פרק שני

תפילה במניין בימי הקורונה; שו"ת באולפן עם הגאון רבי אופיר מלכה

תפילה בבית הכנסת; תפילה ברחובה של עיר; צירוף למניין דרך המרפסות; קריאת התורה והשלמת פרשת פרה • הגאון רבי אופיר מלכה עונה על שאלות הגולשים, באולפן 'כיכר' (יהדות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

יותר מ-400 אלף בני אדם בעולם חלו בנגיף ה'קורונה', ומעל 18 אלף כבר מתו. בישראל, מתו חמישה בני אדם מהנגיף, אלפים חלו ועשרות אלפים שוהים בבידוד.

מציאות חדשה וקשה זו, של חיים בצל מגיפה, מייצרת לא מעט דילמות הלכתיות הנוגעות לחיי היום יום של כולנו, בעקבות ההגבלות ההכרחיות שהטיל משרד הבריאות.

ביקשנו מכם, גולשי 'כיכר השבת', לשלוח את השאלות שלכם, ואכן גולשים רבים נענו ושיגרו אותן.

הגאון רבי אופיר מלכה, מגדולי הפוסקים הספרדים, מחבר סדרת הספרים 'הליכות שבת', 'הליכות מועד' ו'הליכות ברכות' וראש בית ההוראה 'הלכה למעשה', התארח באולפן 'כיכר השבת' וענה על השאלות החשובות בענייני ה'קורונה' - מבין מאות השאלות שנשלחו אלינו בימים האחרונים.

שו"ת 'קורונה' • החלק השני

1. דעתו של הרב עדיין שצריך להתפלל במניין, או שכבר לא כדאי? תודה.

ת. באופן כללי אנחנו צריכים להישמע להוראות משרד הבריאות, אבל אנחנו צריכים לדעת גם להגדיל ראש ולבחון את המצב לפי גודל המקום, ולכן על בתי הכנסת לאפשר קיום של יותר מניינים, ובכל אופן חשוב מאד להתפלל במניין.

2. שלום הרב. לא שמענו פרשת פרה כי לא היה מניין בבית הכנסת; מתי יש אפשרות להשלים את זה? כמובן שעדיין אין מניינים, השאלה היא לאחר שנצא מהמצב הזה בעז"ה? תודה.

ת. מי שלא השלים עד עכשיו שמיעת פרשת פרה, כבר לא יכול להשלים כעת.

3. שלום, ברצוני לשאול: האם בקריאת התורה יכול העולה לברך על ספר תורה אחד, והקורא יקרא בספר תורה אחר, כדי לשמור מרחק? תודה.

ת. לא. אי אפשר לברך על ספר תורה אחד, ולקרוא בספר תורה שני. יש לשמור מרחק עד כמה שאפשר, אך לא בספרי תורה

4. שלום כבוד הרב. בית כנסת שיש בו מודעות המחייבות את הציבור להקשיב להנחיות משרד הבריאות אך בפועל לא ממש עומדים בהן, האם צריך לחייב את הגבאי לסגור את בית הכנסת על מנעול?

ת. אם עוברים בצורה גסה על ההנחיות, אין ברירה אלא לסגור.

5. אנחנו מתפללים בלובי כעת בגלל הקורונה, ורציתי לשאול: כיון שאנחנו עושים מרחק בין האנשים - חלק בקומה ראשונה, חלק מחוץ לבנין וחלק בלובי - אבל כולם רואים את הש"ץ, האם זה מספיק כדי להיחשב תפילה בציבור או שצריך לפחות שיהיה מנין במקום הלובי ואז השאר מצטרפים לציבור, אם רואים אחד את השני?

תודה רבה ובשורות טובות, ממש חשוב מה שאתם עושים.

ת. לכתחילה צריך שיהיו 10 אנשים בלובי, ואז היתר בשאר המקומות יכולים להצטרף למניין, אבל בשעת הדחק ממש, יהיה אפשר לסמוך גם על צירוף ממש.

6. שלום כבוד הרב. יש קצת דעות חלוקות בנוגע לתפילה במניין. כמה שאלות בנושא.

א. האם מלכתחילה עדיף להתפלל יחיד בבית או ללכת לבית כנסת עד 10 אנשים עם מרחק 2 מטר לפחות?

ת. עדיף להתפלל בבית הכנסת.

ב. אם התגלה חולה קורונה בבית הכנסת ואין בית כנסת אחר בקרבת מקום, האם יותר קל להתפלל ביחיד?

ת. לא. במידה ומדובר רק בחשש, יש להגיע לתפילה בבית הכנסת.

ג. אם יש לי אדם בבית שהידבקות בנגיף עלולה לסכן אותו (חולה אסטמה), מה עלי לעשות; להמשיך במניין עם כללי משרד הבריאות או להתפלל בבית?

תודה רבה כבוד הרב.

ת. יש מציאות של שומר פתיים ה', לכן צריך להמשיך ולהתפלל בבית הכנסת, תוך שמירה על הוראות משרד הבריאות.

7. שלום וברכה. התפללנו בשבת במניין מצומצם, שמרנו על מרחק לפי הוראות משרד הבריאות, אבל בקריאת התורה כבר לא הקפידו. עלו 7 עולים ועמדו ליד הבעל קורא. מה הפתרון שמציע הרב בשבת הקרובה? אני ראיתי להציע שכל עולה יעלה בנפרד ויקרא 3 פסוקים, יברך ויירד, שלא לפי החלוקה של העולים הכתובה בחומש. לבסוף יעלה הבעל קורא כשביעי, ויסיים את כל הפרשה עד סופה. מבקשים את דעת כבוד הרב שליט"א למציאת פתרון וכן דעת הרב לפתרון המוצע. מודים מראש.

ת. בשעת הצורך אפשר לדלג על הסדר הרגיל ולסיים בשביעי את כל הקריאה, אבל יש להיזהר בנוגע למקום בו עוצרים את הקריאה, מהבחינה של פרשה פתוחה או סתומה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר