המאבק על הר נוף

האלמנה התחננה בפני ראש העיר: "זה זלזול"

ריסה רוטמן, אלמנת הרב יחיאל רוטמן הי"ד שנרצח בטבח המחריד בבית הכנסת בהר נוף, התחנה בפני ראש העיר וועדת השמות ששם השכונה - לא יוחלף • צפו (חדשות, בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הנאום של האמנה (צילום: מטה המאבק)

מאבק מאות תושבי שכונת הר נוף בירושלים נגד שינוי שמה של השכונה, הוביל את ריסה רוטמן, אלמנת הרב יחיאל רוטמן הי"ד שנרצח בטבח המחריד בבית הכנסת בשכונה, להתחנן בפני ראש העיר משה ליאון וחברי העירייה שלא יחליפו את שם השכונה.

בתקופה האחרונה התפתחה סערה בשכונה בשל הכרזת עיריית ירושלים כי בכוונתה לשנות את שם השכונה משמה המקורי "הר נוף" ל"נאות יוסף", על שם גדולי ישראל מרן הרב עובדיה יוסף ומרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

אלא שההחלטה שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה לאחר ישיבות בודדות נתקלה בהתנגדות עזה של תושבי השכונה. השבוע, צפוי ראש העיר לקבל החלטה סופית בעניין, ובשל כך ועד התושבים מחריף את המאבק. בין היתר מתנהל מאבק נגד המנהל הקהילתי שלדברי תושבים עשה יד אחת עם העירייה והעסקנים שבחרו לשנות את שם השכונה מעל לראשם.

לידי 'כיכר השבת' הגיע תיעוד מתוך ההתכנסות הפנימית של ועדת השמות, בפניה הופיעה הגברת ריסה רוטמן, אשת הנרצח בפיגוע בהר נוף. בדבריה, התחננה האלמנה בפני ראש העיר שלא יחליף את שם השכונה, דבר שיפגע בזכרו של בעלה.

"כל העניין קשור לפיגוע", פתחה האלמנה, "שני מחבלים נכנסו דווקא לבית הכנסת בהר נוף לעשות דבר נורא, דבר שלא שמענו מהשואה, וכולם זוכרים את זה. אני אומרת שאני מהר נוף, אני אומרת שבעלי היה בפיגוע בהר נוף, כולם זוכרים את זה".

הדיון בוועדה (צילום: מטה המאבק)

בדבריה תיארה האלמנה כי זכרו של בעלה נובע בין היתר משם השכונה 'הר נוף', ואמרה: "חתכו אותו פעמיים בראש, הוא היה כל השנה בקומה עד שהוא נפטר. בעלי ואנשים שהיו כל כך טובים נרצחו אפילו שהיו לומדי תורה, להחליף את השם זה חוסר כבוד וזלזול".

"אנחנו לא אלמנות מסכנות. אנחנו מתקדמות עם החיים, ואנחנו זוכרים את הבעלים שעסקו בתורה ומצוות וחסד, ונרצחו על קידוש השם בפיגוע של הר נוף", הוסיפה, "האנשים והמשפחות, הם הכי נפגעו והכי קשורים לפיגוע, אבל כל תושבי השכונה היו קשורים לפיגוע. התגובה שלהם לפיגוע לא הייתה ברעש והפגנות אלא בחסד, אחדות, תפילה. כל יום הייתה אישה שלקחה אותי ומחזירה אותי מבית החולים, רק אחדות הייתה. כולם ידעו שזה היה הפיגוע של הר נוף".

האלמנה הוסיפה לתאר את חשיבות שם השכונה כפי שהוא כיום, "אני כתבתי מאמר על הר נוף, על היום הנורא, וכולם זכרו כל פרט שקרה. זה פיגוע שלנו וזלזול לכל השכונה שרוצים למחוק את השם של השכונה. כתבתי ספר באנגלית על השנה שבעלי היה בקומה, ומה הם רצו שהשם יהיה? 'טרור ואמונה בהר נוף', כי זה שם ידוע בחוץ לארץ".

ראש העיר משה ליאון השיב לה בתגובה: "אני רוצה לומר שאנחנו זוכרים את זה היטב, את אותו בוקר נוראי, הנרצחים הם בליבנו עד היום הזה, ואנחנו ניקח אל כל מה שאמרת ונחליט בהמשך".

תושב נוסף מהשכונה דיבר על התנגדות התושבים להחלפת השם: "אני בחרתי בך ראש העיר כמו הרבה הר נופים, אנחנו סומכים עליך שתתמוך בנו חזרה. בן אדם מהר נוף ייצג את עצמו בשם נציג מהעירייה, אמר או שתקבלו את השם 'הר נוף יוסף' בצורה יפה או 'הר נוף יוסף' בצורה לא יפה. אני לא יכול לומר את שמו".

התושב הוסיף לתהות: "למה משפחת הקבלן עובדיה לוי שביקשו לא לשנות את הקבלן, השארתם כפי שהוא ביקש? אחרי זה גם בסילוואן לא החליפו שם כדי לא לפגוע בהם, אבל כשאנחנו מבקשים אנחנו נתקלים בחומה. למה אנחנו צריכים להתחנן ולעשות הכל כדי שלא יחליפו. זה זלזול בשמו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, זה חוסר אחריות, תרדו מהעניין הזה. הרב דוד יוסף אמר לי 'לא בשום פנים ואופן', שם השכונה לא ישתנה, אני דואג לזה".

ח"כ יואב בן צור מש"ס, תושב השכונה, דווקא בעד החלפת השם: "נאות יוסף זה גם על שמו של הרב אלישיב, שני ענקי רוח גדולים שקמו לציבור. אם אני נוסע בשדרות רבין אני מזדהה עם רבין? עשרות אלפי אנשים גרים בשכונה, קומץ לא גדול מתנגד ליוזמה. ראש העיר ימצא את דרך הביניים. הם מתהדרים שלא רוצים לפגוע בשמו של הרב עובדיה. חדלו לכם. אני מדבר כתושב הר נוף ולא כדמות פוליטית".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ראש העיר שמע בקשב רב את התושבים ובסיום הישיבה ביקש לעכב את החלטת וועדת השמות עד לקבלת מתווה שיכבד וינציח את גדולי התורה מרן הרב יוסף שלום אלישיב ומרן הרב עובדיה יוסף מחד ואת רצון התושבים מאידך.

"מתחילת הדרך הבהיר ראש העיר כי לא יעשו צעדים בלי שיתוף ציבור תושבי שכונת הר נוף, ובחודשים האחרונים נערך הליך מסודר של שיתוף הציבור בשכונה. לאחר שמיעת כל הגורמים הנוגעים בדבר, ביקש כאמור ראש העיר שהות ובתקופה הקרובה תתקבל החלטה סופית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר