תחקיר כיכר השבת

הורים זועמים: הגננות 'עובדות'? הילדים משתעממים בבית

בשל משבר הקורונה, גני הילדים מושבתים. אך בעוד הגננות ממשיכות לקבל את שכרן כרגיל - בגנים החרדים, אין כל פעילות לילדים המשתעממים בבית: "נדפקנו פעמיים. עכשיו ובחופש הגדול" (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
(צילום: ABIR SULTAN /FLASH90)

נגיף הקורונה המתפשט, הביא להשבתת מוסדות החינוך, בהם כמובן גם גני הילדים החרדים המושבתים כבר מעל לחודש. הגננות ממשיכות לקבל משכורת כרגיל בנימוק כי הן עובדות גם בימים אלו - אך תחקיר 'כיכר השבת' חושף את זעקת ההורים הטוענים: "הגננות לא יצרו איתנו קשר".

בעוד לילדים בציבור החילוני והדתי לאומי, מגילאי 3 ועד לכיתה א' יש סדר יום מתוכנן להפליא, הנותן להורים להתעסק בעבודה שלהם, הילדים החרדים מופלים לרעה.

בשיחה עם חני, גננת חרדית בגן ילדים חילוני בראש העין, היא מספרת: "על פי החוזר של משרד החינוך, אנחנו מחויבות כל יום להעסיק את הילדים לפחות ל-6 שעות, אנחנו מעירים אותם בפעילות ונפגשים איתם באמצעות ה'זום' מדי יום".

אם לא די בכך, 'כיכר השבת', שוחח גם עם גננות מהחינוך הדתי לאומי ומהחינוך הממלכתי חרדי, וגם שם הצטיירה תמונה זהה, לא רק שהגננות פוגשות מדי יום את הילדים - אלא הם גם מעסיקים אותם במשך לפחות 6 שעות.

יוסי גרז, מנהל חיידר בירושלים, מדבר באולפן 'כיכר' - לפני כחודש וחצי

למרות הביקורת של ההורים במגזר החילוני והדתי לאומי על יעילות הלימודים ב'זום', לפחות הדבר מעניק תעסוקה חלקית לילדים - בניגוד לילדים החרדים המשתעממים, ומפריעים להורים שחלקם עובדים מהבית.

אמא חרדית לילדה בת 4 משכונת נווה יעקב בירושלים מספרת ל'כיכר השבת': "אני עובדת בעבודה חופשית, וברוך השם עדיין לא פוטרתי ולא נשלחתי לחל"ת - אני עובדת מהבית, אך "הצרה" היא כי יש לי שתי בנות בגילאי 3 ו-5, הלומדות בגנים החרדיים - ואני נאלצת להעסיק אותן".

"מאז פורים, הגננות של הבנות התקשרו לבנות שלי פעם או פעמיים - כדי לדרוש בשלומן, ועוד פעם התקשרו שנבוא לקחת ערכת ליל הסדר, מלבד זאת, לא שמענו ולא ראינו אותם".

"המצב הזה", אומרות ל'כיכר השבת', עוד אימהות, "פשוט מתסכל בצורה שאי אפשר להבין. הציבור החרדי נדפק פעמיים, בשונה מהציבור הכללי, שזוכה לשיעורים ולכן לא תקוצר להם החופש הגדול, אנחנו סובלות מהילדים גם עכשיו - ובחופש הגדול, יבואו המורות ויגידו - אנחנו עבדנו, מגיע לנו חופש".

אמא משכונת גני הדר בפתח תקווה מספרת: "זה אבסורד מאין כמותו, אם לא מוציאים את הגננות לחל"ת וזה נחשב שהן עובדות עכשיו - אז איפה בדיוק זה מתבטא?".

עוד אמא מביתר עילית אומרת ל'כיכר השבת': "אנחנו לא מבינות, מה חושבים במשרד החינוך, למה הם לא עושים כלום, כדי למצוא תעסוקה לילדים. הילדות שלי פשוט משתגעות בבית, הן שכחו איך קוראים לחברות שלהן ובקושי זוכרות איך הגננות נראות".

'כיכר השבת', יצא ובדק מה באמת קורה עם הגננות, והאם באמת גם אין שום למידה עכשיו וגם החופש הגדול יתקיים כרגיל, כמו החינוך הכללי שם כן ביצעו למידה מרחוק.

בשיחה עם גננות המלמדות בחינוך החרדי הן אומרות, בשונה מהחינוך הכללי שם יש פיקוח על הזום, אצלנו, אף אחד לא יודע אם אנחנו מתקשרות לילדות האלה - אין שום אמצעי פיקוח. לכן, זה תלוי ברצון הטוב של הגננת. אך אם הגננת היא אמא בעצמה לשמונה ילדים שמתרוצצים סביבה בבית, איזה מוטיבציה תהיה לה להתקשר לילדות הגן שלה? שואלות בצדק אותן גננות.

תיעוד: כך פעלו שוטרים לסגור חיידר בפתח תקווה

אך יחד עם זאת, מסייגות הגננות ומסבירות, כי הבעיה היא בעיה של משרד החינוך, כל זמן שלא ימצאו פתרון אמיתי - כמו 'זום', שיאפשר ללמד את הבנות ולראות שהן מקשיבות, לא יהיה פתרון אמיתי. ולכן חבל שמשרד החינוך לא רואה את הציבור החרדי ולא מנסה למצוא פתרונות.

אך גם בסביבתו של סגן שר החינוך, מאיר פרוש, אומרים, כי קשה למצוא פתרונות אמיתיים לציבור החרדי - בגלל חוסר הנגישות למחשבים ולאינטרנט.

לעומת זאת, בשיחה עם 'כיכר השבת', טוענים כמה אנשי מקצוע, כי היום בהשקעה כספית קצת גבוהה, ניתן למצוא פתרונות המותאמים לציבור החרדי, כדוגמת השכרת טאבלטים בהם מותקן רק תוכנת זום.

'כיכר השבת', יצא לשמוע מה אומרים מנהלי רשתות הגנים הגדולים של הציבור החרדי, כפי שתגובתם תובא בהרחבה, אך גם לטענתם, למרות כל המאמצים שלהם, "טכנולוגית - אנחנו מוגבלים", ואף בשיחות אוף דה רקורד הם מציינים, כי כל גן שיהיו מעל עשרה הורים שירצו לעשות 'זום', הם ידאגו לכך.

אספנו את התגובות של מנהלי הגנים, אך הם בוחרים להציג תמונה שהכל בסדר. 'כיכר השבת', פונה אליכם, הורים יקרים, אם אתם חושבים שהתגובה לא נכונה, אנא תגיבו בצורה עניינית בתגובות.

תגובות מנהלי הגנים הגדולים של הציבור החרדי

אגודת ישראל

ברשת הגנים של 'אגודת ישראל' אומרים ל'כיכר השבת': "רשת הגנים של אגודת ישראל נערכה מיד עם פרוץ תקופת הקורונה והשיקה מערכת ללימוד מרחוק, יממה לאחר שהילדים נאלצו להישאר בביתם. רשת הגנים הובילה חדשנות בתחום הלימוד מרחוק והציגה מודל מנצח שהועתק בתוך ימים ספורים לשאר מוסדות החינוך ברחבי הארץ".

"הצלחה כבירה נרשמה במיוחד במרחב הלמידה מרחוק, הראשון שעלה לאוויר והאיכותי ביותר: מאות מרחבי למידה ייחודיים לכל גן וגן, מאות אלפי כניסות ייחודיות וכמעט שתי מיליון דקות האזנה לתכנים חינוכיים מרתקים."

"במקביל, חולקו עשרות אלפי חוברות עבודה מיוחדות לילדים במערך לוגיסטי מורכב ב-50 מוקדים ברחבי הארץ. חוברות מיוחדות ומושקעות המספקות שעות רבות של פעילות לילדי הגנים. תגובות חיוביות רבות התקבלו במשרדי הנהלת הרשת על היוזמה המבורכת"

לאחר שהם מסבירים כי הם עושים הכל, אומרים ראשי הגנים של אגודת ישראל כי הרב דוד רוזנברג, משנה למנכ"ל רשת הגנים, מונה לעמוד בראש מטה חירום מיוחד שהוקם במשרדי רשת הגנים מיד כאשר החלו הדיווחים על התפרצות הקורונה בישראל. יחד עם צוות עובדים מיומן, מטה החירום פעל מסביב לשעון כדי לספק פתרונות להתמודדות באתגרים והמורכבויות לשביעות רצון המשפחות, הילדים, הגננות ועובדי רשת הגנים.

מנכ"ל רשת הגנים, הרב ישראל גולומב: "אנחנו בוחנים את כל האפשרויות לחזרה לשגרה על פי ההנחיות של משרד הבריאות והחינוך, ולומדים על אודות ההשלכות לשנת תשפ"א בנושא השלמת החוסרים בלמידה הפרונטלית. בדיונים שאנחנו מקיימים מסביב לשעון מעורבים גם נציגי הציבור שלוחי דרבנן וגדולי הדור. אנחנו בוחנים את כל האפשרויות, כולל מודלים חדשניים, ראשוניים ופורצי דרך - כפי שהוכחנו עד כה".

הרב דוד רוזנברג, מנהל מטה חירום ברשת הגנים מסכם: "בחודשיים האחרונים הובלנו חדשנות באמצעות חשיבה יצירתית ופורצת דרך; בזכות הגננות והצוות הנהדר של רשת הגנים, הילדים הגיעו מוכנים לחג הפסח חרף החוסר בלמידה פרונטאלית. אנו בוחנים אפשרויות שונות להמשך הלימודים בימים הקרובים ובעזרת ה' נמשיך להוביל ולהביא בשורות נוספות לטובת הילדים".

בית יעקב

מרשת 'גני בית יעקב' נמסר: "אנו מפעילים מתחילת המשבר, קו תוכן 'גן פון' המכיל תכנים רבים ומותאמים לגיל הרך. הקו צבר כבר יותר מ-2 מיליון דקות של האזנה- מספר הטלפון- 0723322888".

"באשר ללמידה מרחוק, לעת עתה משרד החינוך לא מפעיל את פרויקט למידה מרחוק בגנים. יחד עם זאת אנו פועלים להפעיל חדרי ועידה טלפוניים שבהם תועבר מערכת למידה מרחוק".

"לגבי העתיד, כולם מגששים באפילה. העתיד של הגנים יהיה דומה לעתיד תלמודי תורה, ישיבות. כל הצעה שהיא, תובא להכרעה סופית של גדולי ישראל. יצוין, כי רשת 'גני בית יעקב' פועלת על פי הוראות גדולי ישראל המנחים את דרכה בשימוש בתקשורת כשרה בלבד".

עץ הדעת

"רשת עץ הדעת כרשת של "בני התורה" הייתה החלוצה בפתיחת קוי תוכן יעודיים לילדות הגנים ומחולקות לפי רמות וגילאים. בקו ניתן להאזין לתפילה, ריכוז, סיפורים ריתמיקה, תוכניות יצירה. ושלל תוכניות עשירות, קו זה מופעל ע"י צוות מורחב מורכב מאנשי צוות רבים ועודכן מאחרי פורים במהלך חופשת הפסח וממשיך בפעילות מתוגברת בימים אלו עד החזרה לשגרה".

"הקו צבר מאות אלפי שעות האזנה והתודות והתגובות הרבות מההורים יוצאות מגדר הרגיל. כמו"כ ברוב הכיתות קיים קו נפרד ללמידה בשידור חי עם הגננת מאחרי פורים ועד חופשת הפסח וגם כעת מיד עם החזרה מהחופשה. יצויין כי הקו המרכזי מתחדש מידי יום בתוכן חדש ומגוון".

"צוות הגנים מונחה להתקשר לילדות הגן מידי יום לפי רשימה מסודרת ללמוד ולשוחח עם התלמידה וליהיות בקשר משמעותי עם האמהות".

"בסוף כל יום מקבלות הרכזות מהגננות את רשימת השיחות ומעבירות במרוכז למשרדי הרשת. כמו"כ נשלחו וישלחו מידי שבוע ערכות יצירה דרך מרכזי חלוקה. הרשת עושה ותעשה את המירב והמיטב לילדות בכל דרך אפשרית לפי הנחיות גדולי ישראל מורי דרכה".

המשפיע הרב יענקוש זילברמן על ימי הקורונה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר