תחקיר 'כיכר'

מאז הבחירות המקומיות: גל של עזיבות בעיריית בית שמש

מנהלת בית הספר מבית שמש, כבשה בסערה את כס ראשות העירייה - בעזרת חרדים. אך תחקיר 'כיכר' מגלה: מאז שנכנסה לתפקיד, הבכירים עוזבים; מעל עשר תזוזות במשרות הבכירות ביותר (ארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: Yaakov Lederman/Flash90)

מאז שעליזה בלוך נבחרה לראשות עיריית בית שמש, לפני כשנה, במקרה או שלא, חלה התפטרות של שרשרת בכירים מתפקידם. 'כיכר השבת', מגיש בפניכם את הרשימה המלאה.

תחילה, מעט רקע: אור לכ"ג חשוון תשע"ט, בשעת לילה מאוחרת, גברה עליזה בלוך על ראש העיר המכהן משה אבוטבול ונבחרה לראשות עיריית בית שמש. העיר, שידעה מאבקים, מלחמות והפגנות, נכבשה בסערהל ידי מנהלת בית הספר, שחברה יחד עם הציבור הכללי בעיר לגורמים המאוכזבים מהשלטון הקודם, וכך ניצחה.

החרדים שהצביעו לה, היו מרוצים, "רוח חדשה הביאה איתה בלוך", כזו שהפיחה חיים ברבים שהאמינו כי מעתה ייפתרו בעיותיה הרבות של העיר, סכסוכים בין שכונות, ואף תקווה אצל חלק מהציבור החילוני, שתביא לעצירת ה"השתלטות החרדית" על שכונותיה החדשות והוותיקות.

ראש העיר הטרייה ידעה כי בכדי לעמוד בציפיות ובהבטחות שפיזרה לאורך מערכת הבחירות, נדרשת היא לגבש סביבה קבוצת אנשים שתסייע לה למלא בהצלחה את תפקידה.

בלוך, ביצעה שינויים נרחבים במדיניות העירייה, החליפה את ההנהלה הבכירה בעירייה, ומינתה במקומם אנשי מקצוע שרכשו את אמונה לתפקידי המפתח בה.

עליזה בלוך בראיון ל'כיכר' "המשמיצים וגורמי המחלוקת - אחרונים בתור"

קשה להתעלם מהעובדה, שמאז נבחרה בלוך לתפקיד, התחלופה הגבוהה במשרות הבכירות בעירייה מתבצעת בקצב מסחרר. מאז הבחירות שהתקיימו בעיר בסוף שנת 2018, נרשמו מעל עשר תזוזות במשרות הבכירות ואלו הן:

המנכ"ל הקודם עזב, מונתה מנכ"לית חדשה, מונה מהנדס חדש, מונתה דוברת חדשה, המהנדס עוזב, מהנדסת חדשה מונתה, הדוברת מודיעה על סיום תפקידה, מהנדסת התשתיות עוזבת, מונה יועץ חרדי לראש העיר, סגן המהנדס עוזב את תפקידו, המנכ"לית פורשת, דוברת העירייה מאריכה את עבודתה עד מציאת דובר חדש, ולבסוף, מנכ"ל חדש מונה לעירייה.

לא ניתן להצביע על עובדה או סיבה מסוימת למה בכירי רבים כל כך פורשים בתוך פרק זמן כה קצר - בשנת כהונתה הראשונה של ראש העיר. יכול זה להיות הקשיים הטבעיים של כל שלטון המחליף את רעהו, אך מותר גם לתהות בפשטות: מה קורה במסדרונות עיריית בית שמש?

להלן הרשימה המפורטת של המינויים - והפרישות:

כ"ה טבת תשע"ט (2/1/2019): מנכ"ל העירייה מתי חותה מסיים את תפקידו

מתי חותה, שכיהן בתפקיד המנכ"ל בשנות כהונתו של ראש העיר הקודם משה אבוטבול, הודיע בהחלטה משותפת עם ראש העיר עליזה בלוך, על סיום תפקידו כמנכ"ל העירייה. פרישתו של חותה ניתנת להבנה, שכן מטבע הדברים, כאשר מתחלפת ההנהגה בעיריות ומשרדי ממשלה, מתבצעים חילופים בתפקיד המנכ"ל.

מהעירייה נמסר אז כי: "זו הזדמנות להודות לו על שנים ארוכות של עשייה משמעותית לטובת העיר בית שמש ותושביה, על סיוע רב בכניסתי לתפקיד וכן לאחל לו הצלחה רבה בכל אשר יפנה ויעשה. מתי- תודה ובהצלחה!".

ט"ו שבט תשע"ט (21/1/2019): מירה מינס מונתה למנכ"לית העירייה

כחודש לאחר פרישת המנכ"ל הקודם, מונתה מירה מינס-כהן, לתפקיד. מינס, בעלת תואר ראשון בחינוך, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, ותואר שני במנהל עסקים ובמנהל חינוך והינה בוגרת התכנית למדיניות ציבורית בהרוורד.

בין תפקידיה היתה סמנכ״לית ומנכ"לית "ברליץ" בישראל, שימשה כיועצת בכירה בחברת הייעוץ האסטרטגי והארגוני TACK, וניהלה את התכנית האסטרטגית לפיתוח התיירות בירושלים. וכן סגנית בכירה למנהל רשות החברות הממשלתיות שבמשרד האוצר. בין תפקידיה הציבוריים הייתה חברת נשיאות לשכת המסחר ויו"ר ועדת ההסברה בלשכת המסחר ת"א והמרכז, ממקימות ויו"ר 'פורום נשים בקריירה ועסקים', וחברה בוועד המנהל של עמותת 'שיעור אחר'.

ראש עיריית בית שמש ד"ר עליזה בלוך מסרה: "שמחה וגאה בכניסתה של מירה לצוות המדהים שנרקם כאן. מירה נבחרה מתוך מועמדים רבים איכותיים וטובים. יחד נמשיך לעבוד יום וליל יחד עם כלל עובדי ועובדות העירייה במטרה להפוך את בית שמש לעיר העתיד של ישראל".

כ"ד שבט תשע"ט (30/1/2019): מונה מהנדס חדש לעירייה, משה לורברבום

מהנדס העירייה הקודם דני צרפתי, פרש מתפקידו לאחר 20 שנה בתפקיד, עוד לפני הבחירות לעירייה בסוף שנת 2018, אך התבקש לחזור. זמן קצר לאחר חזרתו, התפוצצה פרשת השחיתות בעיר בשלהי כהונתו של אבוטבול במסגרתה נחקר צרפתי, שקיבל צו הרחקה מאגף ההנדסה. מאז, לא חזר לתפקידו.

בלוך באולפן 'כיכר', מדברת על הכל - לפני כשנה

מי שמילאה את מקומו היתה אדריכלית העיר יעל היימן. מיד עם כניסתה לתפקיד, פעלה בלוך למנות מהנדס קבוע לעיר, ומי שנבחר לתפקיד היה משה לורברבום, מהנדס אזרחי בוגר הטכניון, ששימש בתפקידיו הקודמים כמהנדס העיר באור יהודה, מהנדס העיר בלוד וסגן מהנדס העיר ברמלה.

בין שאר פעולותיו הרבות כמהנדס עיר, לורברבום היה אחראי לקידומם של הערים הנ"ל בתכנון איכותי לשכונות מגורים , תכנון שטחי תעסוקה ומסחר לשיפור החוסן הכלכלי וקידום תכניות בינוי-פינוי-בינוי רבות. כמו-כן היה אחראי לקידום פרויקטים פיזיים רבים , בין השאר, בתכנון וביצוע מהיר של מבני ציבור וחינוך לסוגי האוכלוסייה המגוונים.

משה לורברבום מסר עם מינויו כי: "אני שמח מאוד ורואה אתגר גדול לשרת את הציבור בתפקיד מהנדס העיר, ולסייע לראש העיר ד"ר עליזה בלוך במימוש החזון שלה לבית שמש – גם לטווח המיידי וכמובן לטווח הארוך. זאת תוך מתן שירות לציבור התושבים בעיר באופן מקצועי מסור ונאמן ובסבר פנים יפות"

י"ט ניסן תשע"ט (24/4/2019): דפנה כהן נוריאל מונתה לדוברת העירייה

בתקופת מערכת הבחירות ליווה את קמפיין הבחירות של בלוך משרד התקשורת 'פאסי קראוס תקשורת'. מי שליווה אותה באופן צמוד היה אסף פאסי, שעם היבחרה לתפקיד, שימש כיועץ התקשורת של העירייה עד למציאת דובר קבוע.

דפנה כהן נוריאל בעלת ניסיון של למעלה מ-19 שנה בתחום הדוברות, יחסי ציבור, תקשורת וניהול משברים, נבחרה לכהן כדוברת עיריית בית שמש.

כהן נוריאל, בעלת תואר ראשון במדעי המדינה ותקשורת ובעלת תואר שני בדיפלומטיה מאוניברסיטת תל אביב, בחמש השנים האחרונות כיהנה כמנהלת אגף הדוברות, תקשורת, פרסום, שיווק, ניו מדיה והסברה והממונה על קשרי ממשל ורגולציה של התאחדות חקלאי ישראל ושל תנועת המושבים בישראל.וכן בעוד תפקידי דוברות בגופים גדולים ומשפיעים.

עם היכנסה לתפקיד, ניהלה דפנה ביד רמה את הדוברות בעיריית בית שמש. הוציאה הודעות דובר, יזמה ראיונות לטובת העיר והקימה מערך דוברות לתפארת.

ב' אלול תשע"ט (2/9/2019): מהנדס העירייה משה לורברבום מודיע על סיום תפקידו

מהנדס העירייה שמונה אך לפני כמה חודשים לתפקידו, הודיע על פרישתו בסוף השנה מתפקידו. לדברי העירייה, לורברבום היה "שותף פעיל בקידום תהליכים רבים אשר טמון בהם פוטנציאל להוביל את העיר בית שמש למעמד לו היא ראויה".

בהודעת העירייה לא נכתבה סיבת עזיבתו את התפקיד. בהודעת הפרישה, ציין לורברבום לטובה את "שיתוף הפעולה בין ראש העיר לבין מר שמעון גולדברג , יו״ר ועדת המשנה לתכנון ובניה", ואמר כי: "אין לו ספק שהעבודה המשותפת בין בלוך וגולדברג תניב ברכה לעתיד המשותף לכל חלקי האוכלוסיה בעיר, מה שיהווה השראה לכל מדינת ישראל".

כ"ח תשרי תש"פ (27/10/2019): מונתה מהנדסת חדשה לעירייה, ענבר וייס

לאחר עזיבתו של המהנדס הקודם משה לורברבום, נבחרה תוך חודש מהנדסת עיר חדשה לעיריית בית שמש: ענבר וייס.

ועדת המכרזים של עיריית בית שמש בחרה פה אחד בענבר וייס לתפקיד מהנדסת העירייה. וייס, בת 38 מירושלים, בעלת ניסיון רב בתחום ההנדסה וארכיטקטורה ובעיקר בהיכרות ובעבודה מול כלל המגזרים – חילוני, דתי לאומי וחרדי.

וייס כיהנה כמנכ"לית עמותת "רוח חדשה" בירושלים בה רכשה ידע רב בעבודה אל מול העירייה וחברות הבנות שלה, כיהנה כיועצת מקצועית למנהלת מנהל התכנון במשרד האוצר, עבדה כאדריכלית בדרגת סגן ראש צוות בלשכת התכנון מחוז ירושלים במשרד האוצר ואף במגזר הפרטי כאדריכלית האחראית על תכניות ובקשות להיתרי בניה ותיקי תיעוד בנושא שימור מבנים ובאדריכלות פרטית נוספת.

וייס בוגרת אולפנת הרב בהרן, גדלה בבית ציוני דתי ולה תואר מוסמך לארכיטקטורה בהצטיינות מהטכניון.

ה' כסלו תש"פ (3/12/2019): דפנה כהן נוריאל דוברת העירייה, מודיעה על סיום תפקידה

לאחר כהונה קצרה ומוצלחת בתפקיד הודיעה כהן נוריאל על פרישתה. "למרות שאני מכהנת פחות משנה בתפקיד", כתבה כהן נוריאל, "החלטתי שהגיע הזמן להתקדם לתפקיד הבא. להקשיב לרחשי הלב שלי, לנשום עמוק ולצעוד קדימה.

דפנה הסיברה את עזיבתה בכך שעומס העבודה מכביד עליה וגובה ממנה רבות ברמה המשפחתית: "הצורך להקריב יום אחר יום אחר יום את המשפחה שלי ולא להיות כמעט עם הילדים הקטנטנים שלי, גבה ממני רבות ברמה המשפחתית. גם כשהייתי איתם, עבדתי כל הזמן והייתי על תקן בייביסיטר בלבד. לא הייתה לי היכולת לאזן בין העבודה והבית".

סוף שנת 2019, בראשית חודש טבת תש"פ: מהנדסת תשתיות עינת בודנהיימר עזבה את תפקידה

עם כניסת בלוך לעירייה בסוף שנת 2018, פרסמה מכרז למשרת מהנדס תשתיות. עינת בודנהיימר, שנבחרה לתפקיד, החליטה פחות משנה אחרי כן, לפרוש מתפקידה. סיבת עזיבתה אינו ידוע.

ה' טבת תש"פ (2/1/2020): רפי פרשלטיין מונה ליועץ ודובר חרדי לעליזה בלוך

לאחר הודעת פרישה של דוברת העירייה דפנה כהן נוריאל, יצא מכרז עבור דובר חדש. בינתיים, הודיעה העירייה כי היא שוכרת את שירותיו של רפי פרלשטיין, למתן שירותים בתחום ייעוץ תקשורת ודוברות חרדית לעירייה.

"פרלשטיין צפוי לתת מענה דוברותי וייעוץ תקשורת עבור הציבור החרדי לדוברות העירייה" נמסר מהעירייה, "ולו ניסיון רב בתחום התקשורת החרדית בהיותו עיתונאי, מגיש ועורך בתקשורת החרדית".

סוף חודש ינואר 2020, טבת תש"פ: בן סומך, סגן מהנדס העירייה, עוזב את תפקידו

לאחר שהתמודד ללא הצלחה על תפקיד מהנדס העירייה הודיע סגן מהנדס העירייה בן סומך על עזיבתו את התפקיד לטובת תפקיד המהנדס במועצה האזורית מטה בנימין.

סומך שימש כמהנדס העיר בפועל, כאשר החליף את מ"מ מהנדס העיר יעל היימן שמילאה את מקומו של דני צרפתי שפרש מתפקידו לאחר 20 שנה בתפקיד, עוד לפני הבחירות לעירייה בסוף שנת 2018.

י' שבט תש"פ (5/2/2020): דוברת העירייה מודיעה על המשך תפקידה עד מציאת דובר חדש

למרות תאריך פרישתה שעבר, הודיעה דפנה כי היא תמשיך בעבודתה עד מציאת דובר חדש.

כאשר הודיעה על פרישתה, נכנסה העירייה להליך מכרזי למציאת דובר לרשות, אך ההליך המרכזי הסתיים מבלי שנמצא דובר/ת מתאים לרשות והעירייה צפויה לפרסם בקרוב מכרז חדש. אי לכך, האריכה דפנה לתקופת מה, את שהותה בתפקיד.

כ"א שבט תש"פ (16/2/2020): מנכ"לית העירייה מירה מינס מודיעה על סיום תפקידה

שנה לאחר כניסתה לתפקידה, מנכ״לית העירייה, מירה מינס ביקשה מראש העיר לסיים את תפקידה. מינס היתה הצלע המרכזית בצוות הניהול הבכיר שלה עליה התבססה בעבודתה השוטפת.

במכתב שכתבה לעובדים לא הסבירה את סיבת עזיבתה אך אמרה כי: "החלטה זו הייתה מהקשות שקיבלתי בחיי המקצועיים".

כ"ה שבט תש"פ (20/2/2020): איתמר ברטוב מונה למנכ"ל העירייה

ארבעה ימים לאחר שהמנכ"לית פרשה מתפקידה, איתמר ברטוב מונה לתפקיד מנכ"ל עיריית בית שמש. מדובר במנכ"ל השלישי שמכהן בתפקיד הבכיר ב-14 החודשים האחרונים.

הועדה לאישור מנכ״ל העירייה אישרה את מינויו של איתמר ברטוב לכהן כמנכ״ל עיריית בית שמש. מינויו יובא לאישור מועצת העיר בשבוע הבא.

איתמר ברטוב שימש עד לאחרונה כיו״ר חברת עמידר המנהלת כ-60,000 יחידות דיור ציבורי בכל רחבי הארץ, ובמסגרת תפקידו, ניהל ממשקים רבים עם יישובים רבים ועסק במכלול נושאים הקשורים לדיור ציבורי והתחדשות עירונית. בנוסף כיהן בתפקידים בכירים כמו- ראש המטה וסמנכ"ל בחברת סלקום, מזכיר חברת אלעל וסמנכ"ל השירות, סמנכ"ל תכנון ובקרה ברשות הדואר, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת אוברסיזקומרס מקבוצת צים. בנוסף איתמר שותף ברשת חומוס אליהו.

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה לפניית 'כיכר השבת': "בשנה האחרונה נקלטו עשרות עובדים חדשים בעירייה, ביניהם מנהלים בכירים רבים. לכל מכרז ניגשים עשרות מועמדים ורבים מגלים עניין בעבודה בעיריית בית שמש. מטבע הדברים ישנם גם מספר עובדים שבוחרים להמשיך הלאה, כל אחד מסיבותיו הוא ואנחנו מאחלים להם בהצלחה בהמשך דרכם".

"אנו מודים לעובדים שעושים עבודת קודש במסירות נפש למען תושבי העיר. מרגש לראות את האווירה החיובית והרצון העז לשפר את איכות החיים של התושבים" .

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר