כל מה שצריך לדעת

הסגר על החרדים בירושלים; המספרים והמגבלות הצפויות

מספרי החולים בשכונות החרדיות והעלייה במספר הנדבקים, מספרים את סיפור הסגר על השכונות החרדיות בירושלים, אך מעלות תהיות על השכונות שנותרו בחוץ • כל מה שצריך לדעת (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ח בניסן תש"פ | 12.04.20
מחסום בירושלים (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

ועדת השרים אישרה הלילה (ראשון), הטלת סגר על ארבעה רבעים בירושלים - הכוללים את מרבית השכונות החרדיות בבירה, במטרה למנוע את התפשטות נגיף הקורונה ובשעה 12:00 נפרסו 100 מחסומים בעיר והסגר יצא לדרך.

הצצה במפה מלמדת כי בפועל מדובר בעיקר בסגר על השכונות החרדיות בבירה למרות שלפי המספרים יש שכונות עם רוב חילוני, העומדות בקריטריונים להטלת סגר - ובכל זאת הן נותרו מחוץ לרשימה.

הסגר בהר נוף (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

העיתונאי אלון לוי הביא כדוגמה לכך את שכונת רחביה שתיכנס לסגר רק בין הרחובות קק"ל-רמב"ן, "כלומר רק הרחובות שמאוכלסים בחרדים", הוא כותב, "חלילה שייפגעו בחילונים של רחוב עזה. בחרו בפינצטה כל דבר שרק מריח חרדי. את שכונת רמות, שגדולה עשרות מונים וכבר מחולקת בפועל לתתי אזורים, הכניסו לסגר כולל".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הגיב לטענות הללו וכתב בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "חלק מהיכולת שלנו לצאת מהסגר היא ליצור אבחנה בין אזורי מגורים שונים. הצוות המקצועי במשרד עובד לפי 3 פרמטרים מרכזיים: מספר החולים, מספר החולים ל-100,000 נפש וקצב העליה ב-3 הימים האחרונים.

"לקריטריונים האלה, שיעוגנו בהחלטת ממשלה, נכנסות ערים, שכונות ואזורים שונים בארץ, חלקם יוכנסו בהמשך ויבוצעו שינויים והתאמות בשכונות השונות. חשוב שנדע שאין לקריטריונים צבע או שיוך מגזרי. ההחלטות מתקבלות על סמך פרמטרים מקצועיים בלבד ואנו ממשיכים ללמוד את הנתונים בשכונות תוך כדי תנועה".

הסיבה הרשמית להטלת הסגר על השכונות הוא מספר הנדבקים הגבוה בהן. ירושלים מובילה את מפת החולים הארצית עם 1959 חולים, אך יש לציין כי מספר התושבים בה הגבוה בארץ וביחסיות של מספר חולים לאלף תושבים ירושלים אינה הגרועה ביותר בישראל.

מחסום ברחוב שטראוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

נתונים פנימיים שפורסמו ב-ynet חושפים את מספרי הנדבקים בשכונות המדוברות שעליהן הוטל סגר - נווה יעקב בצפון העיר (רובע 1), רמת שלמה, רמות ורוממה (רובע 2), הר נוף שבמערב העיר (רובע 3) והשכונות החרדיות ואלו הצמודות להן במרכז העיר (רובע 5). מהנתונים עולה כי כ-75% מחולי הקורונה בעיר מתגוררים בשכונות החרדיות.

השכונה עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר היא רמות (רמות אלון), המאגדת בתוכה את רמות א', רמות ב', רמות ג', רמות ד' ורמות פולין - שם נדבקו עד אתמול 141 איש. זאת, אל מול 97 חולים לפי הנתונים שנחשפו ב-5 באפריל. שיעור החולים ברמות הוא 3.1 ל-1,000 תושבים.

בשכונת הר נוף נדבקו עד כה 138 איש, עלייה של 20 נדבקים ביחס לנתונים שנחשפו בשבוע שעבר ושיעור גבוה מאוד של 8.4 חולים לאלף איש. בשכונת רמת שלמה חל זינוק במספר הנדבקים - מ-80 ל-118 תוך פחות משבוע.

בשכונות מאה שערים, גאולה ושכונת הבוכרים, שכונות חרדיות במרכז העיר שגם הן מעתה ייחשבו "אזור מוגבל", יש יחדיו 140 חולים.

על פי הנתונים שנחשפו ב-ynet, בשיכון חב"ד 69 חולים ושיעור החולים באוכלוסייה הגבוה ביותר בעיר (17 חולים לאלף תושבים). בקריית צאנז 49 חולים, וגם שם אחוז הנדבקים גבוה מאוד - 15 נדבקים לאלף איש. שתי השכונות שייכות לרובע 5, שעליו יוטל סגר.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בראיון בלעדי

לשם ההשוואה בשכונות החילוניות התחלואה נמוכה יחסית, כך למשל בשכונת גילה הגדולה, הכוללת כ-30 אלף איש, יש בה 31 חולים בלבד (0.99 חולים לאלף איש), בשכונת פסגת זאב שבה גרים כארבעים אלף תושבים יש 43 חולים (0.8 חולים לאלף איש). גם בשכונת קריית יובל, שכונה של 22 אלף איש, רק 27 חולים (1.14).

בהודעה מטעם עיריית ירושלים ומשטרת ישראל נמסר כי בהתאם להחלטת הדרג המדיני והודעת משרד רוה"מ והבריאות, הלילה הוכרזו 4 רבעים בירושלים כאזורים מוגבלים. ההכרזה תיכנס לתוקפה היום (ראשון) בשעה 12:00 ותהיה בתוקף עד לתאריך 15.4.20 (רביעי, שביעי של פסח) בשעה 7:00 בבוקר.

עיריית ירושלים נערכה למימוש הגבלות התנועה באופן יסודי, מתוך מטרה לשמור על שגרת חיים מקסימלית לתושבים. משטרת ישראל נערכה לאכיפת התקנות החדשות שאושרו בהקשר זה.

החל מהשעה 12:00 ייפרסו בירושלים עשרות מחסומי דרכים משטרתיים בכל הכניסות והיציאות של האזורים המוגבלים. מאות שוטרים פועלים לאכיפת התקנות לשעת חירום וקיום ההנחיות בשטח גם באמצעות רחפנים ותצפיות לשליטה ואיתור חריגים.

עיקרי התקנות החדשות התקפות לגבי תושבי האזורים שהוכרזו כאזור מוגבל:

לא יצא אדם שמתגורר באזור מוגבל, אלא למטרות הבאות:

  1. קבלת טיפול רפואי חיוני שלא ניתן לקבלו בתוך האזור המוגבל.
  2. הליך משפטי שמחייב את נוכחותו.
  3. שוטר, חייל או איש צוות רפואי היוצא במסגרת תפקידו.
  4. הלוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה.
  5. העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד אל ההורה המתגורר מחוץ לאזור המוגבל בתנאים שנקבעו בתקנות.
  6. הגעה למקום עבודה שאדם רשאי לעבוד בו לפי כל דין וחזרה ממנו.
  7. צורך חיוני אחר, באישור מי שהוסמך לכך על ידי רשות החירום הלאומית.

לא יכנס אדם לאזור מוגבל, למעט:

  1. כניסת גוף הצלה, משטרת ישראל, צה"ל ושירות ההתגוננות האזרחית (למתן סיוע אזרחי).
  2. כניסת אדם המתגורר דרך קבע באזור המוגבל.
  3. כניסת איש צוות רפואי לביצוע תפקידו.
  4. כניסת עובדים סוציאלים לפי חוק ועובדי רווחה שהוגדרו בתקנות.
  5. כניסת עיתונאי ועובד מקצועות תקשורת (ובלבד שנושא תעודת לע"מ או של איגוד העיתונאים).
  6. כניסה לצורך אספקת מוצרים ושירותים חיוניים (לרבות חשמל, מים, תקשורת ופסולת).
  7. העברת קטין שהוריו חיים בנפרד על ידי אחד מהוריו לביתו של ההורה השני.
  8. כניסה לצורך חיוני אחר, באישור מי שהוסמך לכך על ידי רשות החירום הלאומית.

רשימת השכונות הנכללות באזורים המוגבלים:

  • רמות
  • רמת שלמה
  • נווה יעקב
  • הר נוף
  • גבעת שאול
  • קרית משה
  • רחביה - בין הרחובות קרן קיימת לישראל עד רחוב רמב"ן (כולל)
  • נחלאות
  • מקור ברוך
  • רוממה (רבתי)
  • עזרת תורה
  • גאולה
  • מאה שערים
  • בית ישראל
  • מוסררה
  • בית וגן
  • גבעת מרדכי

לצורך אכיפת התקנות החדשות, השוטרים יוכלו למנוע כניסה או יציאה של אדם או רכב לאזור מוגבל, לדרוש מאדם להזדהות ולעכבו, וכן להשתמש בסמכויות שיטור נוספות במקרה הצורך.

מפת הרבעים של ירושלים

בתוך כך, שר הבריאות יעקב ליצמן אמר הבוקר כי "יש לקבוע קריטריונים ברורים ושווים לכלל הערים, האזורים והשכונות בישראל ללא הקשר או זיקה לאופי האוכלוסייה. ההגדרות לפיהן יש להגביל את התנועה בריכוזים החרדיים בלבד מוטעות ומכפישות ציבור שלם שנשמע להוראות החוק והרבנים".

מלשכתו של ליצמן ציינו כי הקריטריונים לפיהם המשרד קובע איזור מוגבל הם:

1. מספר האנשים שאובחנו כחולי קורונה עולה על 50 או על מספר אחר שייקבע באופן דינמי לפי התפתחות התחלואה
2. שיעור התחלואה בקורונה ל-100,000 איש גבוה מהממוצע הארצי;
3. שיעור העלייה בתחלואה בשלושת הימים האחרונים גבוה מהממוצע הארצי.

ממשרד הבריאות נמסר, כי עפ”י קריטריונים אלו ככל שאחוז התחלואה תרד בכל עיר, בשיתוף הרשות העירונית, באמצעות החלמה ו/או הסדרת המאומתים למלוניות, כך יוסרו בהמשך הגבלות התנועה באזור המדובר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר