"מטעמי מצפון"

עתירה לבג"ץ: לא לזמן את חברי נטורי קרתא ללשכת הגיוס

מתוך טענה כי מגיע להם פטור מטעמי מצפון, שכן הם נמנים בין חברי קהילת 'נטורי קרתא' שאוסרת עליהם לשרת בצה"ל, הגיש 'איחוד הישיבות' עתירה לבג"ץ, אף הוא גוף 'ציוני' השייך למדינה (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הפגנה נגד גיוס (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרסום ראשון: משרדי איחוד הישיבות הגישו עתירה לבג"ץ בדרישה שיקבלו "פטור מטעמי דת ומצפון ויבטלו את חובתם להתייצב להליכי מיון לשירות בכוחות הביטחון".

ומדוע מגיע להם פטור? בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין נדב גדליהו ושמואל הורביץ ממשרד "נדב גדליהו - משרד עורכי דין" הם מסבירים, כי "מדובר במי שנמנים על קהילת "נטורי קרתא", הבדלנית והאנטי-ציונית, שאוסרת על העותרים לשרת בצה"ל או לשתף פעולה עם ההליכים הקשורים לכך".

בנוסף הם מבקשים להוציא צו על תנאי המורה למשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא יובאו עניינם של העותרים לצורך בחינת מתן פטור משירות ביטחון מטעמי מצפון, וזאת מבלי שיותנה הדבר בהגיעם לגיל 18 ובהתייצבותם לרישום ולבדיקות, וזאת מאחר שמדובר במדיניות פנימית שאינה מעוגנת בנוהל עבודה הרשמי של המשיבים ומדובר בהפלייה פסולה".

בעתירה, שהוגשה נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל, מפקד יחידת מיטב ומפקד לשכת הגיוס בירושלים הם מבקשים בנוסף גם "צו על תנאי המורה למשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא יפטרו את העותרים מביצוע הליכים לקראת גיוס עד לאחר בחינת בקשתם, וזאת מאחר שמדובר במדיניות המופעלת על-ידי המשיבים במקרים רבים ומטעמים זהים אך באופן שרירותי לא הוחל בעניין העותרים".

בנימוק נוסף הם דורשים צו על תנאי ששלטונות הצבא יסבירו "מדוע לא יפטרו את העותרים מגיוס, אם לא מטעמי מצפון, אז מטעמי אי-התאמה או בהחלטה מיוחדת וזאת מאחר והעותרים עומדים בתנאים הנדרשים לפטור משירות ביטחון וכי גיוסם יפגע בביטחון המדינה".

במהלך נימוקי העתירה, הם מפרטים כי "העותרים משתייכים לקהילת ה"יישוב הישן", קהילה חרדית בדלנית וקיצונית המשתייכת לחסידות סאטמר. השקפתם הדתית של אנשי חסידות זו, מתנגדת באופן נחרץ לרעיון הציונות והקמת מדינה יהודית וזאת בשל האמונה כי גאולה אמיתית יכולה לבוא רק ממקור אלוקי".

"אמונה דתית זו, התפתחה לפני יותר ממאה שנים כמענה לרעיון הציוני שהתפתח באותה העת. היא מבוססת על משנותיו של האדמו"ר מסאטמר יואל טייטלבוים המפורטות בספרו "ויואל משה", השוטח את עיקרי האידאולוגיה האנטי-ציונית המאפיינת את החסידות".

בהמשך הם מפרטים על שלושת השבועות ומסבירים כי "כחלק מבדלנות זו, ובקשר ישיר לאיסור החמור על מרד באומות ועל הקמת המדינה, מתנגדים אנשי חסידות סאטמר לשירות הצבאי. שירות זה, שמטרתו לדאוג לקיום המדינה, נמצא בניגוד מוחלט לאמונתם. יתר על כן, הרי שגיוסם נוגדת את האינטרס הביטחוני של מדינת ישראל".

"האיסור על השירות הצבאי רחב היקף וכולל כל הכרה ושיתוף פעולה עם הצבא - בכלל זה הליכי הרישום והבדיקה המתקיימים לפני הגיוס הצבאי. בהקשר להליכים אלו, קבעו הרבנים של החסידות באופן מפורש כי התייצבות אפילו לשעה קלה מהווה עבירה חמורה".

"על כן, ניתן לראות שהשירות הצבאי בלתי אפשרי לקהילה, שהרי הוא נוגד את מצפונם, דתם ותרבותם - באופן שאינו ניתן לגישור. במצב דברים זה, יש ליתן את הדעת על אופן פעולה שונה ביחס לקבוצה זו ולפטור אותם משירות צבאי באופן מוחלט על פי פרוצדורה קבועה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר