'לעתים עדיף במרפסת'

נשיא מועצת חכמי התורה בשו"ת: תפילה בימי קורונה

נשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן, בשו"ת מיוחד על ההלכות שצצו בעקבות ההגבלות על המרחב הציבורי בשל המאבק בנגיף הקורונה • השו"ת המלא (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
ראש הישיבה הגר"ש כהן (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

נשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן, בש"ות מיוחד לימים אלו, ימים של התמודדות עם נגיף הקורונה לצד ההקלות במגבלות של משרד הבריאות.

הגר"ש כהן ענה למספר שאלות אקטואליות שקיבל מתלמידו, הגאון רבי ינון רביב. שאלות העוסקות בתפילה במניין דרך המרפסות והשלמת קריאת התורה בשבתות שהיה אסור להתפלל במניין.

השו"ת המלא

האם חייבים להשלים בשבת הקרובות את פרשיות צו ושמיני שלא קראו בציבור, וכן פרשת ויקרא במקומות שלא קראו?

"מי שהתפלל ביחידות, אף קהילות שלמות, אינן צריכים להשלים את הפרשיות שלא קראו, כי חיוב השלמה הוא רק לציבור שהתפללו בשבת במנין וביטלו קריאת התורה מאיזשהי סיבה. אך במקום שלא התפללו במנין, אין חיוב השלמה".

מי שהתפללו במנייני מרפסות כפי שהורה כת"ר ולא שמעו קריאת התורה, האם חייבים להשלים את קריאת התורה? והאם ישלימו רק פרשה האחרונה או את כל הפרשות החסרות?

"ציבור שהתפללו במנין כגון מנייני מרפסות וכד' ולא קראו בתורה, צריכים להשלים הקריאה, וישלימו בשבת הקרובה את כל הפרשות החסרות, אף אם יהיה זה כמה פרשיות יחד (היינו צו שמיני ותז"מ, או אף פר' ויקרא למי שלא קראו)".

האם ניתן להשלים הקריאה בימי שני וחמישי או רק בשבת?

"השלמת קריאת התורה נתקנה דווקא ליום השבת שבו נתקנה הקריאה ולכן אין להשלים בשני וחמישי".

מאחר והתירו מניינים מצומצמים, כל מי שאינו יכול להצטרף למנין כזה, האם יכול להמשיך להתפלל בצירוף ראיה כמנייני מרפסות שהורה כת"ר?

"בשעת הדחק הורנו לסמוך על דעת הפר"ח המחזיק ברכה והמשנ"ב לצירוף למנין מרפסות על ידי ראיה, ובלבד שיהיו עשרה ברשות אחת או שלא תהיה רשות הרבים או דרך היחיד מפסיקה בין בניינים, שאז אינן מצטרפין.

"ומי שאינו יכול להתפלל במנין ברשות אחת תוך שמירה קפדנית בזהירות הנדרשת למנוע הסכנה, יוכל לסמוך על דבריהם כפי שהורינו".

הגר"ש סיים את מכתב התשובות בברכה: "ויה"ר שהקב"ה יאמר למשחית די, ונזכה בקרוב לשוב אל היכל ה' כבראשונה לבתי המדרשות ולישיבות הקד' ברוב עם להדרת מלכנו. אכי"ר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר