלים עם מיטב שירי הפרויקט תוך התמקדות כל פעם באלבום החדש. אם קיוויתם להשתתף השנה בחוויה העל חושית הזו בה בנייני האומה מפוצץ בשמחה ואנרגיות קופץ ושר עד לב השמים ועוד לא קניתם כרטיס אז איחרתם את המועד... כל המופעים הפכו כבר ל'סולד אאוט' וכעת נמכרים רק כרטיסים לצפייה במעגל סגור.

כמי שמשתתף בדביקות מידי שנה במופע וחווה בו התעלות רוחנית גדולה, וככזה שהכיר חלק גדול מניגוני חב"ד רק דרך הפרויקט האדיר הזה, אני בטוח שגדולי החסידות ובמיוחד אדמו"רי חב"ד היו מרוצים מאד מהשמחה האמתית שהפרויקט הזה יוצר. אני רק מדמיין מה היה קורה לו פרויקט ייחודי כזה היה מגיע לחסידויות נוספות ששיריהם הנפלאים לא מוכרים לקהל הרחב, או מוקלטים ומבוצעים בצורה שלא מונגשת לאוזן הצעירה.

העובדה שמאחורי כרמי כבר עומדים כ-60 שירים אותם צבע מחדש במכחול מוזיקלי עטור גוונים זוהרים, הופכת את מלאכת בחירת השירים ללא פשוטה בעליל ומגדילים את ההערכה שלי לפרויקט. הלהיטים הגדולים של חב"ד כבר מזמן נכנסו לאלבומים וכעת כרמי התפנה ואולי אף חיפש בנרות ניגונים טובים שעדיין לא זכו לאור חדש, רובם אכן מעניינים וראויים להשקעה שנעשתה בהם.

בתחילה אף טענו המפיקים, כי זהו האלבום האחרון של פרויקט 'צמאה' וכך אף נכתב בקומניקטים של הסינגלים האחרונים, אך מסתבר כי חב"דניקים כמו חב"דניקים לא עוצרים באדום גם אם הוא אדום כהה והפרויקט צפוי להמשיך לפחות לאלבום נוסף שאני כבר מחכה לו בכיליון אוזניים ולו רק בשביל ההפתעה אלו שירים יצליח כרמי להביא אלינו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר