משבר החינוך החרדי • צפו

אם חרדית בכנסת: 'מתחננת בדמעות - תדאגו לבני המיוחד'

חברי וועדת הכספים בכנסת, שדנו רבות במשבר תקציב החינוך לילדים המיוחדים החרדים, שמעו את שרה הורביץ - אם לילד שכזה - שפנתה אליהם בהתרגשות: "הצבעתי לכם, בבקשה עזרו לי" (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ו בכסלו תש"פ | 24.12.19
תחינתה של האם (צילום: מתוך שידורי הכנסת)

משבר תקציב החינוך לילדים המיוחדים החרדים, המסעיר מזה חודשים ארוכים מאות הורים הנאבקים למענו מול המדינה ומשרד האוצר, הגיע היום (שלישי) שוב לוועדת הכספים של הכנסת, כאשר הפעם עמדה במוקד תחינתה של אימא, בפני היו"ר ח"כ משה גפני ושאר חברי הוועדה. במקביל, ל'כיכר השבת' נודע, כי גם נשיא המדינה התערב במשבר.

כזכור, וכפי שדווח בעבר בהרחבה ב'כיכר השבת', מוסדות המוכש"ר (מוכר שאינו רשמי), שהינם רוב בתי הספר ותלמודי התורה החרדיים. מתמודדים עם תקציב זעום עבור הילדים הנדרשים ל'חינוך מיוחד'; זעום - בוודאי ביחס לתקציב גדול במגזר הכללי.

שרה הורביץ, אמו של אחד מהילדים הללו, הוזמנה לדיון האחרון בנושא בוועדת הכספים, וכשקיבלה את זכות הדיבור בפני חברי הכנסת, פנתה עם דמעות בעיניה וסיפרה על ההזנחה של המדינה את הילדים החרדים המיוחדים.

"אתה ממונה על כל הלומדי תורה", פתחה הורביץ בפנייה ישירה לגפני, והוסיפה: "אנו בוחרים בך, כי גדולי התורה הורו לנו לתמוך בך. אני אישה חסידית, והרב שלי אמר לי לבחור ג'".

האם המשיכה: "אנחנו מצביעים לך, ויש לך תפקיד: לדאוג לציבור שלנו. יש לך שליחות. האנשים הכי חלשים בחברה שלך - ובכלל בחברה הישראלית - הם הילדים שלא יכולים ללכת, לעמוד ולדבר".

"חברי הכנסת. עם ישראל בחר בכם כ'שלוחי דרבנן', כשאחד הדברים החשובים זו הדאגה לחלשים. מי חלש - אם לא הילדים האלה, שלא יכולים לדבר ולתקשר, ולא יכולים לבוא לפה לזעוק את הזעקה".

את דבריה סיימה שרה הורביץ בבקשה נרגשת: "אני מתחננת בדמעות שליש: תעשו הכל כדי שאימהות תוכלנה ללכת לעבוד, ולדעת שהילד שלהן מקבל את הטיפול - במאה אחוז שמגיע לו".

ח"כ משה גפני (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יו"ר הוועדה השיב לה, תוך התחייבות לעשות הכל, כולל עצירת תקציבים, עד להסדרת מעמדם של ילדי החינוך החרדי המיוחד: "גברת הורביץ, אעשה כל מה שאפשר, על מנת שהילדים יקבלו את מה שמגיע להם".

"המדינה צריכה להסתכל לילדים בעיניים ולהגיד להם: אנחנו לא עוזרים", תקף גפני. "זאת שערורייה מוסרית מהמדרגה הראשונה של מדינת ישראל. אם הם לא היו ילדים חרדים, זה לא היה קורה".

יו"ר הוועדה התחייב כי לא ירפה מהעניין הזה. "הייתי גם אתמול במשרד האוצר, וב'שרשרת' - מה שצריך לעשות -זה קודם האוצר צריך לממן את זה, ולהביא את הכסף".

מי שהצטרף למאבק והודיע על כך בוועדה, הוא לא אחר מאיש 'כחול לבן' ח"כ מיקי לוי. "נמאס לי! אני הולך לעשות בלאגן.... אני דורש פתרון לילדים המסכנים האלה".

בהמשך, העלה ח"כ עודד פורר הצעה, שהתקבלה על כל חברי הועדה, לפיה יעוכבו היום התקציבים עבור משרד האוצר, כולל לאגף התקציבים, רשות המיסים ורשות החברות הממשלתיות, עד להסדרת התקציב לחינוך החרדי המיוחד.

בתוך כך, ל'כיכר השבת' נודע, כי נשיא המדינה רובי ריבלין שוחח בשעה האחרונה עם ח"כ משה גפני בניסיון לפתור את משבר התקציבי המדובר.

במקביל, מרבית חברי הועדה מתנגדים נכון לעכשיו לאשר את תקציב החינוך הכללי לפני שיוסדר מעמדם של ילדי החינוך המיוחד.

ההחלטה המפתיעה של מרכז הקואליציה (צילום: מתוך שידורי הכנסת)

מרכז הקואליציה בועדת הכספים, ח"כ מיקי זוהר, הוזעק לדיון בניסיון לפתור את המשבר, אלא שהוא הפתיע והצהיר כי יצביע נגד תקציב החינוך, בניגוד לרצונו של היו"ר גפני עצמו, וח"כ מוטי יוגב, הטוענים כי "אי אפשר להתנגד לכל תקציב החינוך, ושכלל ילדי ישראל יסבלו בגלל המשבר עכשיו".

צפו בדבריה הנרגשים של האם

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר