מבחן הקורונה // הרב אברהם בורודיאנסקי

אמונת השפחה שהייתה על הים היא האמונה לה אנו זקוקים בכל מצב בחיים והיא עומדת עתה במבחן התקופה. טור אמונה על רקע אירועי התקופה מאת הרב אברהם בורדיאנסקי (פסח)

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ישנם רגעים בחיים שמצבורי הביטחון והאמונה אותם אנו מטעינים במהלך חיינו ע"י לימוד והתבוננות מעמיקה, מגיעים לידי שימוש מקסימאלי, מעלתם של מעיינות אלו שאינם מתרוקנים על אף השאיבה המרובה מהם, נהפוך הוא ככל שגובר השימוש בהם נעשים הם כמעיין המתגבר, ובמקרה זה הַבּוֹר מִתְמַלֵּא מֵחֻלְיָתוֹ, המקורות העצמיים מספיקים להשגת המטרה.

היהודי הפשוט יעמוד בניסיונות של מסירות נפש לעיתים באופן פשטני הרבה יותר מהיהודי החוקר הלמדן והמלומד ישנם רגעים שהטל המחייה היא האמונה התמימה וכדברי רש"י על הפסוק "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" – "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר העתידות. אלא כל מה שיבא עליך קבל בתמימות, ואז תהיה עמו ולחלקו"

שנה זו תש"פ מסמלת בתוכה את הפנימיות והפנימיות של שמה הוא אכן פנימיות (ראשי תיבות תש"פ) פנימיות היא האמת האבסולוטית הבלתי נגוע, פנימיות היא הנפש העמוקה ביותר והמחוברת לשורשה העליון, עובד ה' עובד על הנפש הפנימית, וככל שהיא גדולה יותר האדם גדול יותר.

המבט אל הפנימיות איננה עבודה קלה, מבט שכזה עלול להפתיע את המביט בתוכן מפתיע ומי שטרח בערב שבת וכו', בחיים ישנם תחנות בהם אנו מביטים אל העומק, תחנת ימים נוראים, תחנת חשבון נפש, תחנת זמני צער וצוקה, תחנת יום הנישואין, ומי שזוכה גם בזמנים אחרים, החכמה היא לצלול אל העומק ולצאת בשלום וחלילה לא בדיכאון שזהו מאכל היצר הרע.

ניתן למצוא בצלילה זו אוצרות יקרים, ניתן להיחשף למסתורין, ככל שהמבט יהיה ישיר וכנה התגלית תהיה גדולה מרעישה ובעיקר בונה, זוהי צלילה שאין צורך במדי צלילה מיוחדים אך יש צורך בכוחות נפש מתוגברים.

הסבא מקלם אמר שהמבחן האמתי של האדם זה איננו שבת שהוא מענגה סביב משפחתו בטוב ובנעימים עם תפילות בבית כנסת במקומו הקבוע, המבחן האמתי הוא כאשר היהודי נמצא ביער!

יער לא חייב להיות פיזי ביערות אלא גם אדם בתוך היישוב ועם המשפחה יכול להיות ביער, היער זה מצב בחיים שהסביבה איננה טבעית לך, יער זה מצב שהאדם חש שחוקי הטבע חזקים ממנו, שהוא אפילו לא עלה נידף במרחב המופלא, יער זה זמן שהאדם חש שאם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר! שאין ערך לחיל וכוח כי אם ברוחי אמר ה'.

יער יכול להיות מצב בו בחור/ה מתבגרים וטרם זכו למצוא את זיווגם, זהו מצב קשה וכואב, החברים מתחתנים האחים הצעירים מתחתנים ואולי גם האחיינים, והזיווג טרם בא... זהו יער עבות וסבוך!!

יער יכול להיות למתמודד/ת עם מחלה נפשית או גופנית הטורדת את מנוחת נפשו, ויום ולילה לא ישבתו, מחשבה טורדת מחשבה, ועצב משיג עצב, והלב מתפוצץ מכאב!

יער יכול להיות זוג שטרם זכו לפרי בטן מייחלים ומתפללים, משתדלים ומתאמצים, מתברכים ותורמים, והישועה רחוקה מהאופק הטבעי הנראה לעין!

אבל יער יכול להיות גם להורים שבנם או ביתם חישבו את מסלולו חיים מחדש, עמלינו אלו הבנים! זה יער סבוך שתחילתו וסופו לא ידוע וספק אם קיים בכלל, זה יער שהחילוץ ממנו קשה ומסוכן בפני עצמו, יער קוצני ללא מים ואולי גם עם איבוד פרי. זהו יער האאוקיגהארה ללא ספק.

והשתא העולם כולו צועד אל מבחן הפנימיות הגדול ביותר שנעשה בהיסטוריה מבחן "יער הקורונה"- יער מפחיד בעיקר מפני שהוא מבחן הפנימיות, מבחן האמונה, מבחן הביטחון בה', מבחן התמימות אחרי רצון ה' בלי לחפש צידוקים וסימוכים, מבחן קיום ההלכה לטוב ולמוטב- תהא שנת פנימיות! שנה שאנו צוללים אל הפנימיות שלנו! שלנו לבד! בלי משפחה ועזרה, בלי טיולים וחברים, או בעברית פשוטה בלי תעתועי דמיון! רק אמת טהורה, אנחנו עם עצמנו!

רבים תוהים מה העולם הכללי והחרדי ילמד מתקופה זו? חושבני שטרם נחשוב מה ילמדו בעתיד ננסה ללמוד בהווה, ננסה לצלול ולהבין איך אנשים מקבלים כוחות על טבעיים בתקופה מורכבת שכזו, איך אנשים מתנהגים באופן מעורר השתאות,

איך משפחות שלמות גדולות וקטנות, חגגו את ליל הסדר באמונה ובשמחה, איך משפחות עם ילדים קטנים מצאו תעסוקה ושלווה גם בבתים קטנים מבורכים בילדים מרובים, ובעיקר איזה חסדים עוצמתיים נעשים בכל רגע, מהיכן הכוחות הללו? אין זה כי אם הפנימיות של עם ישראל שמתגלה בתפארתה בזמן מבחן זה! ועם האמת לא ניתן להתווכח, האמת הוכיחה שיש לנו כוחות בלתי טבעיים!

ומעל לכל לא ניתן שלא להתייחס לסיפור גבורה ייחודית של הנערה תמר היימן תחי' מתל ציון שנכנסה בידיעה למשפחה שההורים חלו ואושפזו, משפחה שלא הכירה, והפכה ברגע אחד להיות האב והאם של המשפחה, האחות הגדולה והמטפלת המסורה, יחד איתם העבירה ימי חג ושבת, והכל תוך הסתכנות אמיצה ומסירות נפש, סיפור זה ייכנס לספר ההיסטוריה ללא ספק ועוד ילמדו עליו ועל דומיו רבות, ויורשה לי להוסיף שלו הגמרא הייתה נכתבת בתקופה זו או מדרשי חז"ל אין לי ספק שסיפור זה היה חלק ממנו.

מכאן מודעה רבה לכל מתמודדי היערות המתבגרים המייחלים לזיווגם, מתמודדי מחלות גוף ונפש, חשוכי ילדים, הורים לילדים תוהים המחפשים את דרכם, דעו לכם יש בתוככם את הכוחות להם את זקוקים לצלוח את הקושי, תתעמקו ותיישרו מבט מעמיק אל נפשכם פנימה, תצללו על העומק תגלו את הכוחות הנדירים שטמונים בנו כעם מאמינים, כוחות נדירים, וכפי שנוכחנו עכשיו במבחן הקורונה בו חזינו בכוחות על טבעיים הטמונים בנו, כוחות שיכולים להגיע לדרגת הבלתי נתפס.

קצת לפני חזון העצמות היבשות שקראנו בהפטרה השבת אומר הנביא יחזקאל, מה עלינו לעשות כדי להגיע לגאולה הפרטית והכללית "כה אמר אדני יהוה עוד זאת אדרש לבית ישראל לעשות להם וגו' " ואומר רש"י "אדרש לבית ישראל" – "אתפתה להם בתפלתם בדורשם אותי על זאת"- אמונה תמימה! להתפלל ולפתות את בורא עולם, ולדרוש ממנו את הגאולה. אין כוח אחר. אין קסמים. יש פה להכיר את כוח האמונה הצפון בנו ויחד אתו לפתות ולדרוש מבורא עולם: גאולה עכשיו! לכלל ולפרט!

ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי, האמונה שלה זכו עם ישראל בקריעת ים סוף הייתה אמונה תמימה! אמונה ללא למדנות וחקר! אמונה כשל שפחה העושה רצון אדוניה, ולזה לא הגיע יחזקאל בן בוזי ברום דרגתו, וביום זה שביעי של פסח בה זכו ישראל להארה זו נשאב מלא ראותנו אמונה תמימה של שפחה על הים!

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר