כל הפרטים

תקנון הצניעות שמסעיר את חסידות סאטמר

החתמת אישה כי תתחיל לגלח את שער ראשה ואף תאפשר לעקוב אחריה כי היא שומרת על התקנון, מעוררת סערה בחסידות: "החברים בוועדה פרצו את גדרי הצניעות" (חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
אישה חסידית בוויליאמסבורג. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מכתב שנשלח לאחרונה לאחת המשפחות המשתייכות לחסידות סאטמר (מהר"א) בארה"ב גורם לסערה רבתית בחסידות, ובקהילות נוספות.

מדובר על הסכם שנחתם בין ועד החינוך של החסידות, לבין ההורים שילדיהם מתחנכים במוסדות בשכונת קרית יואל, לפיו, אם הילדים נדרשת לעמוד בתקנות המחייבות גילוח הראש מדי מספר שבועות, ולדווח על כך לאחת מנשות הוועד - שאף תבדוק ותאכוף בעצמה את הדרישה.

במכתב, עליו נדרשים לחתום שני ההורים, כותבים אנשי הוועד, כי במידה וההסכם לא יכובד, רשאים בהנהלה להוציא את הילדים מהמוסדות, אפילו באמצע שנת הלימודים.

המכתב שנשלח להורים

אחד החסידים נשמע אומר כי מדובר בחוצפה של ממש מצד אנשי הוועד שפורצים את גדרי הצניעות בכך שנשים הפועלות מטעם הוועד, נאלצות לדווח על מעשיהן של נשים אחרות ובכך הם גורמים לנזק גדול לאישה.

המכתב שנשלח להורים

הגדלה

ממוסדות סאטמר נמסר בתגובה ל'כיכר השבת': "כידוע האדמו"ר מסאטמר בעל ה'דברי יואל' זיע"א שהקים את מוסדות סאטמר ברחבי העולם תיקן תקנות חמורות לכל אלו שרוצים להשתייך לחסידות".

"בין התקנות עליהם חתומים החסידים כלולים גם החובה לקניית מקום ישיבה בבית הכנסת, ואף התחייבות להיקבר בבית העלמין ששייך לסאטמר ועוד".

"אחד מהתקנות החמורות שעליהם התבטא רבות האדמו"ר זצ"ל, בכל דרשה ודרשה, כולל בדרשה שלפני אמרת 'כל נדרי' ביום כיפור, היא התקנה בדבר האיסור החמור של נשים נשואות לגדל את שערות ראשם".

"ידוע הסיפור המפורסם כי באחד מתלמודי התורה של החסידות הועסק מלמד שהגיע ממשפחה ירושלמית, שם יש נשים אשר אינם מקפידות להתגלח, והאדמו"ר כששמע זאת הורה לפטר את המלמד לאלתר".

"במשך 50 השנים האחרונות אף אחד לא העז להקל בעניין, אך לאחרונה, עקב ריבוי בגודל של אנשי קהילה החלו מספר נשים להקל בעניין, דבר שהביא את האדמו"ר שמשמש גם כרב שכונת קרית יואל, לדבר על העניין בתקיפות ולחזק את התקנה".

"לאחר שהאדמו"ר חיזק את הנושא נשארו כמה נשים בודדות שבחרו להמשיך להתגורר במקום, ואף להמשיך לשלוח את ילדיהם למוסדות ולצפצף על התקנות".

"בועד החינוך של החסידות הוחלט כאופציה אחרונה לפני סילוק הילדים, להחתים את ההורים על מסמך שבו הם מקבלים על עצמם להמשיך ללכת לפי התקנון שתיקן האדמו"ר זצ"ל, וכי במידה ולא, שישלחו את ילדיהם למוסדות אחרים" - תגובת החסידות.

יצוין כי המנהג לפיו נשים מגלחות את שער ראשן נהוג בכמה קהילות וחסידויות שאדמו"ריהם וראשי הקהילות לאורך הדורות הקפידו בדבר מאד, ומקור המנהג מובא ע"י החתם סופר ותלמידיו, וקדמו לו במנהג תלמידי הבעל שם טוב לאורך הדורות.

יש הסבורים שמנהג זה הובא לארץ ישראל ע"י חלק מהאשכנזים שעלו מרוסיה, מפולין ומליטא, והסיבה להקפדה בעניין נובע מחשש חציצה, ומחשש לכך ששערות הראש של האישה יתגלו ברחובה של עיר, ובכך הדבר גורם למכשול בצניעות.

ישנם חילוקי דעות בנושא. הספרים והרבנים שעסקו בעניין לאורך השנים האחרונות נמצאו חלוקים בנוגע למנהג, אך ישנן קהילות רבות שאימצו את המנהג ואף מקפידים מאד שנשות החסידות ילכו בדרך זו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר