בצל הקורונה

האם אומרים 'יזכור' בעת תפילה ביחידות?

לקראת החג, ולאור העובדה שיש להתפלל ביחידות בבית בשל התפרצות מגיפת הקורונה, נשאלו הרבנים האם על יתומים, שאין להם אב או אם, לומר תפילת 'יזכור' ביחיד? (אקטואליה)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

נהגו רבים ביום טוב להגיד בבית הכנסת, אחרי קריאת התורה ולפני תפילת מוסף, את תפילת 'יזכור' על ידי יתומים שאין להם אב או אם, לעילוי נשמתם.

בדרך כלל, התפילה נאמרת רק במניין, כאשר כל המתפללים שהוריהם עדיין בחיים יוצאים החוצה, והיתומים נשארים לתפילה קצרה זו לבד בתוך בית הכנסת.

השנה, בשל התפשטות מגיפת הקורונה והאיסור להתפלל בבתי כנסת, נשאלו הרבנים האם יש להגיד את תפילת יזכור בבית ביחידות, או לא.

רבני העיר בני ברק, הרב לנדא והרב רוזנבלט, פסקו כי בשנה זו, כשאין ספר תורה ומניין, ניתן לומר 'יזכור' ביחידות.

מנגד, הגאון רבי אלעזר שטרן, חבר בד"ץ קהילות פוסק כי אין שום עניין או מקור לאמירת 'יזכור' במניין, וכי מדובר רק בעניין רגשי - אך העיקר הוא לנדב את הצדקה לעילוי נשמת ההורים.

הרב שטרן הוסיף כי אלו שמתפללים במניין דרך המרפסות, כאשר מגיעים לתפילת יזכור, על היתומים להישאר בחוץ - במרפסות, ועל כל האחרים להיכנס לבית, כפי שהם צריכים לצאת מבית הכנסת בחגים רגילים.

אך עיקר העניין, מוסיף הרב שטרן, מדובר במנהג גרידא ללא כל מקור, וכי עיקר העניין הוא להבטיח את סכום הכסף לצדקה, ולא אמירת תפילת 'יזכור' במניין.

  • לטובת אלו שכן יגידו את התפילה ביחידות בחג, הנה הנוסח:

תפילת יזכור לע"נ האב:

"יִזְכּוֹר אֱלֹקים נִשְׁמַת אַבָּא מוֹרִי (פלוני בר פלונית) שֶׁהָלַךְ לְעוֹלָמוֹ, בַּעֲבוּר שֶׁבְּלִי נֶדֶר אֶתֵּן צְדָקָה בַּעֲדוֹ. בִּשְׂכַר זֶה תְּהֵא נַפְשׁוֹ צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים עִם נִשְׁמַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּוֹת שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנֹאמַר אָמֵן".

נוסח תפילת 'יזכור' לע"נ האם:

"יִזְכּוֹר אֱלֹקים נִשְׁמַת אִמִּי מוֹרָתִי (פלונית בת פלונית) שֶׁהָלְכָה לְעוֹלָמָהּ, בַּעֲבוּר שֶׁבְּלִי נֶדֶר אֶתֵּן צְדָקָה בַּעֲדָהּ. בִּשְׂכַר זֶה תְּהֵא נַפְשָׁהּ צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים עִם נִשְׁמַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּוֹת שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנֹאמַר אָמֵן,.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר