'עושק שחור'

כתב אישום הוגש נגד הרב אליעזר ברלנד

כתב אישום הוגש נגד מנהיג קהילת 'שובו בנים', הרב אליעזר ברלנד, במסגרת פרשת 'עושק שחור'. מעצרו של הרב הוארך בביהמ"ש עד להחלטה אחרת; הדיון הבא ביום חמישי (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ה' באדר תש"פ | 01.03.20
הרב ברלנד בביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לבית משפט המחוזי בירושלים הוגש הבוקר (ראשון) על-ידי פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום נגד מנהיג קהילת 'שובו בנים', הרב אליעזר ברלנד, במסגרת חקירת פרשת 'עושק שחור'.

במקביל, הוגשה בקשה להארכת מעצרו של הרב עד לתום ההליכים ולאחר דיון בבקשה החליט ביהמ"ש להאריך את מעצרו עד להחלטה אחרת. הדיון הבא יתקיים ביום חמישי.

בכתב האישום מיוחסות לרב מספר עבירות, בהן: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק, וכן עבירה של ניסיון לשידול חבלה חמורה.

בכתב האישום נטען כי הרב שהיה מוכר ונערץ בקרב קהילתו ומעבר לה, "פעל באופן שיטתי להוציא סכומי כסף מאנשים אשר היו שרויים במצוקה" ופנו אל הרב לעזרה ולהצלה. עוד נטען כי הרב ועוזריו יצרו מצגי שווא כלפי הפונים, באמירות והבטחות, באמצעותם, הפיק וניסה להפיק הכנסה כספית של מיליוני שקלים.

עו"ד אביחי יהוסף, פרקליטו של הרב ברלנד

עו"ד אביחי יהוסף, ממשרד "חדד רוט שנהר", פרקליטו של הרב ברלנד, אמר לאחר הדיון כי "כתב האישום לא מגלה עילה, ביום חמישי הקרוב נפרק את כל הטענות בכתב האישום, כאשר כל המטרה של כתב האישום וכל המטרה של מה שנעשה כאן היום זה להשאיר רב קשיש בן 82, חולה מאוד, במעצר".

מנחם מלכה, מקורבו של הרב ברלנד, אומר ל'כיכר השבת': "בושה למדינת ישראל שהיום הגישו כתב אישום נגד רב בן 82, שיש לו אלפי חסידים, שכל מה שמאשימים אותו שהוא נתן ברכות לאנשים, שבאו לבקש ממנו ברכות וקיבל כסף למוסדות שלו וחילק כסך לצדקה.

מנחם מלכה מגיב לכתב האישום

"הזוי מה שקורה פה היום, יהודי בן 82, חולה, שרוצים להכניס אותו עד תום ההליכים על תיק כלכלי, היכן שמענו דבר כזה? הציבור החרדי חייב להתעורר ולהבין שהיום זה הרב ברלנד מחר זה יהיה כל הרבנים, זה נורא ואיום. נעשה פה עוול נוראי".

מי שניהל את החקירה של הפרשה היה צוות מיוחד (צח"מ. ח"ג) שהוקם על-ידי מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון ידיד, שהיה זה שנתן את האישור לפתוח בחקירה. החקירה התנהלה בפיקודו של סנ"צ דורון בן אמו, במשטרת מרחב ציון.

פרקליטיו של הרב ברלנד מגיעים לביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

החקירה המורכבת החלה לפני מספר חודשים, באופן סמוי. כאשר החזיקו החוקרים במספיק פרטים, הם ערכו את גל המעצרים הראשון. כעבור זמן מה, לפני כשלושה שבועות, הם פושטים לפנות בוקר על בית מדרשו של הרב, ועוצרים אותו באמצע מסירת שיעור.

במשטרה טענו לאורך כל הדרך כי החשודים הצליחו לחמוק מעיני המשטרה והתקשורת ופעלו באופן מחושב, שיטתי ומאורגן, כאשר לדבריהם רק בשנתיים האחרונות הוגשו כ-200 תלונות על מגוון עבירות נגד אנשים המשויכים לקהילה.

הרב ברלנד בביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר )
הרב ברלנד בביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר )
הרב ברלנד בביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר )
הרב ברלנד בביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר )
הרב ברלנד בביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר )
הרב ברלנד בביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר )

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר