"אוויר לנשימה"

צפו: צה"ל פיתח מכונות הנשמה למערכת הבריאות

יחידת מודיעין בצה"ל, יחד עם המרכז הרפואי שיבא, התגייסו לפיתוח פטנט מיוחד של מכונות הנשמה, שנועדו לכסות על המחסור הצפוי בשל נגיף הקורונה. ייצרו 1000 מכונות (בארץ)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: דובר צה"ל)

העליה במספר חולי הקורונה בישראל הזקוקים להנשמה, הביא את צה"ל ואת המרכז הרפואי שיבא לשתף פעולה ולפתח מערכת הנשמה מיוחדת וייחודית.

במהלך החודש האחרון עמל צוות חיילים וקצינים מיחידה 81, בשיתוף עם רופאי המרכז הרפואי "שיבא" על מנת לפתח מערכת ("קיט") שתאפשר הסבה של מכונות עזר נשימתי ביתיות, למכונת הנשמה המתאימה לטיפול בחולי קורונה קשים (מורדמים).

"לפני חודש כבר עלה הצורך במכונות הנשמה", מספר ד"ר עמית זבתני, הרופא המלווה של הפרויקט מטעם ביה"ח "שיבא".

הוא סיפר, "התחלנו לחשוב ולראות איך אנחנו פותרים את הבעיה. חברנו ליחידה 81 ובעזרת עבודה אינטנסיבית 24/7 הגענו לפיתוח שלאחרונה גם נרשם עליו פטנט. עכשיו, אנחנו בהחלט מוכנים לתרחיש בו יודיעו שנגמרו מכונות ההנשמה - ועוברים להשתמש בפתרון שלנו".

ליבת הפתרון מבוססת על הסבת מכונות עזר נשימתי ביתיות, למכונת הנשמה מלאה לחולים מורדמים ומשותקים, תוך מתן מענה למאפיינים קריטיים בטיפול בחולים. כמו למשל, מערכת המנטרת את כלל הפרמטרים החשובים לרופא ומספקת לו את המידע הנדרש, התראות מלאות במצב החולה, סכימה להנשמה חודרנית, מניעת פליטת מזהמים לחלל האוויר והכנסת יכולת הזנת חמצן באחוזים גבוהים במיוחד.

"התחלנו את הפיתוח תחת הרעיון שאנחנו עובדים על מוצרים זמינים בהיצע גבוה, כדי לספק את המענה בזמן הקצר ביותר", מציין רס"ן ס', ראש פרויקט "אוויר לנשימה". "לכן אנחנו לא מדברים על ייצור מכשיר יש מאין, אלא על חיבור רכיב למכשירים שכבר נמצאים בזמינות גבוהה בבתי החולים ואצל היצרנים בעולם".

רס"ן ס' הוסיף, "האתגר שעמד בפנינו הוא לא רק להצליח להגיע לפתרון שיאפשר הנשמה. הבנו שברגע שיצטרכו את מערכות ההנשמה שלנו, גם זמינות הרופאים המנשימים תרד. לכן, לאורך התהליך המחשבה שהנחתה אותנו הייתה ליצור מערכת פשוטה וקלה לתפעול. כזו שתוכל להיות מתופעלת גם על ידי רופאים שזו לא ההתמחות העיקרית שלהם".

כבר ביום ראשון הקרוב עתידות להימסר על ידי היחידה 100 ערכות לבית החולים "שיבא", ובהמשך ימסרו כמאות ערכות נוספות לידי משרד הבריאות.

ד"ר זביתני הוסיף, "המכונות שלנו הן האלטרנטיבה הראשונה לשימוש במקרה של הצפת בית החולים בחולים מונשמים, מעבר לכמות המכונות הקיימת כעת. כלל הערכות פותחו בפס ייצור ייעודי ונקי, שהוקם בבסיס היחידה ועבר את אישור משרד הבריאות שיודע לעמוד בקצב ייצור של מאות מכונות בשבוע, בכפוף למלאים".

בהמשך, המוניטור, יאפשר הסבה של מכונות נוספות למכונות הנשמה המתאימות להנשמת חולי קורונה (לא רק ביפאפ), ובנוסף היכולת של מערכת הניטור הקטנה שמצטרפת לכל מכשיר עזר נשימתי, תוכל להפוך להיות מכשיר שיאתר ויאבחן מחלות נשימה כרוניות בעצמו.

רס"ן ס' כבר מצהיר על התוכניות להמשך: "אנחנו רואים בכך מטרה עליונה וכמובן שנשמח לתרום ולחלוק את הידע שלנו, וכך לעזור למדינות שידיהן אינן משיגה כעת".

"התחלנו עם חבורה של 10 אנשים עם ברק בעיניים, שלא מפחדים להעז ולהאמין בחלום שלהם, להתמיד ולהתמודד עם כל אתגר שיבוא בדרך", מסכם בגאווה סא"ל ש', רע"ן ביחידה.

אליו מצטרף רס"ן ס': "היום אנחנו מונים כ-150 איש ששולטים ברזי הפיתוח והרפואה של עולם הנשימה, ביניהם מהנדסים, מעצבים, אנשי אלקטרוניקה וייצוא ועוד רבים ומוכשרים. כל זה לא היה קורה ללא שיתוף הפעולה עם "שיבא" מהרגע הראשון, האומץ של הרופאים והפרופסורים שליוו אותנו ולא וויתרו לנו לרגע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר