ב'אולפן כיכר' • צפו

שו"ת קורונה: אתם שאלתם, הגאון הרב אופיר מלכה השיב

גולשי 'כיכר' שלחו שאלות ודילמות הלכתיות שהתעוררו בעקבות ה'קורונה' • הגאון רבי אופיר מלכה, מגדולי הפוסקים הספרדים, הגיע ל'אולפן כיכר' והשיב על השאלות החשובות • צפו בשו"ת (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

למעלה מ-400 אלף בני אדם - בעולם כולו חלו בנגיף ה'קורונה', ומעל 18 אלף כבר מתו. בישראל, מתו שלושה בני אדם מהנגיף, אלפים חלו ועשרות אלפים שוהים בבידוד.

המציאות הקשה של חיים בצל מגיפה, מייצרת לא מעט דילמות הלכתיות הנוגעות לחיי היום יום של כולנו. ביקשנו מכם, גולשי 'כיכר השבת', לשלוח את השאלות שלכם ואכן גולשים רבים נענו ושיגרו את שאלותיהם.

הגאון רבי אופיר מלכה, מגדולי הפוסקים הספרדים, מחבר סדרת הספרים 'הליכות שבת', 'הליכות מועד' ו'הליכות ברכות' וראש בית ההוראה 'הלכה למעשה', התארח באולפן 'כיכר השבת' וענה על השאלות החשובות בענייני ה'קורונה' - מבין מאות השאלות שנשלחו אלינו בימים האחרונים.

בפרקים הבאים: שאלות בענייני התפילות בבתי הכנסת, תפילה במניין בימי ה'קורונה', קריאה בספר תורה - והמסתעף, וכן שאלות בענייני התשלום לגנים ולמעונות בעקבות הנגיף ושאלות בענייני כשרות והלכה

שו"ת 'קורונה' • החלק הראשון

  • לאור המצב שלא יודעים מה ילד יום, האם אני יכולה לקנות לכתחילה חמץ לפני פסח - ולמכור במכירת חמץ, ולהשתמש בו לאחר פסח?

תשובת הרב אופיר מלכה: "בשנה זו מחמת הלחץ שכולנו נמצאים בו אפשר מלכתחילה לקנות חמץ, ולהשאיר אותו בבית ולמכור אותו במכירת חמץ לגוי, כמובן שיש לדאוג להקצאת ארון מיוחד למוצרי החמץ".

  • האם אפשר לעשות חופה פחות מעשרה או שזה מעכב?

תשובת הרב אופיר מלכה: "לכתחילה יש להשתדל שיהיו 10 אנשים, אך אם אין, יברך רק את ברכות האירוסין, ולקיים את החופה ללא ברכות הנישואין, ובהזדמנות הכי מהירה שיש, יקבץ 10 אנשים ויברכו את ברכות הנישואין".

  • האם בשבת מותר לצאת לרשות הרבים עם מסכה להישמר מה'קורונה'?

תשובת הרב אופיר מלכה: "מותר, משום שכל דבר שבא להגן על האדם, נקרא דרך לבוש, אך יש להיזהר שלא להוריד את המסכה ברחוב".

  • שאלה חשובה בעקבות הקורונה: פה משתמשים בכפפות לצאת לרחוב, בספר 'הליכות מועד' הרב הצריך הכשר לפסח לכפפות חד פעמיות, האם מועיל בפסח שישתמש וקודם הכנת המזון ירחץ ידיו?

תשובת הרב אופיר מלכה: "לא, משום שכפפות עם אבקה יכולות להכיל עמילן חיטה, ואז יוצא שהוא נהנה מחמץ בפסח, דבר שאסור".

  • אני גרה בראשון לציון וצריכה לטבול - האם יש סכנה בכך? האם יש מקווה מומלץ שמבצע חיטוי בדוק?
    ישנה שמועה כי ערכו בדיקות בכמה ערים ולא כל המקוואות נמצאו בתקן החיטוי וזאת ללא קשר לקורונה - וההקשר לקורונה מלחיץ עוד יותר. אודה לתשובה מכבוד הרב בשורות טובות ותודה רבה

תשובת הרב אופיר מלכה: "אין סכנה, ישנה הוראה של המשרד לשירותי דת להחליף את המים לאחר כל 20 טובלות, ולכן אפשר לכתחילה לטבול ללא חשש. נשים אשר בכל זאת נמצאות בלחץ יכולות להגיע ולטבול ראשונות, לפני כולן".

  • ביקור חולים: כשיש חבר טוב שחולה, לא מאומת אם זה 'קורונה', האם מותר להגיש לו עזרה, ואם כן עד כמה?

תשובת הרב אופיר מלכה: "אם יש חשש שיש לו קורונה, אל תסכן את עצמך. אם הוא צריך שמישהו יקנה לו אוכל, אפשר להניח את זה בסמוך לבית וללכת מייד, אבל אם אין לו שום תסמינים של קורונה, בוודאי שיש ללכת".

  • אבל שנמצא בשנה על אביו והוא לא יוצא מהבית בגלל הקורונה, מותר לו לשמוע שירים מחמת השעמום?

תשובת הרב אופיר מלכה: "יש אנשים שיש להם עצבות כשהם בבית, ולכן יש פסק של רבי שלמה זלמן אוירבך שמותר להם להאזין לנעימות מסוגים שונים, אך לא למוזיקה רועשת.

"אבל במידה וישנם אנשים שהגיעו עד לכדי דיכאון, מותר להם להאזין לכל סוגי המוזיקה".

  • אני בחור ישיבה ואני בשידוכים, מה לעשות בגלל המצב - להתקדם או לעצור?

תשובת הרב אופיר מלכה: "אם הוא עדיין לא התחיל להיפגש, שיעצור; אם כבר נפגש, שיתקדם כמה שאפשר".

  • האם כדאי לעלות לבית העלמין לאזכרה של 5 שנים או שעדיף לעשות אזכרה בבית בלבד?

תשובת הרב אופיר מלכה: "אפשר, אפילו לכתחילה, משום שאנחנו לא במצב של 'דבר'".

  • בגלל האיסור להיות יותר מ-10 אנשים, חוששים שמא יהיה סגר כללי. האם מותר להקדים חתונה מחשש שמא יהיה סגר כללי גם בלי להמתין שבעה נקיים אלא רק לטבול?

תשובת הרב אופיר מלכה: "להקדים חתונה באופן כללי מותר, אבל אסור בשום פנים ואופן לדלג על שבעה נקיים".

  • כבוד הרב שלום רב,
    לפני כחודשיים הזמנו אולם שמחות לחתונת בתי, לתאריך י"ט באדר. על פי החוזה שילמנו יותר ממחצית עלות האירוע. ההגבלות שהיו תקפות סמוך לאירוע, עדיין אפשרו לנו לקיים את האירוע עם מגבלה של 100 אורחים בעזרת גברים ו-100 אורחות בעזרת נשים.
    יום לפני האירוע (מוצ"ש) הוחמרו ההגבלות ונאסר על עריכת אירועים באולמי שמחות. בעלי האולם התקשרו אלינו ומסרו לנו שלא ניתן לקיים את האירוע באולם. בסופו של דבר, החתונה התקיימה בבית פרטי, בהיקף מצומצם.
    פנינו לבעל האולם, ובשלב זה הוא מסרב להחזיר את התשלום עד שיסתיים מצב החירום. השאלה - האם אנחנו זכאים להחזר התשלום או חלקו?

תשובת הרב אופיר מלכה: "מי שעוד לא שילם לאולם, לא צריך לשלם, משום שיש כאן מום במקח, ובוודאי בזמן שיש מכת מדינה, כפי שקורה עכשיו, אבל אם כבר שילמו לבעל האולם, כדאי מאד להגיע לפשרה עם בעל האולם".

מקבץ שאלות מהרב רפאל פינטו, רב קהילה בפריז צרפת:

  • שלום כבוד הרב
    אנשי הקהילה שואלים שאלות הלכתיות וקשה לי לקחת אחריות. כפי שהרב יודע המצב פה מאוד מאוד קשה, הקהילה היהודית במשבר, הקהילה מאוד נגועה בנגיף הזה השם יצילנו, יש לנו הסגר לא כמו בישראל, יותר קשה... לכן ישנם שאלות קשות עם אחריות....
    א. לפני שבוע סגרתי את שתי בתי הכנסיות שאני הרב, משום ש-80 עד 90 אחוז מהמתפללים מאוד מבוגרים ולא רציתי לסכן, ואם הם לא באים אין לי מנין בלעדיהם.... האם טוב עשיתי? (כי פה בצרפת אין מספיק מכונות הנשמה והחליטו שיבחרו להציל צעירים ולא זקנים, לכן סגרתי)

תשובת הרב אופיר מלכה: "בהחלט שעשית טוב, ולא צריך לחשוש בכלל".

  • ב. סיום מסכת לגבי תענית בכורות, האם אפשר דרך מצלמות בישיר או אסור? (אם אסור יצטרכו לצום וזה קשה)

תשובת הרב אופיר מלכה: "רבי שלמה זלמן אוירבך פוסק שאפשר, משום שאם זה נעשה בשידור חי, ואפשר אפילו לאחל מזל טוב אין בזה שום בעיה".

  • ג. הממשלה סגרה את המקוואות לגברים ומקוואות כלים. מה עושים לגבי טבילת כלים, שהיא מדאורייתא?

תשובת הרב אופיר מלכה: "אין ברירה אלא שלא להשתמש בכלים".

  • ד. אי אפשר להיכנס לבית כנסת, האם חובה עלי לשלוח גוי לנקות מחמץ או להשאיר עד שהשם ירחם?

תשובת הרב אופיר מלכה: "אם בית הכנסת יישאר סגור בוודאות למשך כל ימי חול המועד, אין צורך לנקות מחמץ".

  • מי שבבידוד מה יעשה בנוגע לחמץ בפסח? שמעתי הוראה מת"ח שעדיף שיאכל חמץ בפסח ולא יצא מהבידוד, האם הדין הוא לכל אדם ואדם גם שאינו בבידוד אשר מפחד להידבק?

תשובת הרב אופיר מלכה: "אסור בשום אופן לאכול חמץ בפסח, ואין שום צד להקל אפילו באכילת דברים שאינם כשרים בפסח".

  • הבידוד נגמר בחול המועד, האם מותר להסתפר בחול המועד? וכן מי שהיה בבידוד ויצא ממנו בעומר האם מותר לו להסתפר?

תשובת הרב אופיר מלכה: "אם כלל המספרות היו באמת סגורות, אפשר להסתפר בחול המועד, ואם הוא יכול למשוך עוד קצת עד לספירת העומר, עדיף".

  • מה הדין לגבי שימוש במגבונים בשבת לחיטוי משטחים בבית הכנסת ובבית?

תשובת הרב אופיר מלכה: "באופן כללי אנחנו מתירים שימוש במגבונים רק כדי לנקות דברים שהם במיאוס ממש, אבל בתקופה זו אפשר להשתמש במגבונים לצורך חיטוי, אך יש להיזהר שלא יהיו ספוגים מאד, כדי שלא יבוא למצב של סחיטה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר