היסטוריה ואקטואליה

הרב שניסה למנוע את התפטרות דוד בן גוריון ב"עֵסֶק הַבִּיש"

היום, לפני 52 שנים, הלך לעולמו איש האשכולות הגאון רבי ישראל זיסל דבורץ זצ"ל, שבמכתב ששיגר לראש הממשלה דאז דוד בן גוריון - ניסה למנוע את התפטרותו ב'עסק הביש' (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
פנחס לבון ודוד בן גוריון (צילום: COHEN FRITZ, BRAUNER TEDDY - לע"מ)

היום, כ"ט בשבט, לפני 52 שנים, הלך לעולמו הגאון רבי ישראל זיסל דבורץ זצ"ל.

איש אשכולות היה הגאון רבי ישראל זיסל דבורץ, איש סודו של מרן הגרמ"מ אפשטיין ומקורב למרן הגרא"ז מלצר, ושאר גדולי ירושלים, שתמכו במפעלו החשוב לההדרת ספרי רבותינו הראשונים שעד זמנו נשארו במרתפי ספריות ברחבי העולם.

הגרי"ז, ניהל את ישיבת סלבודקא בחברון, הקים בנק חרדי בחברון, עזר לישוב החרדי "מגדל עדר" שבגוש עציון, עזר להקים את העיר בני ברק, ובחזונו הוא ראה מושבות חקלאיות חרדיות וניסה להקימם. במיוחד הוא דאג לחינוך ילדי ישראל, והקים רשת של תלמודי תורה בשם "שומרי תורה".

מרתק לדעת שהוא ניהל תכתובות ארוכות עם ראש הממשלה דָּוִד בֶּן-גּוּרִיּוֹן ובין היתר כאלה בהן ניסה לגרום לו שלא להתפטר בפרשת "עֵסֶק הַבִּיש" המפורסמת.

המכתב לבן גוריון (ארכיון צה"ל, באדיבות ארכיון בן-גוריון)

ראשיתה של הפרשיה, במכתב מזויף בכתב ידו של פנחס לבון, שר הביטחון, בו הוא מורה לבצע פיגועים במצרים בידי מחתרת יהודית, כשהמטרה היא לזייף פעילות מחתרתית מצרית נגד מוסדות אנגלים ואמריקנים במצרים, כדי לסכסך בין מצרים לבין אנגליה וארה"ב, ובכך לעכב את נסיגת אנגליה מתעלת סואץ.

חוליה ישראלית פעלה בנושא במצרים ונכשלה וחברי המחתרת היהודית נתפסו. ראש החוליה, אברי אלעד, בגד בחבריו ונהיה לסוכן מצרי. סוכן ישראלי אחר, מקס בינת, התאבד בכלא כדי שלא יוכל למסור לשוביו-מעניו סודות שחשש שיוצאו ממנו בעינויים, ובתאריך ח' בשבט, לפני 64 שנים, עלו על הגרדום במצרים משה מרזוק ושמואל עזר. שר הביטחון לבון טען שהמכתב זויף בידי ראש אמ"ן נלחם על חפותו ונאלץ להתפטר.

שיא הפרשה כאמור ארע, כשראש הממשלה המיתולוגי דוד בן-גוריון התפטר מראשות הממשלה בעקבות המלצות הוועדה שלא תאמו לרוחו.

דוד בן גוריון (צילום: COHEN FRITZ, לע"מ)
פנחס לבון (צילום: BRAUNER TEDDY, לע"מ)

"כיכר השבת" חושף תכתובת חשאית בין בן גוריון לגאון רבי ישראל זיסל דבורץ, בה מתברר שכמה חודשים לאחר התפטרות דוד בן-גוריון, הוא קיבל פניה אישית מהגרי"ז דבורץ, שניסה לגרום לו לחזור מההתפטרות.

נקדים ונספר: מפורסם שבקום המדינה, רוב גדולי ישראל טרם הבחינו ש"אל הנער הזה לא התפללתי", ומפורסם על רבים מגדולי ישראל שחגגו בהתלהבות את יום העצמאות, אמרו הלל בתפילה, ואף הניפו "דגל ישראל" מעל גבי הישיבה (סלבודקא, קול תורה ופוניבז', הן המפורסמות בעניין).

אמרות על "אתחלתא דגאולה" היו נפוצות אצל רבים מגדולי ישראל, וזולת הגרי"ז מבריסק, והחזון איש אשר היו היחידים שכבר מלכתחילה לא נגררו אחר הרגשת הלאום הציוני המשיחי, השאר כן תמכו באתחלתא דגאולה. רק כעבור מספר שנים יתר גדולי ישראל הצטרפו לדעה שאין כאן אתחלתא דאולה.

בשל כך, מרתק לדעת שהרב דבורץ ניהל תכתובות ארוכות עם ראש הממשלה דָּוִד בֶּן-גּוּרִיּוֹן.

ראש הממשלה דוד בן גוריון מלווה ע"י הרמטכ"ל משה דיין סוקר משמר כבוד, בקרייה בתל אביב (צילום: PINN HANS הנס פין, לע"מ)

בתאריך י"ח באלול תשכ"א כותב הגרי"ז לראש הממשלה לבל יתפטר, למרות שכבר התפטר כמה חודשים קודם לכן, שהרי "אנו רואים בזה אתחלתא דגאולה".

בהמשך, מצטט הגר"י דבורץ מהגמרא במסכת סנהדרין צ"ח, את אמרת חז"ל: "אמר רב יהודא אמר רב עתיד הקב"ה להעמיד להם -דוד אחר", ופירש רש"י הקדוש, מלך ושני לו כן דוד החדש מלך ודוד המלך שני לו... "ודברי רש"י הלא קדושים המה".

בשיחה עם אחד מנכדיו שליט"א על חשיפת המכתבים הללו, הלה סובר - שסבו הגר"י דבורץ בשנים האחרונות לחייו הוא נחלש, ואי אפשר להבין את דבריו.

ובכל אופן הוסיף הנכד, "סבי למד את הגדרת משיח אחרת ממה שאנחנו לומדים היום, אף אני מבין שיש גישות שונות על משיח, ויש ראיות ברורות מחז"ל על כל מי שעוזר ליהודים לחזור מהגלות, הרי שיש לו דין משיח, אומנם בימינו רוב העולם החרדי סברו שמשיח הוא משהו מסטי שמגיע ע"ג ענן של אש".

סיכמנו את השיחה בכך, שדברים אלו נכתבו בספר המיוחס לגאון מוילנא "קול התור", וכך נהג הראי"ה קוק בהספדו המפורסם על הרצל שסבר שהוא ניצוץ של משיח בן יוסף.

הצגת הממשלה, 1950 (צילום: BRAUNER TEDDY, לע"מ)

יש לציין שעד ימינו ישנם חלק מרבני הציונות הדתית הסבורים שלדוד בן גוריון יש אסמכתא במקורות בתהליכי הגאולה. הגדיל לעשות הרב אוּרי שֶׁרְקִי, ר"מ במכון מאיר ורבהּ של קהילת "בית יהודה" בקריית משה בירושלים הסבור שפירוש אמרת חז"ל "עתיד הקב"ה להעמיד להם - דוד אחר" כוונתם על "אחר" שהוא בלשון חז"ל איש שאינו שומר תורה ומצות ושנה ופרש כמו אחר המפורסם - אלישע בן אבויה...

אמנם אנו הציבור החרדי לא מחזיקים בדעות אלו, אבל תורה היא וללמוד אנחנו צריכים. מה גם שהמחלוקות היו נפק"מ האם להקים את המדינה או לא, היום אין נפק"מ כי כבר המדינה קמה. ולנו לא נותר אלא ללמד זכות ולהוציא יקר מזולל. ואין לנו אלא את אמרתו המפורסמת של מרנא הגרי"ז מבריסק זי"ע (שציטטו מרנא הגרמ"מ שך זי"ע) "מדינת ישראל רק הרחיקה את הגאולה, וח"ו לומר שהיא אתחלתא דגאולה".

המכתב המלא:

יום ד י"ח אלול תשכ"א

מע"כ [מעלת כבוד. י"ש] ראש הממשלה ושר הביטחון מר דוד בן גוריון הי"ו

מפני חולשת בריאותי שהייתי חולה עד עכשיו לא כתבתי למע"כ כאשר נהגתי. עכשיו ב"ה הוטב לי ת"ל [תודה לאל. י"ש].

קראתי בעתונים שמע"כ רוצה להפטר ממשרותיו ע"כ אבקש מכמע"ל [מכבוד מעלתו. י"ש] שלא יעשה זאת. אנחנו רואים בזה אתחלתא דגאולה, ואם יימסר המנוי הזה בידי השמאליים מי... [מילה קשה לקריאה]

מאמין אנכי בדברי הגמ' סנהדרין צ"ח [הוספה מעל השורה: ע"ב?. י"ש] שנאמר בפירוש אמר רב יהודא אמר רב עתיד הקב"ה להעמיד להם -דוד אחר-... ופריך בגמ' והכתיב ודוד עבדי נשיא להם לעולם, ומשני כגון קיסר ופלגיא קיסר. ופירש רש"י הקדוש מלך ושני לו כן דוד החדש מלך ודוד המלך שני לו כדכתיב נשיא ולא [הוספה: כתיב. י"ש] מלך. ודברי רש"י הלא קדושים המה.

קשה לי הכתיבה אבל מע"כ בודאי יתחשב עם דברי רש"י הקדוש.

מושכב אני במיטה ובשכ"ז [בשביל כל זה. י"ש] קמתי ממשכבי וכתבתי את ה[דברים?. י"ש] וד' יהי' בעזרו לגאול את ישראל גאולה שלמה ואמיתית.

הכותב י. ז. דברץ

(באדיבות מכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות אוניברסיטת בן גוריון בנגב)

  • ישראל שפירא, הינו מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית.
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר