היסטוריה ואקטואליה

כך החל המרד הישראלי נגד השלטון הבריטי

היום, ז' בשבט, לפני 76 שנים, מפקדת האצ"ל בראשות מנחם בגין הכריזה על מרד נגד השלטון הבריטי. לאחר זמן הצטרפו 'ההגנה' ו'הלחי', והמרד כונה "תנועת המרי העברי" (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בית משיח (צילום: גוגל מפות)

היום, ז' בשבט, לפני 76 שנים (שנת תש"ד), מפקדת האצ"ל בראשות מנחם בגין הכריזה על מרד נגד השלטון הבריטי. לאחר זמן הצטרפו אליו מחתרות ההגנה והלחי, והמרד כונה "תנועת המרי העברי".

קדם לכך מחלוקת אידאולוגית בין הארגונים, האם להילחם בבריטים תוך כדי המלחמה, או שכל עוד בריטניה נלחמת בנאצים עדיף להרפות מהמאבק עימם בארץ ישראל, וכאשר הסתיימה מלחמת העולם השנייה - כולם הסכימו כי יש להילחם כנגד הבריטים.

מנחם בגין נואם (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ)

כך, בארבע השנים האחרונות למנדט הבריטי, סבלו האחרונים מפעולות מרי מטעמם של ארגונים מחתרתיים של העם היהודי, שארית הפליטה שהתקבצה בארץ ישראל.

בין הפעולות ניתן למנות שחרור המעפילים ממחנה המעצר בעתלית, פיצוץ אחד-עשר גשרים ברחבי הארץ בליל הגשרים 'פיצוץ עשרות מטוסים בריטיים בשדות התעופה בלוד והמפורסם שבהם היא פיצוץ מלון המלך דוד.

מלון 'המלך דוד' (צילום: Michal Fattal/ Flash90 )

האמת שכבר בשנת 1939 הבריטים פרסמו את הספר הלבן בו הובאו איסורים והגבלות ליהודים לעלות לארץ ישראל. סבתי בת 93, אינה זוכרת כל פרט מימי נעוריה, אך דבר אחד היא זוכרת היטב: "בשנת תש"ו אני ובעלי עלינו לארץ ישראל בספינת 'הגאולה', והבריטים כלאו אותנו בקפריסין במשך שנה וחצי, ימ"ש של הבריטים!", מטעימה סבתי בניב הונגרי.

שנתיים קודם עליית סבי וסבתי לארץ הקודש, חוקים אלו גרמו לעם היהודי, שארית הפליטה לאחר השואה הארורה שכילתה שישה מיליונים מעמינו, להתאגד ולעמוד על נפשם כנגד הבריטים בראשות האצ"ל ושאר המחתרות.

מעפילים (צילום: הנס פין, לע"מ)

כאמור, 'הספר הלבן' ושאר החוקים שנחקקו כנגד עמנו, גרם להלם ותדהמה בכל שדרות העם היהודי. לאחר שהבריטים חזרו בהם מ'הצהרת בלפור' משנת 1917, שב העם היהודי וכרת איתם ברית. האוירה הייתה 'אתחלתא דגאולה', אך פתע פתאום, מפני העולם המוסלמי - הבריטים התכחשו להכל.

לכן האצ"ל, בראשות מנחם בגין, היום - ז' בשבט - לפני 76 שנים, הכריז באמצעות כרוז שהודפס במיוחד והודבק לקירות ברחבי הארץ, עליו נכתב:

"אל העם העברי היושב בציון! אנו עומדים בשלב האחרון של המלחמה. אנו עומדים בפני ההכרעה ההיסטורית של גורלנו לדורות. שביתת הנשק, אשר הוכרזה בראשית המלחמה, הופרה על-ידי השלטון הבריטי. שליטי הארץ לא התחשבו לא בלויאליות, לא בוויתורים ולא בקורבנות; הם הגשימו ומגשימים את מגמתם: חיסול הציונות הממלכתית.

"...נסיק את המסקנות ללא חת. אין עוד שביתת-נשק בין העם והנוער העברי לבין האדמיניסטרציה הבריטית בארץ-ישראל, המסגירה את אחינו בידי היטלר. מלחמה לעם בשלטון הזה, מלחמה עד הסוף ...

"זו דרישתנו: השלטון יימסר מיד בידי ממשלה עברית זמנית ... הקמת הממשלה העברית והגשמת ותוכניתה - זוהי הדרך היחידה להצלת עמנו, להצלת קיומנו וכבודנו ... עברים! הנוער הלוחם לא יירתע מפני קורבנות וייסורים, דם וסבל. הוא לא ייכנע ולא ינוח, כל עוד לא יחדש את ימינו כקדם, כל עוד לא יבטיח לעמנו מולדת, חרות, כבוד, לחם, צדק ומשפט ...".

מנחם בגין בכנסת (צילום: Yossi Zamir/FLASH90)

הלוחמה כנגד הבריטים הייתה גם בכרוזים ומודעות, בתוכם כתובות גרפיטי בגנות הבריטים. אחת המפורסמות נמצאות ב'בית משיח' בשכונת הבוכרים, מרוססת באדום: "הלאה האימפריאליזם האנגלי!".

הכתובת בבית משיח בשכונת הבוכרים (צילום: Tamar Hayardeni, Attribution, ויקיפדיה)

מרתק לדעת שבאותו בנין (שהוא הבניין הכי מפואר בירושלים) בו רוססה כתובת הגרפיטי הראשונה כנגד הבריטים, הבריטים כובדו בכבוד גדול בתחילת המנדט: בטקס קבלת הפנים לגנרל אלנבי, כובש הארץ מידי הטורקים - שנערך במקום, וכן בטקס הקבלה לנציב העברי הראשון הרבט סמואל, שכונה בפי יהודי ירושלים: "הראשון ליהודה", שנערך גם כן במקום.

כך ההיסטוריה משנה את פניה, ובאותו בנין שהבריטים התכבדו בו בטקס "קבלת הפנים" מטעם נציגי העם היהודי, 29 שנה לאחר מכן רוססה בו כתובת הגרפיטי הראשונה כנגדו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר