ההיסטוריה חוזרת

חשיפה: מה עשו בפולין שמגפת הטיפוס התפרצה בבית הכנסת?

בימים אלו שנגיף ה'קורונה' מתפשט, מסמכים היסטוריים שנתגלו לראשונה בארכיון הג'וינט, חושפים את אמצעי ההגנה במניעת התפשטות מגפת הטיפוס בשנת 1921 בפולין (עולם)

(צילום: ללא קרדיט)

בימים אלו שכולנו מלאי דאגה לנוכח התפשטות נגיף ה'קורונה', מסמכים היסטוריים שנתגלו לראשונה בארכיון הג'וינט, חושפים את אמצעי ההגנה במניעת התפשטות מגפת הטיפוס בשנת 1921 בפולין.

על פי המסכמים שנחשפו בשנת בשנת 1921, התפרצה בעיירה מושצ'יסקה שהייתה בשליטת פולין וכיום נמצאת בשליטת אוקראינה, מגיפת הטיפוס. בעיירה חיו 2,800 יהודים שהיו יותר משליש מתושבי העירייה.

חקירה שביצעה משלחת של רופאים שכללה רופא מטעם הג'וינט, העלתה שמקור ההדבקה הוא בית הכנסת המקומי אליו הגיעו 4 יהודים שנמלטו מאוקראינה ונשאו את נגיף הטיפוס.

המשימה הראשונה הייתה אז כמו היום לבודד את האזור הנגוע ולהטיל עליו סגר. בית הכנסת נסגר החניות נסגרו נאסרה התקהלות במרחב הציבורי ונעשו צעדים דרסטיים לשמירה על היגיינה של הקהילה והרחובות.

התפשטות המחלה הביאה לקריסה של אנשי הרפואה במקום שנאלצו להסתייע בסיוע רפואי מבחוץ. בשל המספר הרב של החולים היהודים במגיפה, שיגר ארגון הג'וינט למקום משלחת גדולה של אנשי רפואה מטעמו שהסבה את בית הספר המקומי לבית חולים זמני. הקמת בית החולים והסגר הביאו בסופו של יום להכלה של המחלה ולמיגורה הסופי.

אולם המחיר בנפש היה כבד על פי הדו"ח שהוגש בסיום המחלה 18 אנשים נספו במחלה. חלק מן הנספים נמנו על הקהילה היהודית שהייתה הראשונה להידבק בנגיף. מהמסמכים עולה כי רב בית הכנסת נדבק אף הוא בנגיף.

בדומה להיום גם כך היה בעבר, המבוגרים בקהילה היו חשופים יותר להידבקות וחלילה גם למקרים קשים של המחלה ומוות.

הרב יצחק טרכטינגוט מנהל תכניות חרדים בג'וינט ישראל: 'המסמכים הללו מרתקים לאור העובדה שאנחנו רואים כמה השמירה על הכללים הצילה חיים לפני 100 שנה ויכולה להציל חיים גם היום. בשעות הקשות הללו אנו בג'וינט ישראל עומדים לימין עולם התורה והישיבות שהם המגן של כלל ישראל'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר