היסטוריה ואקטואליה

הסיבה למסעי הצלב, השואה ואסון הכרמל

מדוע אירוע מסעי הצלב, השואה האיומה, אסון ורסאי ואסון הכרמל ואסונות נוספים? החוקר ישראל שפירא ממשיך במסע התורני על האסונות שאירעו והסיבות הרוחניות שניתנו • פרק ב' (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אסון ורסאי (צילום: OHAYON AVI, לע"מ)

בצל מגיפת ה'קורונה' המאיימת, החוקר ישראל שפירא ממשיך במסע התורני ההיסטורי על האסונות שאירעו בעולמינו והסיבות הרוחניות שניתנו לכך.

1.

מסעי הצלב במאה ה-12 הידועים בשם: 'גזירות תתקנו' בה עלו לארץ ישראל 'מסדרים נוצרים', ובדרך רצחו והשמידו קהילות יהודיות הי"ד.

2.

מבואר בשם רבי יהושע פלק מחבר ספר הסמ"ע שארע מפני שאותם יהודים שהיו באירופה באותה עת, הם צאצאיהם של היהודים שגלו לאירופה בחורבן בית המקדש הראשון, והם לא רצו לעלות לארץ ישראל, וענו לגדולי ישראל בירושלים שקראו להם לעלות: "ירושלים נמצאת בגרמניה... שבו אתם בירושלים הגדולה, ואנחנו נדור פה ירושלים קטנה", כל זה היה, כיון שהיו עשירים ולא היה נח להם טורח הדרך.[1]

אסון הכרמל (Yossi Zamir/Flash 90)

3.

מעשה נורא מסופר על הרה"ק רבי פנחס מקוריץ שדן עם חברו על הצרות של דורם. ואמר שמפני, הפריצות והשני אמר שמפני שמדברים בבתי כנסת. אמרו נפתח חומש במקום אקראי, ופתחו פרשת ויצא פסוק "וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנו"[2] אמר החכם השני נעיין בתרגום: "בִּכְנִישְׁתְּהוֹן דְיִשְרָאֵל וּבְבֵית מֶדְרָשֵׁיהוֹן עָרְלִין סְאִיבוּ בְּתוּלָה וּפַלְחֵי צַלְמִין בְּרַתֵּיהּ דְיַעֲקב" (שפירושו מפני אונס שכם בן חמור את דינה בת יעקב) ואז ידעו ששני הטעמים נכונים, גם מפני הדיבורים בבתי כנסת, וכן מפני אונס דינה.

4.

כ"ק האדמו"ר מפיאסצ'נה כותב ב"אש קודש" מתוך הגטו, כל הנהרגים בכל הדורות הם בשל שעקידת יצחק לא התבצעה בשלמות.

5.

הגר"צ קלישר בשנת 1865 סבר שגדולי ירושלים נפטרו במגיפה בשל שלא רצו לבנות את בית המקדש (הוא מביא כראיה את חז"ל שסבורים שבימי דוד המלך ארעה מגיפה, מפני שלא בנו את בית המקדש).

אסון ורסאי (צילום: OHAYON AVI, לע"מ)

6.

בסיבת השואה הנוראה שקטלה שישה מיליונים מבני עמינו, נחלקו רבותינו, המקובל ר' יהודא פתיה כתב שהיהודים שנרצחו בשואה הם גלגול של היהודים מבית המקדש הראשון.

כ"ק האדמו"ר מסאטמר בעל ה'ויואל משה' סבר שהיא ארעה מפני התנועה הציונית שחפצה להקים מדינה יהודית לפני ביאת המשיח.

לעומתו, דעתו של הגרי"ש טייכטל (אשר היה מקורב שנים רבות לאדמו"ר ממונקאטש' בעל 'מנחת אלעזר') שהשואה ארעה מפני שיהודים לא עלו לארץ ישראל כפי שכתב בספרו 'אם הבנים שמחה', אשר היה חביב ביותר אצל רבותינו מצוקי ארץ.

בשנת תשס"ח הוא יצא לאור במהדורה חדשה ע"י נינו של הגרי"ח זוננפלד זי"ע וקיבל את ברכתם הנלהבת של גדולי ישראל: הגרי"ש אלישיב, גאב"ד העדה החרדית רבי יצחק טוביה וויס, והגאון רבי מאיר בראנדסדארפער מראשי בד"ץ עד"ח.

7.

'אסון הבונים', בתאריך כ"ב בסיוון תשמ"ה, נהרגו 22 בני אדם בתאונת רכבת שבה התנגשה רכבת באוטובוס שהוביל תלמידים מפתח תקווה בקרבת מושב הבונים. אסון זה, היה אסון הרכבת הגדול בתולדות מדינת ישראל. רבה של רעננה הרב יצחק פרץ סבר שארע מפאת חילולי השבת בפתח תקווה בתקופה זו.

תצוגת מדי אסירים במוזיאון מחנה ההשמדה אושוויץ, פולין (צילום: MOSHE MILNER, לע"מ)

8.

אסון אולמי ורסאי שהתרחש בג' בסיוון תשס"א. באולמי השמחות "ורסאי" בעיצומה של חתונה קרס רצפת הרחבה, ו-23 מאורחי החתונה נפלו אל מותם. הרב ראובן לוי שסידר לזוג את הקידושין, ביאר שהאסון ארע מכך שרקדו שם ריקודים מעורבים.

9.

אסון הכרמל בשנת 2010 בה נשרפו בחג החנוכה 44 בני אדם, כ-17,000 איש פונו מבתיהם, ומיליוני עצים עלו באש, מרן הגר"ע יוסף ביאר שהיא מפני חילול שבת.

  • בפרק הבא: מדוע אירע הפיגוע בישיבת מרכז הרב בשנת תשס"ח, ומדוע נחטפו ונרצחו שלושת הנערים בשנת תשע"ד?!

[1] הובא בהקדמה לספר מנהגי וורמייזא של מכון ירושלים בשם "סדר הדורות" - שנת ה' אלפים ש"פ - על פי ספר 'מעשה נסים' בלשון אשכנז, דף נז, א, סימן א'.

[2] בראשית ל"ד ל"א

  • ישראל שפירא, הינו חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר