ההשפעה הכלכלית של הקורונה

נכנסתם לבידוד, האם תקבלו החזר על הפסד ימי העבודה?

כמעט מאה אלף ישראלים ייאלצו לשהות בבידוד בשל ההנחיות החדשות של משרד הבריאות למניעת התפשטות הקורונה - ויש לכך משמעות כלכלית גדולה למבודדים • 'כיכר השבת' מגיש שו"ת (בארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

נגיף ה'קורונה' הולך ומתפשט, ונכון לשעות אלו (רביעי) יש כמעט מאה אלף ישראלים שנכנסו לבידוד, כחלק מהנחיות משרד הבריאות למניעת התפשטות הנגיף.

מטבע הדברים, צצות שאלות רבות בנוגע לתחום העבודה. מה עליכם לעשות, האם תקבלו כסף על ימי הבידוד, האם זה ירד מחשבון ימי מחלה וכו'.

לצורך כך, פנה 'כיכר השבת' אל עו"ד שי בן-נתן, ממשרד עו"ד חדד רוט שנהר ושות', שענה על כל השאלות הבוערות.

אדם שנמצא בבידוד בגלל ה'קורונה' - מי אמור לשלם לו על הפסד ימי העבודה? האם אפשר להוריד מחשבון ימי מחלה, והאם אפשר בכלל להשתמש בחשבון ימי מחלה?

"עובד שנאלץ להימצא בבידוד עקב חשש שנדבק בנגיף ה"קורונה" ייחשב כמי שנעדר מעבודתו עקב מחלה ויהיה זכאי לתשלום דמי מחלה. עבור היום הראשון לא יקבל תשלום. עבור היום השני יקבל 50% משכרו. עבור היום השלישי יקבל 50% משכרו. החל מהיום הרביעי יקבל תשלום בגובה שכר מלא".

ומה קורה אם במקום העבודה נהוג לשלם ימי מחלה מהיום הראשון?

"במקרה ומקום העבודה נהוג לשלם שכר מלא מהיום הראשון להיעדרות, יקבל העובד תשלום לפי הנהוג במקום העבודה".

עו"ד שי בן-נתן. ממשרד עו"ד חדד רוט שנהר ושות'

"על-פי פרסומים בתקשורת, עובד ששהה בבידוד יקבל תוספת של 14 ימי מחלה למכסת ימי המחלה שצבר עד כה. משמעות הדבר היא שהיעדרותו לא תנוכה ממכסת ימי המחלה שצבר עד כה. הזכאות לתוספת ימי מחלה אמורה להינתן במסגרת צו של שר הבריאות. צו זה טרם ניתן".

אם לעובד אין מספיק ימי מחלה, החופשה הכפויה תהיה על חשבונו?

"כל עוד לא פורסם אחרת, ינוכו ימי ההיעדרות של העובד ממכסת ימי המחלה שצבר. אם אין ברשות העובד מספיק ימי מחלה צבורים, ימי ההיעדרות ינוכו משכרו (כלומר, הוא לא יקבל שכר עבור ימי ההיעדרות שמעבר לימי המחלה שברשותו)".

במידה והמעסיק מחייב לבוא למרות הקורונה, מה עלי לעשות?

"אסור למעסיק לדרוש מהעובד להגיע לעבודה כאשר הוא נמצא בבידוד ואסור לו לאפשר לעובד להיכנס למקום העבודה, אפילו אם העובד מעוניין בכך".

האם מעסיק יכול לפטר עובד שלא מגיע בגלל קורונה האם המעסיק יכול לפטר אותו (בדומה למילואים).

"עקרונית כן - ככל שהפיטורים אינם קשורים למחלת העובד המפוטר עצמו. זה אסור. אבל אם המגיפה גורמת להפסקת פעילות כלכלית שהיא חיצונית לעובד והמעסיק מעוניין לחסוך בהוצאותיו - מותר, בכפוף להוראות הדין (שימוע, הוראות בהסכמים קיבוציים וכיוב')".

כך סופרים את קלפיות הקורונה

"המעסיק יכול שלא לאפשר לעובד חופשה ואם העובד נעדר מעבודתו ללא אישור - זוהי עילה לפיטורים. בנוסף, מאחר והנחיות משרד הבריאות אינן מחייבות בידוד, המעסיק אינו יכול למנוע מעובדים להגיע לעבודה (גם אם הקולגות מבקשים זאת וחוששים לעבוד במחיצת עובד פלוני). המעסיק יכול לבקש מהעובד לעבוד מהבית, ואם העובד יסכים לכך, זה כמובן מותר".

האם אל על או כל חברה מסחרית אחרת מותר לה לפטר עובדים - בגלל מיעוט העבודה בשל הקורונה?

"עקרונית מותר. אך הכל צריך להיות בהתאם להסכמים הקיבוציים שחלים עליהם. הם ככל הנראה יצטרכו להתייעץ עם ועד העובדים ועם הארגון היציג. זה לא תשובה של כן ולא- עקרונית מותר, מעשית יהיה לה קשה".

האם מעביד יכול לדרוש מהעובד שלא ייסע לחו"ל כדי שלא יכנס לבידוד, ואם הוא כן נוסע האם מותר לו לפטר אותו.

"לא יכולים למנוע (יש חופש תנועה). יכולים לפעול כפי שכתבתי אם העובד נוסע. יכולים לסרב לקבל לעבודה עובד שצריך להיות בבידוד".

"מעסיקים גם אינם יכולים לחייב עובדים לטוס לחו"ל לצרכי עבודה למדינות לגביהן פרסם משרד הבריאות אזהרת מסע. לגבי יתר המדינות, יש להפעיל שיקול דעת בהתאם להנחיית משרד הבריאות ולשקול את נחיצותן של נסיעות לחו"ל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר