המדריך השלם

כל מה שרציתם (או לא רציתם) לדעת על נגיף הקורונה

כל המידע המדויק על נגיף הקורונה: איך נדבקים במחלה הקטלנית? מה התסמינים שלה? כיצד יש לנהוג אם פגשתם מישהו חולה? ומהו בידוד בית? כל התשובות - בפנים (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

משרד הבריאות מזהיר היום (שני), מפני מידע לא מדויק שמועבר ברשתות ושר הבריאות אף פנה לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל המשטרה על מנת שיפעל כנגד מפיצי ה"פייק ניוז" בנוגע לנגיף הקורונה.

המידע שלפניכם, הוא המידע הרשמי של משרד הבריאות בנוגע לנגיף הקטלני

מהו נגיף (וירוס) הקורונה?

נגיפי הקורונה הינם משפחה גדולה של נגיפים הידועים כגורמים למחלות בבעלי חיים ועלולים לגרום גם לתחלואה בבני אדם. את שמם הם קיבלו עקב הדמיון שלהם במיקרוסקופ אלקטרוני לכתר (קורונה בלטינית).

חומרת הפגיעה בבני אדם משתנה בין הנגיפים השונים במשפחה ונעה ממחלה קלה כגון הצטננות, למחלות עם הסתמנות קלינית קשה, הפוגעות בריאות וגורמות לאי ספיקה רב מערכתית כגון, התסמונת הנשימתית המזרח התיכונית (MERS) והתסמונת הנשימתית החמורה (SARS).

מהו נגיף הקורונה novel coronavirus 2019?

נגיף הקורונה לא זוהה בעבר כגורם למחלה בבני אדם.

במהלך דצמבר 2019 הוא החל לגרום לצבר תחלואה בדלקת ריאות בעיר ווהאן אשר במחוז חוביי במרכז סין, ולאחר מכן תוארה התפשטות של התחלואה למחוזות אחרים בסין וכן למקומות אחרים בעולם.

מבין כל נגיפי הקורונה אשר גורמים למחלה בבני אדם, נגיף ה-SARS אשר גרם למחלה קשה בשנים 2003/4, הוא הדומה ביותר לנגיף מבחינת הרכבו הגנטי.

בתאריך 11.2.20 ארגון הבריאות העולמי החליט להעניק שם רשמי לנגיף SARS-CoV-2, ולמחלה שהוא גורם COVID-19.

כיצד בני אדם נדבקים?

הרוב המכריע של החולים הראשונים באירוע עבדו או ביקרו בשוק בעלי חיים ופירות ים בווהאן. מכאן עלתה הסברה כי הנגיף עבר מבעלי חיים לאדם. עד כה לא זוהה בוודאות איזה בעל חיים.

ישנה העברה של הנגיף מאדם לאדם, ככל הנראה בחשיפה להפרשות מדרכי הנשימה בעת עיטוש או שיעול.

טרם הוברר עד כמה המחלה מדבקת, אך בשלב זה נראה כי רמת הדבקה דומה לפחות לזו של נגיף השפעת.

עדיין לא ברור האם אנשים יכולים להדביק לפני הופעת תסמינים, מצב שמוכר ממחלות נגיפיות אחרות.

מהם תסמיני המחלה?

סימני המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה דומים לאילו של שפעת: חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה.

למעשה, לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות.

המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות. אחוז הסיבוכים הקשים מכלל הנדבקים טרם הוברר.

איך מאבחנים את המחלה?

אבחנת המחלה נעשית באמצעות בדיקה מעבדתית המתבצעת מדגימה של הפרשות מדרכי הנשימה.

מופנים לבדיקה אבחנתית רק אנשים החשודים לחשיפה בנגיף המפתחים סימנים קליניים מתאימים.

דגימה נשלחת רק דרך רופא מטפל בבית חולים בלבד ובאישורו של רופאי מחוזות משרד הבריאות. אין אפשרות לבצע את הבדיקה באופן פרטי.

עד כמה חמורה המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה?

הידע הקליני אודות המחלה החדשה לא שלם. הנתונים המפורסמים מסין מצביעים על כך שברוב המקרים מדובר במחלה קלה. עד 20% מהחולים המאובחנים מפתחים סיבוכים ושיעור התמותה הינו כ-2% מהחולים. ניתן להניח כי לא כל החולים בסין מאובחנים.

לא ברור גם מהם גורמי הסיכון לפתח מחלה קשה. על פי המידע כעת, נראה כי המחלה קשה יותר בקרב מבוגרים ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות.

כמה אנשים מתו מהמחלה עד עתה ומה המצב בסין?

על פי המידע הסיני הרשמי, נכון ליום ראשון ה-23 לחודש פברואר בשעה 24:00, נרשמו כ-77,150 מקרי הדבקה בנגיף הקורונה החדש, עלייה של כ-409 מקרים לעומת אתמול, כוללת 398 מקרים במחוז הוביי. מתוכם כ-2592 חולים נפטרו, וכ-24,734 חולים נרפאו ושוחררו לביתם עד כאן.

49,824 חולים מקבלים טיפול רפואי בבתי החולים, ומתוכם מצבם של כ-9915 חולים הוא חמור.

נכון לרגע זה קיימים עוד כ-3434 מקרים בהם קיים חשד להדבקות.

מחוץ לסין מתו עד כה 24 מהנגיף: 8 באיראן, 7 בדרום־קוריאה, 4 ביפן (כולל 3 באוניית ה"דיימונד פרינסס"), 3 באיטליה, 1 בצרפת, 1 בפיליפינים (שיעור תמותה של כ־3.3%).

האם קיים טיפול למחלה הנגרמת על ידי נגיף קורונה?

אין טיפול ספציפי למחלת נגיף הקורונה. עיקר הטיפול בחולה הינו תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל.

האם קיים חיסון נגד נגיף הקורונה?

לא קיים חיסון נגד הנגיף. מספר קבוצות ברחבי העולם מנסות לפתח חיסון, אך אין לצפות לחיסון יעיל בתקופה הקרובה.

האם יש מניעה לנסוע לסין?

על פי המלצות משרד הבריאות אין להגיע למחוז חוביי כולל העיר ווהאן ויש להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין היבשתית.

מהן ההמלצות לנמצאים בסין?

אם נמצאים בסין, מומלץ:

להתעדכן באופן שוטף לגבי פעילות המחלה בערים אחרות בסין והנחיות השלטונות המקומיים.

להימנע ממגע עם בע"ח חיים או מתים והימנעות משהייה בשווקי בעלי חיים.

להימנע מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה.

להקפיד על שיעול ועיטוש למרפק.

להקפיד על רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי על בסיס אלכוהול לעיתים קרובות ולאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו.

להימנע משהיה בלתי-הכרחית במוסדות בריאות.

ומה לגבי יעדים אחרים במזרח הרחוק?

מומלץ לשקול את נחיצות הנסיעה להונג-קונג, מקאו, טאיוואן, יפן, דרום-קוריאה, תאילנד וסינגפור.

בכל מקרה, מומלץ להתעדכן באופן שוטף בדיווחים על מצב התחלואה באזור, ובהנחיות משרד הבריאות, משרד החוץ והשלטונות המקומיים בכל יעד.

אם הוחלט לנסוע, יש להקפיד הקפדה יתרה על כללי ההיגיינה בזמן השהייה כפי שמומלץ לנוסעים לסין.

ויעדים אחרים בעולם?

נכון להיום, אין מניעה לנסוע ליעדים אחרים, אך המצב דינאמי והנחיות משרד הבריאות, משרד החוץ והשלטונות המקומיים בכל יעד יכולים להשתנות בהתאם להתפתחויות, ומומלץ להתעדכן בהן באופן שוטף.

מי שהיה בטאיוון, איטליה או אוסטרליה ב-14 הימים האחרונים ומפתח תסמינים של מחלה צריך לפעול לפי הוראות המשרד ולהיבדק.

נודע לי שהייתי במגע בחו"ל עם אדם שאובחן כחולה במחלת נגיף הקורונה החדש, מה לעשות?

במקרה של מגע הדוק עם חולה מאומת במחלה יש להיכנס לבידוד בית על פי ההנחיות ולדווח על כך למשרד הבריאות כמחויב על פי חוק באמצעות טופס מקוון או המוקד הטלפוני "קול הבריאות" 5400*. במקביל יש לפנות טלפונית לרופא המטפל או למוקד קופת החולים להתייעצות. אילו הוחלט לגביהם שאכן היו במגע הדוק נדרשים לפעול לפי אותן הנחיות המומלצות לחוזרים (ראה טבלה לעיל).

אדם ששהה במגע הדוק עם חולה מאומת או שהה סין, הונג קונג, תאילנד, יפן, סינגפור, דרום קוריאה, טאיוון, איטליה, אוסטרליה או מקאו ובתוך 14 יום מהמגע עם החולה המאומת או מהחזרה מאחד היעדים האמורים, הופיעו אצלו: חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר. על מי שעונה לקריטריונים אלה יש לפנות למוקד 101 של מד"א (לא להגיע למרפאת קופת חולים ולא לחדר מיון). במידת הצורך יגיע פרמדיק לבדיקות מעבדה לביתכם ולהמשך טיפול, על פי החלטת הרופא.

מהו בידוד בית?

מטרת בידוד הבית הינה עצירת ההדבקה ומניעת מחלת הקורונה בישראל. לשם כך נדרשת הימנעות מכל שהיה במקומות ציבוריים וכן הגנה על שאר בני הבית. הבידוד הוא על פי צו מנכ"ל משרד הבריאות ונמשך עד שחלפו 14 ימים מאז היציאה האחרונה מסין, הונג, מקאו, סינגפור, תאילנד, קוריאה הדרומית, יפן או מהמגע האחרון עם חולה מאומת. על פי החוק יש להודיע על כניסה לבידוד בית למשרד הבריאות באמצעות טופס מקוון או המוקד הטלפוני "קול הבריאות" 5400*.

במקרה של הופעת חום, שיעול או קוצר נשימה, יש לפנות למוקד 101 של מד"א (לא להגיע למרפאת קופת חולים ולא לחדר מיון). במידת הצורך יגיע פרמדיק לבדיקות מעבדה לביתכם ולהמשך טיפול, על פי החלטת הרופא.

הבידוד לא חל על מי שהיה במקומות אלה במסגרת טיסת המשך (קונקשן) בלבד.

כיצד מתבצע בידוד בית?

הנחיות לאדם שבבידוד:

  • אין לצאת מהבית.
  • יש לשהות בחדר נפרד מאוורר היטב עם דלת סגורה. יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר ככל הניתן, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסכת אף-פה או בבד. במידה וישנם מספר מבודדים באותו משק בית, הם יכולים לשהות יחד באותו חדר. במידה וכל בני הבית נדרשים לבידוד, אין כל מגבלות מיוחדות בתוך הבית.
  • צריך לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי לפני ואחרי הכנת אוכל, לפני אכילה ולפני ואחרי שימוש בשירותים. במידה ועל הידיים יש לכלוך נראה לעין, יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי. עדיף להשתמש בניירות חד-פעמיים לייבוש הידיים.
  • במידת האפשר, יש להשתמש בשירותים נפרדים.
  • יש להקפיד על כיסוי הפה והאף בעת עיטוש או שיעול, בעדיפות אל תוך מטפחת חד פעמית או מרפק מכופף. זאת על מנת למנוע את פיזור הנגיף. מיד לאחר מכן, יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי.
  • אם הופיעו חום או תסמינים נשימתיים, ובכל בעיה רפואית, יש ליצור קשר טלפוני עם המרפאה או עם מוקד קופת החולים המבטחת. במקרה הצורך ניתן לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, אך יש ליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על הגעת חולה ששהה בסין, הונג-קונג, מקאו, סינגפור או תאילנד, קוריאה הדרומית או יפן. בכל מקרה של פנייה למוקד רפואי יש לכסות את הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

הנחיות כלליות:

  • מומלץ לצמצם את מספר האנשים שלא מבודדים הנמצאים בבית הנכנסים לחדר הבידוד, עם עדיפות לאדם אחד בריא ללא מחלות רקע.
  • אין להכניס מבקרים לבית.
  • יש לבדוק שאזורי הבית המשותפים כגון מטבח ושירותים מאווררים היטב.
  • בכניסה לחדר הבידוד מומלץ לכסות את הפה והאף, בעדיפות עם מסכת פה-אף אך אפשר להשתמש גם בבד.
  • מומלץ להשתמש בכפפות חד פעמיות בכל מגע עם המבודד וסביבת חדר הבידוד כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.
  • מומלץ להימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף, ובמיוחד הפרשות מהפה, דרכי הנשימה שתן וצואה של המבודד.
  • יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי אחרי כל מגע עם המבודד או עם סביבתו, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים. יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי במידה ועל הידיים יש לכלוך נראה לעין.
  • יש לנקות ולחטא כל יום משטחים כגון שולחן ליד המיטה, מסגרת המיטה ורהיטים נוספים בחדר הבידוד עם חומר חיטוי ביתי רגיל (על בסיס סבון או אלכוהול).
  • יש לאחסן את כל כביסת המבודד בשקית ייעודית בחדר הבידוד עד למועד הכביסה. הכביסה תעשה עם סבון כביסה רגיל.
  • מוצרים חד פעמיים כגון כפפות, ממחטות אף, מסכות וכל פסולת אחרת יש להשליך לתוך שקית ייעודית בחדר הבידוד. יש לסגור היטב את השקית לפני הפינוי לפח האשפה.
  • יש להימנע משימוש משותף עם המבודד בחפצים העלולים להעביר את הנגיף, כגון: מברשת שיניים, סיגריות, כלי אוכל, מגבות, מצעים וכד'. ניתן לשטוף כלי אוכל במים וסבון כלים.
  • על כל בני הבית להקפיד על שטיפת ידיים באופן תכוף.

מה המגבלות על בני בית של אדם השוהה בבידוד?

במידה ותנאי הבידוד נשמרים, בני ביתו של מי שנמצא בבידוד יכולים להמשיך בשגרת חייהם ללא כל מגבלה.

מי יפצה את השוהה בבידוד בית על ההיעדרות מהעבודה?

היעדרות מעבודה תחשב היעדרות בשל מחלה בכפוף להצגת אישור על מועד עזיבת סין, הונג קונג, מקאו, סינגפור או תאילנד, קוריאה הדרומית או יפן. תעודת מחלה גורפת נמצאת באתר משרד הבריאות, אין צורך לפנות לרופא המשפחה לקבלת אישור מחלה בגין היעדרות.

מה לגבי מזון, משלוחים ומוצרים המגיעים מסין האם יש בהם סיכון?

על פי המידע הקיים כיום, נגיפי קורונה אינם מועברים באמצעות חפצים או מזון, ולא דווח על העברת המחלה בדרך זו.

מה המצב בישראל בנוגע לנגיף הקורונה?

נכון לעכשיו לא אובחן חולה בנגיף הקורונה החדש בישראל! לפיכך, מדיניות משרד הבריאות היא לנסות למנוע את כניסת הנגיף לישראל ובמידה ויהיו מקרי תחלואה – למנוע הדבקה מקומית. לכן המליץ משרד הבריאות על סגירת מעברי הגבול למי ששהה בסין עד 14 יום לפני הגעתו לישראל ואינו תושב ישראל, והורה על בידוד בית למי שנכנס לישראל ושהה בסין, הונג-קונג, מקאו, סינגפור, תאילנד, קוריאה הדרומית ויפן במהלך 14 ימים לפני כניסתו.

משרד הבריאות עוקב אחר האירוע מתחילתו, נמצא בקשר עם ארגון הבריאות העולמי ועם רשויות בריאות בעולם, הוציא הנחיות למערכת הבריאות ולציבור הרחב להתמודדות עם הגעה אפשרית של הנגיף לישראל, ומעדכן אותן בהתאם למידע המצטבר על המחלה והנגיף. מערכת הבריאות ערוכה לזהות מקרים חשודים, לבודד אותם, לאבחן אותם ולטפל בהם.

בישראל יש שני חולים בבידוד, שהגיעו מספינת ה'דיימונד פרינסס' עליה שהו ביפן וככל הנראה בה נדבקו בנגיף.

לאחר שדווח, כי אצל 9 תיירים מדרום־קוריאה שביקרו בישראל בין 8 בפברואר 2020 ל־15 בפברואר 2020 אובחן נגיף הקורונה לאחר שחזרו לארצם (בינתיים התברר שכבר 18 מחברי הקבוצה חלו במחלה). כל מי שהיה במגע הדוק עם הצליינים האלה (במרחק של פחות משני מטרים במשך 15 דקות לפחות) במועדים ובמקומות שמפורטים למטה נדרש להיכנס לבידוד בית למשך 14 ימים מאז המגע האחרון איתם. כפי שצוין קודם לכן, יש לדווח על כל כניסה לבידוד בית באמצעות טופס מיוחד או באמצעות מוקד "קול הבריאות" במספר 5400*.

כל מי שהיה במקומות ובזמנים הרלוונטיים שמצוינים למטה, אך לא בא במגע הדוק עם חברי המשלחת הקוריאנית, אינו נדרש להיכנס לבידוד, אך מתבקש לשים לב להופעה של סימני מחלה (כאמור, חום של יותר מ־38 מעלות, שיעול או תסמינים נשימתיים אחרים). אם מופיעים תסמינים כאלה, יש לפנות לקבלת עזרה רפואית בהתאם להנחיות באתר של משרד הבריאות.

המקומות בישראל שבהם שהו הצליינים מדרום־קוריאה לפי תאריך

8.2 - מלון מגדל דוד בנתניה ומלון גלרי לאחר 20:00.

9.2 - מלון מגדל דוד בנתניה, הגן הלאומי בקיסריה, מלון גבריאל בנצרת, כנסיית הבשורה, כנסיית המשפחה הקדושה, כפר הנופש עין־גב.

10.2 - כפר הנופש עין־גב, מסעדת תנורין, כנסיית הבכורה של פטרוס הקדוש, כנסיית הלחם והדגים, כפר נחום.

11.2 - כפר הנופש עין־גב, מלון דיוויד ים המלח.

12.2 - מלון דיוויד ים המלח, מצדה, פארק תמנע, מלון לאונרדו בבאר־שבע.

13.2 - מלון לאונרדו בבאר־שבע, הפארק הלאומי בבאר־שבע, מערת המכפלה בחברון, מלון גרנד קורט בירושלים.

14.2 - מלון גרנד קורט בירושלים, אתרים על הר הזיתים בירושלים (בית פגי, כנסיית העלייה, כנסיית אבינו שבשמיים, כנסיית דומינוס פלוויט, כנסיית גת שמנים, קבר מרים) ואתרים על הר ציון (חדר הסעודה האחרונה, כנסיית דורמיציון, כנסיית פטרוס אין גליקנטו).

15.2 - מלון גרנד קורט בירושלים, מסעדת ג'רוזלם גולד, כנסיית יוחנן המטביל וכנסיית הביקור (בעין־כרם), כנסיית אן הקדושה (סנטה אנה), מלון גולד, בריכות הצאן, כנסיית הקבר.

למי מותר להיכנס לישראל?

הכניסה לישראל מותרת לכל אזרח או תושב ישראלי. הכניסה נמנעת מאנשים שאינם אזרחים או תושבי ישראל ושהו בסין ב-14 הימים טרם הגעתם. נכון לעכשיו, לא נסגרו מעברי הגבול עבור מי ששהה ביעדים אחרים.

החל מהבוקר (שני 24.2) תימנע כניסה של מי שאינם תושבי או אזרחי ישראל ואשר שהו בדרום קוריאה ויפן ב-14 הימים טרם הגעתם לישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר