טור דעה

טוב שהתקשורת לא מנהלת את משבר הקורונה

כל מי שצורך תקשורת ישראלית, לפני שאתם נסחפים לחרדה מלהט צרחות ה"קריסה" באולפנים, שימו לב שפשוט מטרילים אתכם. זו אינה קריסה לפי שום נתון שתסתכלו עליו (טור דעה)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

מי שצורך תקשורת בימים אלה במדינת ישראל, משוכנע שאנחנו בקריסה, שהמשבר לא מנוהל, והכל צריך לעשות אחרת. הכל רע – ראש הממשלה, שר הבריאות, החרדים, וצריך בכלל ללמוד מהעולם איך צריך לעשות אחרת. אינני יודע איזו מציאות מסקרים הכתבים והפרשנים, אך המציאות איננה רעה כלל.

זו תרבות הדיון בישראל, אנחנו תמיד ב"קריסה". וזה בשעה שמערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם. עובדתית, נתונים יבשים, תוחלת חיים בישראל היא מהגבוהות במדינות המפותחות, ותמותת תינוקות מהנמוכות במדינות המפותחות. אילו מערכת הבריאות הייתה באמת בקריסה, אזי היינו רואים את זה בנתונים. אילו תוחלת החיים הייתה נמוכה והייתה גם תמותה רחבה ולא מוצדקת – זו קריסה. אך זו איננה. כל זעקות ה"קריסה, קריסה" זו סך הכל טכניקה של ארגוני הרופאים וועדי העובדים לקבל עוד שכר. ולרוב הם מצליחים להגדיל את שכרם לא רע. התקציב גדל וגדל (כן. עובדתית, תקציב הבריאות הוכפל בעשור האחרון) והמוצר שהציבור מקבל נשאר בערך אותו דבר עם שיפורים קלים.

כעת, במשבר הקורונה, אותה התנהלות. זעקות "קריסה, קריסה, קריסה", בשעה שלפי הנתונים היבשים אנחנו באחד המקומות הטובים בעולם בהיערכות לטיפול בנגיף. כן, הסתכלו בכמות הנדבקים שהיא מהנמוכות בעולם, וגם באחוזי התמותה הנמוכים מבין הנדבקים, וגם זה במספרים הנמוכים בעולם. אלה העובדות, נעים להכיר.

כל מי שצורך תקשורת ישראלית, לפני שאתם נסחפים לחרדה מלהט צרחות הקריסה באולפנים, שימו לב שפשוט מטרילים אתכם.

כמובן, אינני אומר שהכל מושלם. אבל, וזה חשוב, אין לי שום ציפייה שמשהו יהיה מושלם. המחשבה שפרוייקט מורכב שכזה, יכול להיעשות בשלמות וללא שום פאשלה, היא פשוט מטומטמת. בכל מערכת מורכבת יש כשלים, וכמובן בניהול אירוע בסדר גודל כזה, שמתקיים ממש מהרגע להרגע כיון שאף אחד לא צפה כמוהו אך לפני חודשים ספורים. יתירה מזו, אילו לפני שנה, למשל, היה קם אדם מרחיק ראות ודורש להקצות משאבים לטיפול במקרי מגיפה רבי היקף, היו קוטלים אותו על ביזבוז כספי ציבור. ובצדק. אין טעם להקצות כספים גדולים להיערכות לאירועים שהסיכוי שיקרו הוא נמוך.

אז איך לתת ציון לניהול המשבר? שיפוט הגיוני והוגן של האירוע צריך קודם כל לקחת בחשבון את התוצאות (שהן טובות), לראות כמה טעויות נעשות מתוך כלל ההחלטות, ולבחון האם נעשה מאמץ לאתר שגיאות, ותוך כמה זמן מתקנים אותן. נכון לעכשיו, ההיערכות למשבר הקדימה את העולם כולו בכמה שבועות, ההחלטות שהתקבלו היו טובות מאד ברובן המוחלט, ואת הטעויות, בעיקר מול המגזר החרדי, עושים מאמץ לתקן.

והבה לא נשכר, אותם כתבים ואותם פרשנים שהיום קוטלים את מנהלי המערכה, ראש הממשלה ושר הבריאות, על קוצר ראות ואי מוכנות, הם אותם הכתבים שביקרו קשות את אותם הפוליטיקאים על זריית פאניקה מיותרת בציבור, שימוש בכלים דרקוניים של סגר ובידוד עבור עניין פעוט, ופגיעה בכלכלה ללא צורך אמיתי.

בימים אלה, שכולם צורכים תקשורת במנות גדושות, קחו כל אמירה ביקורתית בפרופורציה. בדקו האם אותו פרשן שופט באמת בוחן את האירועים במשקפיים ריאליות ובהגינות, או שהוא לעומתי תמיד ומחפש רק את הטעויות, מתוך רצון להיות גם תליין. אל תקנו הטרלות שווא. כי בסך הכל, המערכת, נכון לעכשיו, נותנת עבודה לא רעה בכלל. או במילים אחרות, טוב שהתקשורת לא מנהלת את משבר הקורונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר