אאא

1:

לאחר קריעת ים סוף ושירת הים כתוב ״ותקח מרים הנביאה אחות אהרון את התף בידה ותצאנה כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות, ותען להם מרים שירו לה׳ כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים״

קשה, מדוע כתוב ״ותען״ הרי לא מוזכר שמישהו שאל אותה שאלה?

ועוד קשה, מדוע כתוב ״ותען להם״, הרי לכאורה היא שרה לנשים והיה צריך להיות כתוב ״ותען להן״?
כדי להסביר שאלות אלו צריך לנסות להבין מה קרה לעם ישראל בעקבות קריעת ים סוף ועל מה בדיוק שרו משה ועם ישראל את שירת הים.

2:

לאחר קריעת ים סוף, עם ישראל עלה לדרגת אמונה הרבה יותר גבוהה בקב״ה.

עד לקריעת ים סוף ואף שראו את מכות מצרים, עדיין חששו עם ישראל מהמצרים ובמיוחד שראו אותם לפתע רודפים אחריהם מה שערער להם שוב את האמונה שהנה הם חוזרים לקחתם שוב בכח לעבדים.

ואז הגיעה ישועת השם המוחלטת ע״י הטבעתם של כל הרודפים ופליטת כל גופותיהם לחוף כדי להראות לעם ישראל שהנה, הגאולה שלהם כעת מוחלטת וזה היה הרגע בו עברו כל עם ישראל משאריות העבדות לחירות אמיתית ולאמונה מוחלטת בקב״ה.

מצב זה עשה את עם ישראל מוכנים ומזומנים לדבר החשוב שלשמו כל זה קרה, והוא קבלת התורה.

3:

בעקבות מצבם החדש של עם ישראל כבני חורין והליכתם לקראת הר סיני וקבלת התורה, אסף משה את עם ישראל ושר איתם ביחד את שירת הים.

כשראו הגברים שמרים מתחילה לעשות שירת הודיה משלה לנשות ישראל פנו אליה בשאלה.

הרי בסיס השמחה הגדולה של עם ישראל הוא הליכתם לקראת קבלת התורה שעליו נשות ישראל לא מצוות, ואם כן שאלו אותה על מה בדיוק היא הולכת לשיר??

עכשיו מובן מה שכתוב ״ותען להם״, ענתה על שאלה זו, וענתה להם, לגברים, ולא להן.

וכך ענתה להם מרים, אשירה להשם כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים.

הרי לכאורה קשה, מה אשם הסוס ומדוע מגיע לו לטבוע? הרי האשם הוא הרוכב??

וענתה להם, מאותו שורש שהסוס נענש בגלל שעזר לרוכב, זוכה אשה לשכר על זה שעוזרת לבעלה שיוכל ללמוד תורה, ועל זה שכרה גדול.

אם כן אכן ראוי היה למרים לשיר ביחד עם נשות ישראל על הליכתם לקבלת התורה.

4:

זה גם יסביר לנו את האמור בשיר השירים ״כסוסתי ברכבי פרעה דימיתיך רעייתי״.

אחד השבחים המיוחדים של נשות ישראל הצדיקות בתמיכתן בלימוד התורה של בעליהן ואכן הן יקבלו על זה שכר ממש כאילו למדו הן תורה, כמו להבדיל הסוס שנענש בדיוק כמו הרוכב עצמו כיוון שעזר לו לרדוף אחרי עם ישראל.

5:

הקב״ה השבית לאחרונה מעצמה שלמה ע״י נגיף הקורונה שנראה שהגיע ע״י אכילת בעלי חיים שאנו לא אמורים לאכול.
לא סתם ציוה עלינו מי שברא את העולם מה לאכול ומה לא, מה בריא לנו ומה מזיק.

מי שלמד למשל על מערכת העיכול של הפרה לעומת זו של החזיר, ממה ניזונה הפרה לעומת החזיר, יבין טוב מדוע אסרה התורה לאכול חזיר.

מי שיודע ממה ניזונים היצורים שנקראים ״פירות ים״ (משאריות והפרשות הכי לא בריאות שנמצאות על קרקעית הים) יבין מדוע התורה אסרה על אכילתן.

חשוב לציין שכתוב בגמרא שאסור לו לאדם לחפש סיבה מדוע לא לאכול את מה שהתורה אסרה אלא לקיים בגלל שכך התורה ציוותה, וסיבות אלו שציינתי הן רק בגדר לסבר את האוזן ולא כסיבה העיקרית.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

האם יש לנו לחשוש מנגיף הקורונה?

לפי חלק מהמפרשים בכל אחת ממכות מצרים היו עוד מכות נלוות, ואחת המכות הנלוות למכת ״ערוב״ היו נגיפים שהשאירו החיות ע״י פציעתן של המצרים כי אכן את חלק מהמצרים הרג הערוב, אך חלק מהמצרים רק נפצעו והודבקו ע״י חיות בנגיפים מנגיפים שונים מה שהביא לסוג של מגפה מקומית.

אם פירוש זה נכון אז אפשר לנשום לרווחה בגלל ״כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה׳ רפאך״.

כיוון שאיננו יודעים בביטחון שזה אכן המצב, הייתי מציע שכל אחד יקבל על עצמו קבלה חדשה, אולי להתחזק בשמירת כשרות בבחינת מידה כנגד מידה, בשמירת שבת, לשון הרע וכו׳.

ומי יתן שקורונה זו אכן תחשב כחלק ממכות מצרים, ותלוי הדבר רק בנו.

אפרופו ״נשים במאי זכיין״, טור זה מוקדש לאשתי היקרה רותי שמוותרת בקביעות על שעותיה הראשונות של כל מוצאי שבת כדי שאוכל ללמוד ולכתוב ל״כיכר השבת״ טור זה.

שבוע מקסים לכולם, בציפייה אמיתית למשיח צדקנו שיבוא בקרוב.
עמירן דביר (הלוי)