צפו בתכנית

יוסי גרין: "מוכרים לנו שיש ח"ו בעם ישראל מוחין דקטנות"

המלחין האגדי, יוסי גרין, מאושיות התווך של המוזיקה החסידית, בראיון מיוחד באולפני 'כיכר השבת', על הלחנים הרבים והאם באמת חייבים לקחת אותו לשיר קולות כאשר הוא מלחין (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

מלחין המוזיקה הוותיק והאגדי, יוסי גרין, בראיון מיוחד בתכנית 'המבקר' באולפני 'כיכר השבת'. גרין שמתגורר בניו יורק הגיע לביקור בישראל במהלכו הגיע להתראיין אצל מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר.

גרין שמלחין כבר כ-42 שנה סיפר על היצירה במשך תקופה ארוכה כל כך, "אני לא מסכים שיש שינוי מבעבר. השירים המוצלחים והזמרים שמצליחים הם עם אותם הרעיונות. לדעתי, אם הם מבינים את היעד והתכלית שלהם, לקרב לבבות ולהרים את כלל ישראל הם מצליחים ואם לאו זה לא מצליח".

"לכל שיר טוב יש שני חלקים, יש את החלק של השיר עצמו ואת החלק של הזמר. אם המבצע אמיתי וכנה הציבור שומע את זה בצורה אחרת וזה מה שמביא את ההצלחה", פורס גרין את משנתו להצלחה ומוסיף, "כל הזמרים מתחילים ברמה נמוכה יותר ומשתפרים לאט לאט אבל הבסיס של הכל, אם זה מגיע מהעומק של הזמר. כשאברימל ומרדכי שרים אתה רואה על הפנים שלו שהוא מבין או לפחות מנסה להבין את מה שהוא אומר ולכן הם מצליחים".

לשאלה מדוע הוא עובד פחות עם הזמרים המוכרים דוגמת אברהם פריד הוא משיב, "גם אני רוצה להתפתח, היו ימים שהייתי מצלצל לאחד מהחברים שהייתי עובד איתם וישבנו עם הפסנתר וניסינו לפתח את הרעיון, אבל היום יש לי פרויקט משלי, הכי מצליח שהיה לי בעשור האחרון - 'אידישע נחת'. כשיש לי שיר כמו 'התקבצו' למה שאני לא אעבוד איתם ואתן את זה למשהו אחר? הם אמנם לא ישירו תניא אבל בהחלט הם שרים 'אדרבא' ו'נישט גדעקט' ובתקליט החדש יהיה את 'כי המצווה הזו'".

גרין באופן כללי מצהיר על "מחזור חדש של יוצרים במוזיקה החסידית" ואומר "הצעירים של היום לא באמת גדלו על מרדכי הם פשוט מתחילים עכשיו מחדש לשמוע את החומרים ולהתפתח איתם".

גרין מוסיף: "אני לא רץ כבר אחרי הזמרים המוכרים. היו זמנים שהייתי כל הזמן מחפש. עכשיו אם משהו מגיע אליי ואומר אני רוצה לעבוד איתך וודאי שאעבוד איתו".

הוא חושף כי הוא לא בורר את הזמרים שרוצים לעבוד איתו ומצהיר: "אני מוכן לעבוד עם כל זמר שירצה לעבוד איתי". לשאלה האם הוא לא חושש שגם זמרים גרועים יפנו אליו הוא אומר בהומור, "אני מקווה שאם הם גרועים אין להם את האומץ להגיע אליי. קרה שהקלטנו תקליט שלם עם זמר ובאולפן הבנו שזה לא יצא. ולפעמים מכרנו את הפרויקט בשלמות למשהו אחר".

גרין בשנים האחרונות הפך ממלחין לסוג של מפיק שמעורב בחלק גדול מהשירים שהוא מלחין גם לשלב ההפקה המעשית, "פעם היה את המלחין והיה את המעבד והיה את המפיק והטכנאי וכל אחד היה אדם נפרד, אבל היום הכל מצטצמם למקום אחד והתפקידים השתנו", הוא מסביר ומוסיף, "היו לי כמה שירים שפשוט הלכו לאוויר שחשבתי שהם יעשו משהו בעולם ולכן אני מעדיף להיות מעורב בהפקה כדי לוודא שהשירים שלי יוצאים נכון".

גרין מצהיר כי שירת הקולות שהפכה לסמל לשירים שהוא הלחין היא בכלל אינה ביוזמתו, "זו הבחירה של הזמר ולא שלי", הוא מצהיר כשהוא מכחיש את השמועות כי הוא מכריח בחוזה שכל שיר שהוא מלחין צריך לתת לו לעשות את הקולות.

"זה לא נכון ולא הגיוני. ב"ה אני זוכה להלחין שיר ואם הזמר מבין אותו ויכול לבצע אותו הוא הולך הביתה עם השיר. יש לי משפחה ואני רוצה גם זמן ללמוד. למה הם רוצים שאשיר? יש כאלה שרוצים את השם שלי ואת הגוון של הקול שלי. ויש חבר'ה שחושבים שזה יעזור להם. אני גם עובד עם אנשים שאני אוהב אותם כמו נפתלי קמפה, שהייתי באולפן ועשיתי לו עכשיו קולות".

לשאלה האם יש עוד מקום בעולם של ישי ריבו, הכוכב הכי גדול היום ליצירות ארוכות של מוזיקה חסידית הוא משיב ללא היסוס, "אני לא מאמין שזה עניין של רלוונטיות, זה הזמרים חושבים שזה לא רלוונטי אני לא מסכים איתם".

"איך יכול היות שכל השנים זוכרים רק את היצירות האלה ושכחו את כל הלהיטים האחרים שהיו ונעלמו. אף אחד לא מדבר עליהם יותר, אבל על השירים האלה שלי מדברים עליהם כל כך הרבה", הוא תוהה.

"אני רוצה להלחין עוד שירים כאלה ואם יבוא משהו וירצה שיר כזה אני אזיע ואעבוד ואצעק ואתפלל שמשהו יצא" הוא אומר וטוען כי היעלמות היצירות מגיעה מ"חבר'ה שמוכרים את הקונספט שחלילה וחס לכלל ישראל יש עכשיו מוחין דקטנות. אני לא מסכים עם זה".

"זמר שכל הזמן חושב מה הקהל רוצה זה פוליטיקאי זה לא אמן. אומנים הם מובילים ומפעם לפעם מסתכלים אחורה לראות עם משהו נמצא אתו", מצהיר גרין.

צפו בראיון המלא

לשירים המלאים בפינת המסננת:

אורי דוידי - מוכנים

מרדכי שפירא - אחד למיליון

עמיר בניון - תמיד אותו דבר

יוני גנוט, אילן דמרי, רועי אדרי ויהושע לימוני - אין איש שאין לו נר

Y-studs - שהחיינו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר